Vilken årstid är bäst för hundköp

M

mellon

Har funderat på att vänta till försommaren,
men skulle egentligen vilja ha den tidigare,
När finns det bäst tillgång till att köpa
en valp egentligen? Hästar föder ju sina för på
våren, men när får hunden valpar?

Det är väldigt olika, beror på när uppfödaren väljer att para.

Själv föredrar jag försommaren/sommaren att ta hem en valp på, då det är lättare att vara ute dessutom brukar man ha semester då och kan vara ledig extra länge med valpen .

Själv fick jag hem vår valp i februari. Jag hade tänkt vänta till sommaren, men när det nu blev en julvalp så hade jag ju inte tålamod att vänta...

I efterhand tycker jag det var jättebra. Han fick lära känna familjen när rutinerna var fasta (ja, jag tog semester så klart), somrarna är ibland stressigare perioder då det är så mycket som ska hinnas med.

När sommaren kom var han lagom stor att vara mycket ute och springa fritt i trädgården.

Jag skulle nog göra likadant nu, om jag fick välja, och inte ta hem en valp på sommaren.

Enda nackdelen som jag ser det, är väl att det var rätt mörkt och kallt när vi skulle ut på nätterna i början. Frös gjorde dock inte han, han var utrustad med rejäl päls redan. Det var mer matte som huttrade.

Tiken kan ju få valpar året om så det är väl bara att tacka och ta emot när den kombination man vill ha valpar efter får sina valpar.

En enda gång av mina sammanlagt 7 hundar under årens lopp har jag köpt valp ur en kull som redan varit födda.
Gör man inte, för det mesta, så att man kontaktar uppfödare av den ras man är intresserad av? Hälsar på och träffar mamman, ja kanske även pappan, halvsyskon osv. Så har i varje fall jag gjort och sen har det blivit valp när det blivit så att säga ;)

Har redan väntat i över ett år på nästa hund, släkt på både mammas och pappas sida med vår gamla hund som gick bort för ett år sedan. En härlig mysig leonberger :love: skall det bli igen, men en kille denna gång, förhoppningsvis om allt går vägen, med leverans i januari.

Jag föredrar en vintervalp, men det är inget som är ett måste.

Då har jag som någon skrev ovan, fasta rutiner och då jag jobbar med hundar så kan valpen ändå vara med.

Andra fördelar är att det förhoppningsvis är snö, vilket gör det svårare för valpen att dra iväg på egna äventyr och då hinner jag med att hämta tillbaka en busig valp. Om valpen inte lyssnar på en inkallning kan jag utan problem hinna ikapp och hämta hem honom. :D

Det är inte lika många hundar ute, av någon anledninng. :confused: De borde ju finnas lika många. Frusna ägare, kanske som bangar i kylan. :(
Då får jag min valp ifred och kan träna utan allt för hög störning.

valpen hinner bli äldre och kan följa med på längre promenader när vår och sommar kommer.

Ja, det är lite av de jag kommer på just nu. :smirk: :smirk:

beror ju på hur man joibbar på sommaren när man har semester är den bästa tiden för valpkp tycker jag. Då kan man va hemma i lugn å ro med valpen

Det spelar egetnligen ingen roll for mej som bor pa Irland...men for er i kalla Sverige hade jag skaffat en valp pa sommaren. Da gar den in och ut mycket och blir rumsren innan vintern...nar man helst inte vill sitta ute pa trappan och vanta pa att valpen ska gora sina behov sa man kan ga in i varmen igen!!

Men man far ta det som det kommer. Faktiskt sa har jag fler kunder som ringer pa vintern an jag har pa sommaren....pa sommaren tror jag att folk vill ha semester och vara fria. Pa vintern kan de trana valpen osv sa att den klarar av att hanga med pa riktigt nar sommaren kommer.

När vi har köpt hundar har vi köpt dom i maj ungefär eller runt därikring. Det är inte så kallt när man ska kissträning ut *S*

Det är ju själv en smaksak! Finns ju människor som köper hundar mitt i vintern också!

Vi hämtade vår valp i mitten av december förra året. Nu var det ju lite otur med att det blev så j-a kallt ett tag, men en sån liten valp ligger och sover så stor del av dygnet i alla fall och behöver/SKA INTE ut och rastas och motioneras som en vuxen.

Min valp var ändå rumsren när hon var drygt 3½ månad. Så tillvida att hon sa ifrån när hon behövde och jag kunde ta bort tidningarna. Ett par veckor senare öppnade hon själv ytterdörren när det var dags att kissa/bajsa :D Något jag fick lära av henne efter ett tag då man ju inte kan ha en hund som släpper ut sig själv utan att stänga dörren igen :rofl:

Det beror inte på årstiden om/när valpen blir rumsren, det beror på husse/matte! Till 90% i alla fall. Men det är bra om man kan ta en längre period ledigt när valpen är liten. Nu hade vi den fördelen att jag jobbade/jobbar hemma. Men alla kan ju inte det.

Summa summarum. Jag är böjd att hålla med andra som svarat att det faktiskt inte är dumt att ha valpen som liten på vintern, för då är den lagom stor för att kunna ta lite promenader etc annan träning när värmen kommer! Annars blir det ju tvärtom. En annan aspekt: jag tror värmen under högsommaren är betydligt värre för en liten valp än om det är kallt några veckor på vintern (beror ju lite på var i landet man bor).

Om det är en korthårig valp skulle jag absolut vänta tills sommaren, om det inte är en speciell kombination jag väntar på! Både jag själv och andra jag känner har haft problem med urinvägsinfektion på tikvalpar vi köpt på hösten. Det är ett h-e både för dig och hunden, och det verkar inte hjälpa hur försiktig du än är... Visst klarar sig de flesta, men är oturen framme kan man bli stammis hos veterinären.

En annan anledning att köpa sommarvalp är att de då får utlopp för sin energi på oskadliga saker utomhus, i stället för dina möbler = mindre onödiga konflikter.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 461
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 114
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka