Vilken blir störst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Thera
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 342

Thera

Trådstartare
En 05:a på 149 cm eller en 04:a på 155 cm?

Min 05:a som jag sålde blir två i juli och han var för några månader sen 154 cm, men han blir nog å andra sidan stor.

Ni med hästar födda 04, hur höga är de nu och hur höga tror ni de blir?

Sv: Vilken blir störst?

Mina numera sålda två unghästar födda 04 är den ena ca 168 cm och den andra ca160 cm. Förväntat färdigt höjd är omkring 172 cm resp 163 cm.
Mina som är födda 05 (har fem stycken) är idag mellan 155 cm till 165 cm och den minsta beräknar jag bli omkring 163 cm den största omkring 170 cm troligen strax över.
Kan tillägga att det rör sig om halvblod en del med mycket fullblod i sig.

jag har en som är född 04. hon är ca 169 cm nu. blir nog runt 170-172 skulle jag tro.

Tack för era svar, då har jag lite att jämföra. Då vore det ju logiskt att dessa bägge landar runt 160 båda två.. eller tänker jag fel nu?

Jag tror ju förr att de hamnar under 160 cm kanske någonstans mellan 155 - 159 cm. Men det beror ju lite på ras och stam och hur de har utveckats/vuxit hittills.

Jag tror som du.
Mina båda ston var 154cm vid 2 år o den ena är 157 o den andra 158cm.
Men sen beror det ju på gener osv..

smyger in en liten fråga :p

hur stort tror ni ett sto född-04 e. Don primero ue. ROhdiamant blir om hon nu är 156 cm? Kan tillägga att hon vuxit otroligt jämnt, aldrig varit överbyggd eller så...

Nu vet jag ju inget om höjderna bak hos henne eller hur de har växt. Men jag skulle gissa på 160 eller strax under som du beskriver det. Det mesta jag varit med som en senvuxen häst vuxit efter tre år är sju centimeter. Men det är ganska ovanligt att de växer så mycket. Det var ett sto som var 160 cm som treåring och 167 cm när hon blev stamboksförd som sjuåring.

Mitt sto i ovan inlägg, växte jämnt hela tiden. min erfarenhet är att de som växer jämnt o ser "färdiga" ut i kroppen oftast blir små.
Men jag hade en val e Arram o hans avkommor brukade se ut som burkar o växa väldigt sent. Min växte 8 cm från 4 åring till 5 åring men blev då även kastrerad under året.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
858
Senast: Mli
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han... 2
Svar
32
· Visningar
3 773
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 005
Senast: mamman
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 214
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023
  • Presentation bukehund(ar) 2025!