Skoda Octavia

Sv: Skoda Octavia

...och med en tiptronic-låda växlar man både upp och ner själv, trots att det är en automat.

Letar för fullt! Kan säga att bytbil.com är min nya favoritsajt!
Finns en del och denna sida underlättar letandet massor.

Njaej. Har man en tillräckligt stark motor så är det inga problem för lådan att växla automatiskt. Det är dessutom toppenskönt både för förare och häst att INTE ha nån som börjar greja manuellt i backar.
Instämmer. Jäkligt bra när man ligger i köer oxå. finns ingen anledning till manuell såvida man inte kör Ferrari;)

Skulle tippa att folk tror som förr- att lådan blir varm eller inte har provat med en stark bil. skulle aldrig drömma om att skaffa manuell igen. Jag använder sällan eller aldrig tiptronicen.

Ja, eller så kan man fråga mekaniker ;) Men är man förste ägare till bilen så lär man inte bli drabbad.

Själv skulle jag dessutom dö av tristess av att köra automat. :D

Jag har haft många automatlådebilar o alltid dragit o aldrig fått ngt problem. inte ens med den första från -76:angel:

Jag föredrar också manuellt som dragbil. Automat funkar men jag vill så gärna välja växel själv ;)

Kan dock mycket väl tänka mig om man har en riktigt värstingstark motor att det funkar fint med automat.

Instämmer. Jäkligt bra när man ligger i köer oxå. finns ingen anledning till manuell såvida man inte kör Ferrari;)

Skulle tippa att folk tror som förr- att lådan blir varm eller inte har provat med en stark bil. skulle aldrig drömma om att skaffa manuell igen. Jag använder sällan eller aldrig tiptronicen.

Aldrig att jag skaffar en bil utan automat och fyrhjulsdrift igen.

Men ang. automatlådorna. Det är vanligt att de rasar om man inte sköter dem, ibland skall man t ex undvika att använda overdriven för att hålla oljetrycket (och kylningen) uppe när man drar släp, står i så fall i bilens manual.
Sedan _är_ det att rekommendera att sätta dit en riktig oljekyl om det inte sitter orginal samt att se till att byta oljan med jämna mellanrum. Men som vanligt gör ju folk inget förens de står där med en rasad växellåda och tycker alla automater är skit.

Overdrive- låter som min gamla volvo:D

Självklart ska man ligga på en ngt lägre växel när man drar. högre varv på en svagare bil. I nerförsbackarna ska inte varvtalet ligga lägre för du behöver cirkulationen i kylningen. man kan oxå ha bilen på tomgång en stund efter färd. På hög växel/ lägre varvtal blir kylningen dålig.

Olje, automatlådsoljan samt kylarvattnet ska vara välfyllt- allt bidrar till kylningen av lådan.

Jag glömmer inte en gammal volvo som vi satt i köer en varm dag i sthlm o fick sätta på värmen på max för att svalka bilen. Uscha mig.

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
515
Senast: Windy
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 592
Äldre Jaha... Min volvo 940 ansågs för illa däran för att lagas... :( Så nu letar jag "ny" bil. Har hästar och ett hyfsat lätt släp (totalvikt...
2
Svar
33
· Visningar
2 703
Äldre På biljakt! Kommer att pendla längre sträcka till jobbet och behöver en billigare bil än nuvarande Honda CR-V som är en mkt bra bil, men...
2
Svar
23
· Visningar
2 336
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar