Vilken dag har ditt sto släppt ägget ?

gylle

Trådstartare
Har funderat en del på det här med när de släpper ägget nu när vi har hållt på att betäcka stoet här hemma. Hur pass väl stämmer 5 dygn in i brunsten egentligen ? Går de alltid ur brunst direkt när de har släppt ? Tex stoet här hemma hon är nu 6dygn gången på brunsten och brunstar fortfarande för fullt. Kan hon ha släppt igår på 5dygn och ändå brunsta vidare eller ?
Vad är era erfarenheter som seminerat (med tanke på att man då håller koll på ägget så kan man ju då säga säkrare framförallt vid fryst) När har era ston släppt? Har de fortsatt visa skvättande och så efter eller har brunsten lagt av direkt ?
Funderar just på om det finns någon som hellst chans att stoet här kan ha släppt trots att hon fortsätter visa brunst. Hon är betäckt senast på 4 dygn men något har hänt med hennes bakben och hon är rejält svullen och går undan för hingsten ute (intresserad i stallet) och känslan är att hon har ont i benen och därav låter vi henne vara och får på det i nästa brunst igen. Har suttit här och hållt tummarna för att hon skulle gå ur brunst efter 5 dygn då ju chansen fanns att det hade tagit sig.

Sv: Vilken dag har ditt sto släppt ägget ?

Man ska ta 5 dygn med en nypa salt även om det är vanligt förekommande. Det är väldigt individuellt och olika från ras till ras. Jag är mest erfaren av fullblod och dom har ofta ovulerat jättefort. Man har inte så många timmar på sig att betäcka innan det är kört så att säga. Men så ligger det en helt annan ekonomi i fullblodsaveln också som gör att man lägger ner mer pengar på gyn.kontroller gentemot tex ponny som är min hobby.
Senaste exemplet är ett sto som tidigt i veckan visade antydning till brunst. För att ta det säkra före det osäkra åkte vi och kollade med en gång. Då hade hon alltså bara knappt ytliga tecken till brunst, men in med ultraljudet, och där fanns ett ägg på 49mm (det största förra året var 42mm) så vi fick mer eller mindre kasta in henne i släpet igen och köra hem och betäcka. Med en så osynlig brunst var hon redan på väg ur. Men nu ett antal dagar senare brunstar hon värre än någonsin, hon har aldrig varit kladdigare! Men hon har säkerligen redan ovulerat för slemhinnan är åter blekgrå (laxröd vid ulning trots vaga yttre brunsttecken), men vi betäcker varannan dag för att vara på den säkra sidan, så ular vi igen på måndag om hon fortfarande skvätter då. Det är inte likt henne att hålla en brunst i 7 dagar. hon brukar vara klockren på 5. :cool:
Men jag måste inlägga att seminering inte har med tätare kontroller att göra. även vi som betäcker naturligt eller tom fribetäcker kollar stona ofta, vissa tätare än andra och andra knappt alls, det är upp till stoet och hennes historia. (måste bara få slå hål på fördomarna att de som betäcker naturligt inte lägger energi på att kolla stona :p )

På mitt sto skillde det någon dag allt från 4 till 7 dagar (vid tre brunster). Däremot skall de sluta brunsta ca 24 timmar efter de har släppt ägget. Min brunstade flera dagar efter hon släppte ägget och då blev jag lite misstänksam om kollade upp henne igen och då visade sig att den lilla fulingen hade släppt ett ägg till.

Slutsatsen jag lite virrigt försöker komma fram till är att det är mycket lurigt det där och man kan bara vara helt säker om man kollar med ultraljud.

Den enda tidigare erfarenhet jag har av naturlig är ju när detta stoet blev betäckt av gdk halvblodshingst för några år sedan och där kollades inte alls med ultraljud så därav trodde jag att det var det vanliga. Hon kollades ju då eftersom vi påbörjade henne med semin men sedan pga tävlande hingst var tvungen att byta sista försöket så gick hon iväg på naturlig)
Så slemhinne färgen kan man lita på ? Hon har ju nu varit överbrunstig i 7 dygn. Frågan är om det kan vara det att hon släppt mer än ett ägg, detta är ju första riktiga brunst hon visar i år (knepig 2 dgr minibrunst utan mkt tecken förra månaden) står ju i "Att bli med föl" att detta just är vanligt i början på säsongen. Vad händer då ? Om första ägget skulle blitt befruktat tappar hon då detta genom att hon släppt ytterligare eller hur funkar det ? Om man bara hade tydligt kunnat se vad det är med hennes ben, hon indikerar att hon inte är intresserad av att få upp lunsen på sig så det måste ju göra ont eftersom hon gärna ställer upp sig för honom i stallet, man är ju mest rädd att det är senor eller dylikt som man kan förvärra genom hans tyngd, vet ju inte om det beror på tyngden eller att hon sparkat så mkt i väggen, vackra telefonstolp ben med rejäl värme i har hon i alla fall. Man får ju hålla alla tummar dels på att det inte är något allvarligt och sedan på att hon antingen har tagit sig eller att benen blir bra till nästa brunst annars blir det till att jaga tag i någon som kan tappa honom så att vi får seminera henne istället.

Det andra stoet var falsklarm förresten så imorgon kväll efter tävlingarna stannar vi till på seminstationen en bit härifrån och kollar henne, så får vi väl se om vi får spruta igång henne (knepig dam fick en rejäl "vårbrunst" i december därefter inte ett spår av någon brunst)

Kom på slemhinnorna är de helt gråa annars ? För denna dam är röd i slemhinnorna men säger - far åt h***e åt hingsten var dag och hon brukar visa brunst så inte nu)

De kan väl brunsta länge innan de har släppt ägget men ej efter (tror det står i boken "Att bli med föl"). I boken står det också att för det mesta brukar stona ej bli dräktiga om man bara betäcker på det första ägget utan man måste betäcka på det andra också. Kan bara säga att min tog sig direkt när de inseminerade på det andra ägget också. Tyvärr tog det tre brunster innan vi kom på att hon släpper två ägg.

Det bästa är nog som sagt om man kan ultraljuda henne för annars vet man inte säkert.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 274
Senast: Lisa2014
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: kopparberg
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 423
Senast: Alexandra_W
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025