Vilken dragbil tycker ni är absolut bäst?

pulkaskurk

Trådstartare
Det finns många vettiga dragbilar, men vilken tycker ni är absolut bäst?

Jag behöver en bil som tar sig fram överallt oavsett väglag, som ska vara relativt stor, hundbur mm måste få plats i bakluckan, den ska vara driftsäker, vettiga serviceintervaller och inte sluka allt för mkt bensin/diesel, modellen måste finnas med automatlåda.

Ska helst få dra åtminstone 1300kr på B-kort men BE-kort är på ingång.

Vad är det bästa man får för 100- 150,000kr?

Jag är inne på en Subaru Outback, men då vill jag helst ha en diesel och i dagsläget finns de inte som diesel med automatlåda utan det kan man beställa först nästa år någon gång.
Men jag orkar inte vänta 1,5år på att ha en vettig dragbil så tänkte om jag kunde hitta något annat under tiden men då vet jag inte riktigt vad jag ska satsa på?

Är intresserad av tips både vad som kan vara värt att skaffa kortsiktigt men även en superbil så kanske jag struntar i tanken på Outbacken och köper en superbil på en gång istället?

Senast ändrad:
Sv: Vilken dragbil tycker ni är absolut bäst?

Absolut bäst tycker jag om Range Rover. Inget man slantar upp lättvindigt (de flesta av oss i alla fall ;)) och det kostar ofantliga summor i service och underhåll. Men jag tror det är något av det absolut bästa man kan dra med.

(förresten - inte rolig att tanka heller :D)

Näst bäst tycker jag om vår Mitsu Pajero Sport, den är faktiskt otroligt fin att dra med.

Jag behöver en bil som tar sig fram överallt oavsett väglag, som ska vara relativt stor, hundbur mm måste få plats i bakluckan, den ska vara driftsäker, vettiga serviceintervaller och inte sluka allt för mkt bensin/diesel, modellen måste finnas med automatlåda.

Jag är inne på en Subaru Outback, men då vill jag helst ha en diesel och i dagsläget finns de inte som diesel med automatlåda utan det kan man beställa först nästa år någon gång.
Men jag orkar inte vänta 1,5år på att ha en vettig dragbil så tänkte om jag kunde hitta något annat under tiden men då vet jag inte riktigt vad jag ska satsa på?

Är intresserad av tips både vad som kan vara värt att skaffa kortsiktigt men även en superbil så kanske jag struntar i tanken på Outbacken och köper en superbil på en gång istället?

Ja och du får ju ingen ny subaru för 150 000.

Men annars får jag nog hålla med om Subaru.
Jag kikade också på subaru innan vi köpte skodan men jag vill precis som du helst ha en diesel och det fanns ju inte.

Men finns det inte diesel utan automatare?

Jag köpte en skoda octavia 4wd TDI m 2,0 L dieselmotor. Årsmodell -07, uttagen sent -06. Den har rejält bagageutrymme. En helt ok bil tycker jag. Den drar ca 0,85-0,95 med släp. Kör jag mkt motorväg drar den ca 0,69, kör jag småvägar i lugnt tempo kan jag pressa ner den till 0,58. Det tycker jag är rätt bra för en 4wd som är bra att dra med.

Just nu har jag ett lång-snitt på 0,65 l /mil.

Haha ja det är ju lite jobbigt om man måste ha med sig soppapumpen medan man kör...

För de drar väl inte nådigt? Ser 1000-lapparna flyga iväg... :o

Vad tycker du är för/nackdelar med Pajeron? Hur ofta är det service och ca kostnad för det? Är det bra pris på reservdelar osv?

Ja och du får ju ingen ny subaru för 150 000.

Men annars får jag nog hålla med om Subaru.
Jag kikade också på subaru innan vi köpte skodan men jag vill precis som du helst ha en diesel och det fanns ju inte.

Men finns det inte diesel utan automatare?

Jag köpte en skoda octavia 4wd TDI m 2,0 L dieselmotor. Årsmodell -07, uttagen sent -06. Den har rejält bagageutrymme. En helt ok bil tycker jag. Den drar ca 0,85-0,95 med släp. Kör jag mkt motorväg drar den ca 0,69, kör jag småvägar i lugnt tempo kan jag pressa ner den till 0,58. Det tycker jag är rätt bra för en 4wd som är bra att dra med.

Just nu har jag ett lång-snitt på 0,65 l /mil.

Nej jag vet att jag inte får ngn ny Subaru för det men det är vad jag kan tänka mig att betala för en bil i dagsläget om jag ska köpa en ny Subaru om ca 1,5år.
Dock om jag hittar en annan bil som är likvärdig med outbacken alt bättre kan den kosta mellan 3-400,000kr

Japp Subaru har diesel med manuell låda, men pga jag har en förlamad hand så vill jag ha automat för annars kan jag inte ha någon hand på ratten när jag ska växla och det är dumt, väldigt dumt i vissa situationer tom så därför är automat ett krav.

Men skodan drog ju inte speciellt mycket iaf, hur är det med övriga driftskostnader på den? Är de höga/låga?

Min persoliga favorit är Range rover:) den står på önskelistan hos mig. Men den är tröstig och servcie är inte billigt på dom. Så den kommer att var kvar på önskelistan.

Men en fyrhjulsdriven skoda är verkligen duktig på att ta sig fram. Skönt med automat. Pajeron och Subarun är bra bilar och tar sig fram bra, och enligt gubben så har dom lite anmärkningar på besiktningen.

Jasså? Subaru som gör reklam för att de alltid ligger i topp där av att ha minst anmärkningar? :confused:

Haha ja Range Rover verkar ju vara en himla bra bil, tittade lite snabbt en gammal bil som gått drygt 15000mil skulle de ha 300,000sek för :eek:
Fasiken närmare miljonen för en ny sådan så en sån blir det då inte förrän jag är ekonomiskt oberoende..
Och det är jag inte just nu tyvärr :(

Men då ska jag kanske titta lite närmare på Skodan då även om det skär lite i hjärtat med en skoda...

Liten varning för Subaru.
Får du tag i ett måndagsex så lär du inte få någon hjälp från Subaru. Bilen är helt enkelt ok oavsett.
Subaru må ha sveriges mest nöjda bilägare enligt reklamen men jag vet inte var de hittar sina siffror från.
Det är inte bara jag som råkat ut för en bil som Subaru anser är ok. Att gå vidare o få en dom i ARN hjälper inte. Det är bara att sälja skiten.
// Linda

Jag har själv köpt en Nissan Terrano av litet äldre årsmodell som jag tycker är trevlig.
Den har en stabil diesel och finns med automat. Eventuellt har även automaterna lågväxel och diff-spärr, vilket gör framkomligheten traktormässig.
Om du registrerar den som lastbil får du ett stor lastutrymme, åtkomligt genom tre dörrar, lägre skatt, men bara två sittplatser.
Har stora likheter med Pajero och andra diesel-asiater.

Skulle också tipsa om Audi A4 el A6 Quattro. Finns ingen bil som är så stabil på halkiga vinterbackar, superstadig att dra med, finns i både diesel och automat (även om manuell är bättre dragbil) och de nyare modellerna drar som en liten fjuttbil per mil, men då får du kanske betala lite mer för bilen. Kan ju ta den på leasing om du ändå har de summorna att spendera?

Bind inte upp dig på att vänta på subarus diesel-automat... De har i flera år sagt att det kommer "nästa år". Vi har väntat på det i några år nämnligen ;)

Måste det vara en dieselbil de närmaste åren?(dieseln går ju om i pris nu ändå) Annars har de ju bensinautomat som går helt underbart i växellådan!

Lycka till med bilköp :)

Bind inte upp dig på att vänta på subarus diesel-automat... De har i flera år sagt att det kommer "nästa år". Vi har väntat på det i några år nämnligen ;)

Måste det vara en dieselbil de närmaste åren?(dieseln går ju om i pris nu ändå) Annars har de ju bensinautomat som går helt underbart i växellådan!

Lycka till med bilköp :)

Ehh okej det där kändes ju ganska OSERIÖST!
Om de säger att det ska komma nästa år men inte gör det :crazy:

Nej diesel eller bensinare spelar egentligen ingen större roll, inte heller märket på bilen.
Det som spelar roll är att den ska ha en automatlåda, vara en jävligt bra dragbil som tar sig fram i både djup lera och snöstorm även med ett släp bakom, den ska vara någorlunda snygg och relativt stor så att allt jag har med mig får plats utan större problem :)
Men sen spelar såklart driftskostnader också in om bilen är dyr/billig att serva, om den drar hutlöst mkt soppa, om försäkringen är rimlig osv

Liten varning för Subaru.
Får du tag i ett måndagsex så lär du inte få någon hjälp från Subaru. Bilen är helt enkelt ok oavsett.
Subaru må ha sveriges mest nöjda bilägare enligt reklamen men jag vet inte var de hittar sina siffror från.
Det är inte bara jag som råkat ut för en bil som Subaru anser är ok. Att gå vidare o få en dom i ARN hjälper inte. Det är bara att sälja skiten.
// Linda

Ajdå, jag läste din tråd om ämnet förrut och det har inte löst sig på något bra sätt menar du?
Jag trodde och hoppades att det skulle lösa sig för dig!

Hmm nu ger inte Subaru mig någon bra magkänsla längre om de behandlar sina kunder så när någonting faktiskt är fel.
Att måndagsex finns kommer man aldrig komma ifrån oavsett märke men det är ju hur tillverkaren hanterar det som gör om man är villig att chansa eller ej iaf.. Är ju trots allt MYCKET pengar det handlar om. :mad::mad::mad:

Gillar min Honda CR-V!
Har varit super i vinter.
Tar sig fram i alla väder och drar släpen (1510kg på b-kort) med lätthet!

Jag kör Pagero Sport och den är toppen, klart den är dyr att tanka men den går fram ÖVERALLT den här vintern har jag dragit upp många volvo ur dikena he he vrooom bara :bump:

Hur törstig är en Pajero Sport? Är det dyra servicear och reservdelar? Hur ligger de till i försäkring?

Ina, jag har känner flera stycken som har har just subaru outback som dragbil, + som "lastbil" då den är så bra att just lasta i. & dom är förövrig som är super nöjda... Har inte hört att det har haft några som helst problem. Klart att det finns måndagsex överallt. Jag tänker själv köra på en sådan på sikt...

+ att du får dra 1500kg på B kortet.

Jag kan inte allt om den men det är ganska dyrt om nåt går sönder, vilket den inte gör ....den har lastbilsschassi så om du krockar så sitter du säkert. Den kan dra 2 ton lätt. Min man drar tunga maskiner på släp efter den utan problem. Toppenbil

Min Volvo XC70 har varit betydligt dyrare att serva och reparera än vår Pajero Sport. Det har dessutom inte varit mycket problem med den (gått 10 000 mil)

Liknande trådar

Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 250
Senast: Gnapp
·
Utrustning Jag funderar lite på att skaffa en ny bil. Det behöver vara en kombi för att få plats med hundbur och barnvagn vilket begränsar utbudet...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 086
Utrustning Hej, undrar om någon här har varit med om något liknande. Köpte en ny Subaru Outback 2010, då vi verkligen ville ha en bra dragbil och...
Svar
10
· Visningar
18 581
Senast: HannaZ
·
Utrustning De trådar som finns om Skodan är ett år gamla så jag gör en ny. Letar för fullt efter en dragbil, men måste utöka mitt letande. Har...
2
Svar
27
· Visningar
4 266
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar