Vilken årstid är det bäst för stoet att föla?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Carolrita
  • Startdatum Startdatum
C

Carolrita

Eller, ja som rubriken säger....Lite klumpigt skrivet, men jag tror att det duger!
Vilken månad skickar ni iväg era travstona för betäckning? När vill ni helst att fölet ska vara fött? Vilken månad?
Har någon av er haft ett föl som föddes februari-månaden? Hur funkade det?
Har det hänt att det föddes ett föl ute i lösdriften när det var snö o kallt ute? Klarade fölet sig då eller måste man ha det inne på stall?

Jag hade haft en gammal märr, som var född den 17 februari -83 o då hade jag hört från annat travfolk häruppe att dom helst ville ha fölungarna födda redan i februari-månaden för att fölet kunde starta tidigt m.m.
Medan andra hellre vill ha fölungarna födda april-juni månaden för då kan dom vara ute nästan direkt efter födseln.

Min första uppfödning föddes ute i ligghallen. Och då gick hon ut med mamman direkt efter jag kommit o släppte ut dom. Fick då bygga ut en boxdörr så att dom kunde vara ifred då jag hade min shettis i samma hage som dem.
Men det funkade iallafall bra då fölungen var pigg o sedan dess har hon varit ute. Jag vet att utevistelsen för fölungarna är jätteviktigt, o jag såg då till att hon fick vara ute dygnet runt, o det gör hon fortfarande.

Jag funderar o funderar på om jag ska ta ett föl till på märren, men jag har svårt att välja vilken hingst jag vill ta till märren. Det gör att jag velar fram o tillbaka, o nu detta med NÄR hon ska betäckas.
Visst har jag velat ta ett tidigt föl t ex mars men jag vill helst att fölungen ska ut direkt efter födseln ELLER låta märren föla ute, så att hon kan föla i lugn o ro som hon gjorde sist.

Jag har inte koll på vilka hingstar som kan betäckas redan i februari o man får en fölunge född januari eller lite senare om märren t ex betäcks i mars får man en fölunge i februari-månaden.

Märren går ju i lösdrift, o trivs bäst att vara ute dygnet runt o om jag tvingar in henne på stall lär ju hon spränga hela boxen. Men det gick ju jättebra o ha henne i ligghallen om man har tillgång till en boxdörr då blir hon mindre orolig så kan väl hon föla därinne istället,då? Givetvis med mycket halmbädd, osv.

Lite funderingar här, bara....Inga planer, men jag vill kolla med er om det här.

Sv: Vilken årstid är det bäst för stoet att föla?

Jag föredrar i slutet av april fram till mitten av juni pga tt de kan gå ute mkt o märren kan äta mkt gräs. det tror jag är bra men å andra sidan föds det föl i jan feb utan problem så.

Håller med Sputnik.... Har haft ett Nyårsföl och det var trist för både föling, sto och oss tvåbenta. Massor med snö, kallt. Fölet kunde inte vara ute så länge och kom dessutom knappt fram eftersom snön var högre än fölingen.... Stoet ville inte vara ute utan fölingen, alltså drabbades även hon och vi tvåbenta njöt ju inte direkt heller.
Aldrig mer ett vinterföl!

Så tidigt som möjligt.
Föl som föds tidigt på våren slipper ofta den fruktade fölsjukan rodokoccus equi (felstavat jag vet), tack vare att de blivit lite starkare under den kalla årstiden. Tidiga föl slipper hosta och annat skit.
gulan

Ja, kanske det. Men jag ogillar tanken att stänga in fölungen o fölmärren på stall bara för att det är så kallt ute om märren fått ett tidigt föl. Så, jag undrade vad man kunde göra för att dom ska slippa längre stallvistelse, o istället få längre utevistelse dvs. lösdrift?

Nån som kan svara på det? Sen det här med att några även som Konie skrev, aldrig mera "vinterföl" beroende nog på vart i landet man bor...
Råkar man bo i Skåne, så kanske det kan vara bra med ett tidigt föl.

Men om fölet är fött t ex maj-månaden, kan det ändå få denna sjukdom Rhodo nånting ändå oavsett om fölet o mamman går på ett rent bete? Än sålänge har jag inte märkt något av att min maj-fölunge drabbats av denna sjukdom. Hon är pigg o jättefin.
Hon föddes utomhus, o har "bott" ute sedan dess. Det har funkat bra.
Så, kanske det är bättre om märren betäcks mellan april-maj månaden så att nästkommande fölungen kan vara ute nästan direkt efter födseln.

Beror ju som sagt på hur kallt det är. En -10 ska väl en fölis klara?
Men om fölet är fött t ex maj-månaden, kan det ändå få denna sjukdom Rhodo nånting ändå oavsett om fölet o mamman går på ett rent bete?
Den här fruktade sjukdomen har inget med hur rena betena är. bakterien ligger i backen och fölet kan smittas bla via damm.
Jag har bott i Italien och där säger alla uppfödare att fölungar som föds i början på året klarar sommaren, de som föds i slutet av april och senare blir mycket mycket lättare sjukare.
gulan

Har snackat lite med hästfolk i allmänhet. Det här viruset det talas om här verkar vara något som det mest talas om i Travkretsar. Inget som Arab-, Clysedales- , Quarter- eller Halvblodsfolket ens tycks ha funderat på, även om föl av dessa raser föds lite spritt under året. Om det vore så värst vanligt antar jag att rekomendationer från veterinärt håll skulle gått ut....... och då mot uppfödare av alla raser. Har fått föl vid olika tidpunkter under större delen av året och faktiskt aldrig märkt att senare födda föl skulle varit sjukligare........

Inget som Arab-, Clysedales- , Quarter- eller Halvblodsfolket ens tycks ha funderat på, även om föl av dessa raser föds lite spritt under året.
Intressant. Det kan ju knappast bara vara travföl som får fölsjuka.
Om det vore så värst vanligt antar jag att rekomendationer från veterinärt håll skulle gått ut.......
Och det här har jag faktiskt funderat över.....varför inte vetrinärer tar reda på när de sjuka fölungarna är födda. De italienska vetrinärerna kan i alla fall intyga att de föl som föds sent, maj-juni är nästan uteslutande är de som drabbas.
Har fått föl vid olika tidpunkter under större delen av året och faktiskt aldrig märkt att senare födda föl skulle varit sjukligare........
Jag har ochså fått föl på lite olika tidpungter. Och jag har märkt att de som fötts tidigt feb,mars, april är de som hostar och snorar minst. Däremot de som föds maj-juni blir lätt snoriga och hostiga och jag har fått behandla 3 föl för rce. Alla tre födda i maj och juni.
Det är inte så att senare föl blir sjukligare.......men har lättare att få fölsjuka.
gulan

Faktiskt jäkligt intressant! Vet du var finns det mer info och vad heter det egentligen? Fölsjuka, RCE eller Rhodo "nåt"....

I boken "håll hästen frisk" står det om fölsjuka. Den står hemma i bokhyllan och jag befinner mig på annan plats.
Rhoduccocus equi tror jag det stavas.
gulan

Skumt, har boken här hemma men har inte reagerat på det. NU ska jag i alla fall läsa på!

Har snackat lite med hästfolk i allmänhet. Det här viruset det talas om här verkar vara något som det mest talas om i Travkretsar. Inget som Arab-, Clysedales- , Quarter- eller Halvblodsfolket ens tycks ha funderat påQUOTE]

När jag gick på Flyinge talades det definitivt om rodococcus. Att det däremot skulle vara värre med sent födda föl har jag aldrig hört.
Torra somrar är det man brukar varna för, och att låta föl gå i hagar som är söndertrampade.

Apropå när man vill att fölen ska födas: Jag vill absolut ha mina från mitten av April och framåt, så att de kan gå ut och röra på sig, och dels få en jämn tillväxt, dels utveckla sitt ledbrosk. Forskning visar, såvitt jag har fått lära mig, att detta styrs av hur mycket de rör sig den allra första tiden, och att detta är något som inte går att förbättra senare i livet.

Det där är intressant! Bra o va uppmärksam.....Min fölunge har varit ute sedan hon föddes, o kommer göra det hela livet, tänkte jag. Man kan se det som "experiment". ÖVriga hästar jag har härhemma vägrar stå på stall, dom är sk utehästar.

Får kolla så inte fölungen blir drabbad av denna sjukdom. *peppar,peppar*

Torra somrar är det man brukar varna för, och att låta föl gå i hagar som är söndertrampade
Ja och vinter och tidig vår brukar det inte vara så torrt.
Konie:
Har du läst mer om fölsjuka och blivit klokare?
gulan

Får kolla så inte fölungen blir drabbad av denna sjukdom. *peppar,peppar*

Fast det gör man inte så där över en kvart.
För blodprov tar det evigheter att få svar.
MAn måste gå ner i halsen och ta prov. Näsprov går också men inte lika säkert resultat.
Rodokocker är så pass jävliga att dom kamuflerar sig bakom en lindrig lunginflammation.
Ofta blir ungen behandlad med Penovet och ser då piggare ut.
Under den tiden ligger rodockockerna på lur och växer.
Efter avslutad penovetbehandling så slår det till.
Och då är ungen väldigt sjuk.

Förra sommaren spåddes det stort antal rodokockungar då det var så torrt.
Men icke. Det blev inga fler än vanligt..

AM

Tack för svaret!!!
Men än sålänge ska inte jag vara orolig för min egen fölunge. Hon är pigg o verkar inte sjuk på ngt sätt. Inte krasslig, heller.
Ska man ändå ta o kolla henne ner i halsen o ta prover för säkerhets skull ELLER bara om hon verkar sjuk?
Jag är hos mina hästar varje dag, så jag ser ju om något går galet eller något liknande.

Det man ska vara vaksam på är om ungen börjar hosta.
Diagnos kan vara allt från spolmask, lunginflammation eller rodokocker.

En rodokockunge verkar oftast pigg men hostig i inledningsskedet.
Den behöver heller inte ha temp då.

Det är därför som just rodokocker är "djävulen själv"

Jag har ingen aning om vad du har för veterinär, men vi tar som regel alltid halsprov ihop med blodprov för rodokock-koll.

Problemet är att inte alla distriktare har kamera med smal slang.
Då blir det klinik.
Vid minsta tveksamhet blir det lungröntgen. Det gäller alltid att handla snabbt. Man bör aldrig fundera på att man kanske överdriver eller att man ska avvakta. Bättre med en undersökning för mycket än för lite.

En fölunge som är långtgående drabbad av rodokocker har en hosta vars ljud påminner om när man får baksug i ett avlopp.

En sådan unge luktar jordkällare.

Föl som går på bete är det viktigt att studera noga.
Inte enbart skador runt benen utan man måste ha tid att sitta en stund därute.. Just för att kolla hosta.

HAr man väl fått besked om rodokocker så kan man definitivt glömma allt som heter semester, ledigt ett "par dagar" eller fester.
3 gånger per dag är det behandling.
Medicinering i 10 veckor kostar inte under 20 tusen. Så man bör ha försäkrat!!!
Boxhygien är också mycket, mycket viktig.

AM (som alltid målar fan på väggen i detta ämne)

Jag hoppades att du skulle svara här.
Vad säger du om mitt påstående om tidiga resp. sent födda föl. Vad är din erfarenhet?
Jag har haft en fölis som fick. Han fick så starka antibiotika för vanlig lunginflamation, men det blossade upp igen efter avslutad kur. Sen fick jag tag på en fölisvetrinär som direkt skrev ut....röda tabletter och pulver som skulle ges tre gånger om dagen, och mamman fick under inga omständigheter få i sig en droppe av detta. Då kunde hon drabbas av dödlig diarré.
Ett annat år fick jag tre fölisar där man misstänkte Roduccocus och fick denna medicin till dessa. Jag vet ju inte om det verkligen var eftersom inget hals eller näsprov togs. Pigga och friska blev de i alla fall.
gulan

Jag vet inte vad jag ska svara faktist..
Å ena sidan kan det vara bra med tidiga föl om man har "o-leriga" hagar och bor en bit ner i Sverige.
I mars så har i alla fall vi snö alternativt tjällossning med mycket blöta marker.
Det betyder också lynnigt väder och ett evigt in och utsläpp.
Jag vill inte att ungarna ska lägga ner sig på isen/leran i alla fall.

Fördel kan vara rodokockrisken. Men man måste komma ihåg att även lite äldre ungar smittas. En unge född i mars behöver inte vara utom riskzon.

Nu seminerar vi ju själva men dom som ej har transporthingstar ska ju iväg.
En mars unge får då åka i april. Ca 25 dagar gammal.
Löper märren om en brunst så står då ungen på främmande stuteri i maj-juli.
Ofta, men inte alltid så står märrarna i rasthagar.. Många märrar har gått där tidigare och i värsta fall är inte hagarna mockade. Illa.
Träck sprider smitta som veterinär Demmers konstaterat i sin undersökning.
(en tidig unge som står mycket på box äter skit från mamman. Där har du också bakterien)

En unge född i maj får vara ute mycket mer vilket är bra för skelett, humör och tillväxt.
Vid den tiden så tar sig stoet mycket lättare.
MEN, då kommer vi igen till dom dammiga/jordiga hagarna.
Ungen är yngre och har mindre motståndskraft.. Visst, kanske högre risk men jag är ändå tveksam till att jag skulle vilja att alla våra föl kom i mars.

Tror inte man kommer undan problemet faktist.
Vad man däremot bör tänka på är att vara noga med boxhygien. Mocka flera gånger/dag.
Hålla rent i rasthagen. Helst då inte jordhagar men alla har inte andra alternativ.
Viktigast är att hålla stenhård koll på ungen och agera direkt vid hosta.

Medicinen man använder är ju Abboticin och Rimactan. Tabletter i Alvedonstorlek.
Mycket farlig för mammor. Dne ena av tabletterna rödfärgar jättemycket. Vilket är bra då man efteråt måste ta bort allt dräll på ungen och borsta tänderna på den.
(inga vuxna djur kan få rodokocker förresten)
Alternativ medicinering är att spruta med Gentajekt (stavningen tveksam)
Men man får i långa loppet en söndersprutad unge. Halsen är ju inte så stor på dom så man kan få spruta där det finns ytor. Baken t.ex.

Summan av min inställning blir ändå att föredra lite senare ungar. Och att skydda ungarna så gott det går.

AM

Efter att ha läst det här ångrar jag mig nästa.Jag vill inte ha nån fölunge tror jag :angel:.

/Lines-som är van att Murphy alltid ställer till det

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 090
Senast: Lobelia
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 686
Senast: skuggi
·
Anläggning Jag bor i en del av Sverige där stora hagytor inte är jätte vanligt. Min dröm är såklart en stor och lerfri hage med skog, backar och...
2
Svar
37
· Visningar
3 507
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?