Vilken färg hade Cardento när han föddes?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hoppsansa
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vilken färg hade Cardento när han föddes?

Stollan skrev:
Rödanlag (tex fux, isabell, rödblack osv) är dominant i den betydelse att den är dominant mot svartbaserade färger när den finns i dubbla anlag. Svartanlag ger alltså vika för rödanlag men bara när rödanlag finns i dubbelt.
Eftersom den inte syns i enkel upplaga (anlaget bärs på men syns inte) så är den recenssiv genetiskt.
Dominant över svartbasserade färger i dubbelt anlag.
Recenssiv över alla färger i enkel upplaga.
Jag tror att det som ställer till det är att en del blandar ihop och säger dominant om fux när det bara är dominans i dubbel upplaga mot svartbaserade färger som gäller. Genetiskt är en fux alltid recenssiv för den ger vika vid enkelt (bärande) anlag.
Hängde du med :)

Hmm, vilka färger är det du menar att fux är dominant mot? Alla svartbaserade färger kräver ju anlag för svart E, det är ju det som "är" svart. Så anlaget för fux, e, är ju alltid recessivt mot svartbaserat.
Däremot så finns det en del andra anlag som inte syns på en rödpigmenterad häst, eftersom de bara påverkar svart pigement (tex A, som ger bruna häster, eller silver). Men det är en helt annan sak, det handlar ju inte om dominans eller inte.

Vissa männsikor kallar saker som ger vika för recenssit och dominant för sådant som vinner över andra. Färgegentik är så mycket mer än så men begreppen ställer till det då en del tönker i termer bara färg och andra i bara färgkoder och sätter dominant efter det.
Fux kan ju dölja både agouti och svart eftersom den färgen "stänger av" all svart färg i tagel och päls och detta är vad en del uppfattar som dominant. Det är ju en smula logiskt att tro att något som vinner över vågot annat är dominant.
Nu är det ju så vilket jag vet att du vet att i färggenetikens värld så är det inte så alls.
Dominant i färggenetik är något som syns i enkel upplaga och recensiv i dubbel upplaga oavsätt vad färgen möjligtvis förhindrar att visa när den uppstår.
Problemet uppkommer när det är folk som inte har speceillt stora kunskaper om färggenetik som diskuterar och delar med sig av vad andra har sagt som kanske vetat vad dom menat men informationen bli förvanskligad på vägen och informationen har blivit lite annorlunda. Sedan blir det lite mer förändringar på vägen.
Rätt som det är har informationen gått får fux + fux = fux alltid till att det krävs en fuxförälder till att få fuxavkomma för fux är dominant. Dominant för den förhindrar svarbaserade färger att synas.
Naturligtvis är det fel men jag ser samma sak i smådjursaveln och stora frågetecken när ungar dyker upp med färg som dom trodde inte var trolig i den kombinationen för dom har lärt sig "fel" iom felanvändning av dominant.

Svartbaserat = alla färganlag som döljs (inte syns) av ee och kräver E- för att synas.
Rödbaserat = alla färger som inte är svartbaserade.

oj oj..min lilla hjärna..ha ha... ;) snurrigt..

men mitt sto är fux och hennes tre tidigare föl blev fuxar även att pappan var brun..

och nu är mitt sto betäckt med en mörk brun,nästan svart häst och hans föräldrar var bruna.

Kan jag "räkna" med att det föl hon bär på blir fux? eftersom hon verka ha nedärvt det så pass innan?

Detta med färger är helt snurrigt för mig..hi hi men ni verka duktiga så jag tackar så hjärtligt för svar! :banana:

Först beror det på vad för anlag för fux den bruna hingsten har. Har han inget är det 0 % chans att du får fuxfärgat föl men fölet blir bärare av fux.
Bär den bruna på fux så är det 50 % chans för fux och 50 % chans för annan svartbaserad färg beroende på vad för anlag som stoet och hingsten har mer. Brun kan fölet absolut bli men svart beror på. En fux kan vara bärare av svart och tom ha två anlag för svart och inget för agouti (det som gör hösten brun). En brun kan ha två anlag för agouti(brun) och kan du inte ge svarta fölungar men kan också bara ha ett anlag agouti och ett anlag för svart vilket ger möjlighet till svarta föl i rätt kombination.
Just nu kan jag säga att det kan absolut bli brun, den kan bli fux om hingsten är bärare av det och det kan ev. bli svart om hingsten har ett anlag för detta och stoet minst ett anlag.
Vet du vad hingsten har gett för färger med andra ston innan (om han har tidiagre föl)?
Vad har ditt stos föräldrar för färger?
Så det finns absolut chans till brunt och är hingsten homozygot för brunt så blir det bara bruna föl dvs om hingsten inte bär anlag för vare sig fux eller svart.

För att få en färg som fux måste fölet få ett anlag från mamman och ett från pappan. Det handlar inte om att nedärva starkt utan mycket slumpen för du skulle lika gärna slumpmässigt fått bara bruna tidigare.

men mitt sto är fux och hennes tre tidigare föl blev fuxar även att pappan var brun..

och nu är mitt sto betäckt med en mörk brun,nästan svart häst och hans föräldrar var bruna.

Kan jag "räkna" med att det föl hon bär på blir fux? eftersom hon verka ha nedärvt det så pass innan?

Mitt halvblodssto är fux med "bara" fuxar bakom sig (iaf så långt jag kan spåra...) hon betäcktes förra året med en svartbrun hingst som vad jag vet bara har svart eller brunt bakom sig, och resultatet är ett svartbrunt föl! :)
Så det är nog ganska troligt att det blir ett mörkt föl.

Senast ändrad:

ok...gud vad duktiga ni är! :)

Nu ska vi se om vi kan göra detta på ett lätt sätt..ler..

Mitt sto..

E:Mörkbrun nästan svart hingst
U:?
EE:Mörkbrun
EU:?
UE:Fux
UU:?

Hingsten hon är betäckt med...är nästan svart själv och är efter..se nedan.

E:Mörkbrun nästan svart
U: Skimmel/vit
EE:ljusbrun
EU:?
UE:Vit
UU:?

Jag hittar inte så mkt på stona så jag vet inte riktigt hur dom ser ut..men skulle fölet i princip kunna bli skimmel då om mitt sto har ngt vitt i sig??
Jag hittar inget fux på hingsten hon är betäckt med..
Jag som var till 99.9 procent säker på att fölet skulle bli fux. Jag har pratat med några av mina vänner som oxå sagt till mig att det blir garanterat fux-men om jag fattat det hela rätt så skulle det kunna bli en brun häst..

Nu blev jag ju ännu mer nyfiken på fölet! :D

Ditt föl har ingen som helst chans att bli skimmel. Ena föräldern måste vara skimmel för att fölet ska kunna bli det.

Fölet kan bli fux OM pappan har fuxanlag. Ditt sto ger bara fuxanlag, så om fölet blir brunt eller fux beror på vad pappan ger vidare.

Senast ändrad av en moderator:

Ok, då skvallrade det inte så mycket om vad som möjligen poppar ut.
Är hingsten fuxbärare kan det bli brunt och fux.
Är både hingsten och stoet bärare av svart så finns det möjlighet för det men men bara OM dom båda är bärare. Just nu finns det inget som skvallrar om det och därför något som man får räkna som en glad överraskning än ett säkert kort.
Det enda helt säkra jag kan se just nu är att det kan bli brunt.
Fux är OM hingsten är fuxbärare.
Är han inte fuxbärare så är chansen för fux 0% och är han fuxbärare är chansen 50% för fux.
Den enda gång det är fux 100% är om båda föräldrarna är fux.
Är hingsten homozygot för brunt (inget anlag för vare sig svart eller fux) så blir fölet garanterat brunt.
Skimmel kan som sagt var inte bäras osynligt då det är en dominant färg och syns även med bara ett anlag. Har hästen ett anlag så syns färgen men har den inget anlag så syns inget. Syns inget har hästen inget att "föra" vidare utan informationen om skimmelanlag är så att säga "tom" eller "blank".

En av hästarna där jag jobbade som barnflicka vad ett fuxsto och hade fått 1 brunt, 1 svart och 1 fux föl. Vad hon hade för möjlighet att ha berodde alltså på hingsten man valde till henne. Nu valdes ju inte hingst pga färg utan prestation så färgerna vara bara "bonus".
Fuxens bruna dotter fick ett svart föl i sin tur.

Okey!

Ja färgen har ju ingen betydelse :p det är bara roligt att forska lite på det då jag är sååååå fruktansvärt nyfiken på vad det kan bli för knyte :love:

Jag längtar ju!! :D :banana:

Tack för all hjälp!

Kramiz

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
2
Svar
31
· Visningar
1 686
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Freazer
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Shaggy
·
Hästvård Märkt att min svartbruna häst får vita hår över hela kroppen plötsligt. Möjlig orsak vet någon? Född 2007.
Svar
6
· Visningar
664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka