Vilken bomlös sadel ska jag välja??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare emci
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 94
  • Visningar Visningar 8 828
Sv: Vilken bomlös sadel ska jag välja??

Hm okej. Det är en Areo gel, kanske 2 cm tjock.
Har du någon bild på dom där paddarna? :) (är inte så händig :angel: )

Hmm, kan man lägga någon av dom där paddarna under konklusion- sadeln (hopp) ?
Helt 100 på att det funkar med dom paddarna? Vilken är mest prisvärd, funkar bäst osv.?

Tack LillaMy för sidan :bow:

så här sägs det om Areo Gelen:
18 mm tjock, för effektivt stötupptagande skydd mellan häst och sadel. Med luftkanaler och utskärning vid manke.

Jag har klämt på Top-Reitern bara, inte mätt den... Men om man ringer till Agersta så kan de säkert hjälpa till med det!

18mm låter lite tycker jag.. men det beror ju också på hur fast materialet är.. har de dem på hööks? isf kan jag gå dit och klämma lite själv ;)

Dom har en liknade på Hööks med inte samma, den här är skulle jag tro något bättre. Kostar dessutom lite mer (1200).

*Putt putt igen*

Någon som vet om man kan lägga Grandeur eller Skito paddarna under konklüsion sadeln?
Ska man padda under Flexion SBS:en?

Hur har ni som köpt bomlösa gjort för att veta att den passar ordentligt?
Är själv inte bra på att se sånt, så ska jag ta ut en sadelmakare?

Många dumma frågor men jag vill veta allt så säkert som möjligt!

provred top reiters äldre modell för ett tag sen.
den passade inte alls.
man satt konstigt i den, trots att den var lång så var min rumpa utanför sadeln.
den klämde på manken , gled fram och var för lång.
den nya kanske är bättre för häst och ryttare.

Jaha, här sitter man å väntar på bilder och utlåtanden från er som beställde Diddi special.... :angel: Jag är jättenyfiken, vad tycker ni om era sadlar?
(Jag orkade inte hålla mig, beställde ett eget ex i måndags ;) )

knapp och trådlån:

har nu pratat med olika personer och eftersom min häst har en väldigt lång manke så är top retier och diddi special att glömma :(

Finns det någon annan än star trekk som kan passa en häst med lång manke, och som man inte behöver att ha pad under?

Oxxx skrev:
*Putt putt igen*

Någon som vet om man kan lägga Grandeur eller Skito paddarna under konklüsion sadeln?
Ska man padda under Flexion SBS:en?

Hur har ni som köpt bomlösa gjort för att veta att den passar ordentligt?
Är själv inte bra på att se sånt, så ska jag ta ut en sadelmakare?

Många dumma frågor men jag vill veta allt så säkert som möjligt!

Under konklüsion behöver du inte lika rejäl padd som till de flesta andra bomlösa, eftersom den redan har kanal för ryggraden. Men det är bra att ha en padd där man kan "lägga in" mer material på någon del, t ex framme vid manken om det behövs för att sadeln ska ligga bättre (eller för din sits), t ex en Grandeurpad.

Flexion SBS behöver du ingen padd under (kan förresten tipsa om en som säljer en begagnad, pm:a mej isåfall) men det är samma sak där, man kan behöva padda upp i efterhand om du behöver ändra just för din egen sits skull. Om hästen är lite "framåtlutad" ex. så du inte sitter framåtlutad i sadeln.

Det är ganska lätt att se om den passar, om den har framvalv/koppjärn får man kolla att den inte klämmer framtill och att den inte trycker på manken (tror inte Ansursadeln har det och Flexion har iaf inte det) och sen kan man provsitta i den och känna hur man sitter helt enkelt. Sitter man lite framåtlutad paddar man upp fram, sitter man bakåtlutad paddar man upp bak. Och har hästen känslig rygg med för lite ryggmuskler kan man padda upp där det saknas muskler, ofta bredvid manken. Det är inte så mycket sadelinpassning som krävs, kolla så sadeln inte är för lång att den skaver bak på rumpan (om hästen har hög rumpa eller kort rygg) och testa att du sitter bra i den bara. Och att ingen hård del om det finns någon sådan trycker på hästen.

Tack så jättemycke! Jag återkommer om det är något mer jag behöver få svar på! :D :angel:

Nu har jag äntligen testat min fina Diddi Special sadel!
Testade den idag och den var :love: . Det kändes precis som att rida i en vanlig sadel. :) Hade trott att det skulle kännas ostabilt och vingligt men icke sa nicke. Det kändes hur bra och stabilt som helst.
Vad hästen beträffar så tyckte jag att han gick lite mer taktsäkert och avslappnat men det är ännu svårt att säga eftersom jag bara testat den en gång och hästen är ju precis igångsatt efter min graviditet!
Hur som helst så kan jag verkligen rekomendera den då den verkar mycket lovande. Avtrycket var jämt och bra under hela sadeln!

Varför vill du inte ha en star trekk?
De finns lite varianter mellan dem och de är så snygga :)
Tycker jag ;)
Och så trivs hästen i den.

strumpan skrev:
När du går in på Torsion kan du väl slå ett öga på min pålle under bilder från våra kunder ;)
hur kommer man dit???? :confused:

Star Trekk är en av de sadlar jag tittar på. Föll dock för topreiter och diddi för eftersom de ser mest ut som en vanlig sadel och de var gjorda för islandshäst = korta.

Visst är de helt OK och jag har provridit en av dem. Mycket sköna att sitta i!

Dock känns det lite sådär att det är så dåligt läder i dem enl många. Har läst om flera personer som när sadeln är 9 månader ser sliten ut och vågor/missfärgningar i lädret...

För det priset förväntar jag mig att det ska hålla lite till...

Men så är det ju så, är det den enda bomlösa sadeln som passar honom så köper jag en direkt! Har provat sadel på sadel och ingen passar honom nu. SUCK!

Jag har beställt den där Star trekk dressage sadeln, längtar så tills Agusti. Hoppas att både jag och pållarna ska trivas med den :)

Då kan väl du mäta den och skriva hur lång den är? Det står ju tyvärr inget om längden...

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
394
Senast: Freazer
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka