Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har ni någon favoritövning nu? Vilken isfall?
Har ni någon sån där övning som ni alltid tycker är jättebäst?
Jag har en lösgörande övning som jag (och min häst) älskar.
Man rider på stora mittvolten i tex vänster varv. På de delar av volten där det är ridbana till vänster och höger, lägger man volter utåt (dvs i höger varv) och på de delar där staketet finns lägger man volter inåt (dvs i vänster varv). Fyra volter på varje varv av mittvolten.
Jag rider i skritt och trav, då är de fyra volterna 10 m i diameter. Men vet att man även kan ändra så hästen galopperar och då antingen går förvänd galopp på 20 m volt eller gör byten.
Jag har ett par "evighetsövningar" som jag gärna använder mig av.
Den ena börjar jag med en volt (valfri storlek) mitt på kortsidan, fortsätter ut på långsidan (här går det fint att göra öppna eller sluta om man vill) för att göra en volt tillbaka mitt på långsidan. Här varierar jag mellan att rida en vanlig volt tillbaka eller en båge med skänkelvikning ut till spåret. Fortsätter till kortsidan där jag gör en ny volt och sedan upprepar jag samma sak på efterföljande långsida.
En övning som går att anpassa helt efter utbildningsnivå hos häst och ryttare.
Nästa övning börjar jag i trav med en skänkelvikning på diagonalen, som jag avbryter på medellinjen, där jag rider några steg framåt (med en rakriktad häst) för att sedan fatta galopp (fortfarande på medellinjen) och rida ut på långsidan. Innan hörnet bryter jag av till trav och gör en ny skänkelvikning på nästa diagonal osv. På långsidan kan man rida tempoväxlingar, sidvärts, volter etc.
Här kan inte hästen ta stöd på väggen i fattningen och det händer förvånansvärt mycket på den där lilla medellinjen som man måste tajma in.
Jag har ett par "evighetsövningar" som jag gärna använder mig av.
Den ena börjar jag med en volt (valfri storlek) mitt på kortsidan, fortsätter ut på långsidan (här går det fint att göra öppna eller sluta om man vill) för att göra en volt tillbaka mitt på långsidan. Här varierar jag mellan att rida en vanlig volt tillbaka eller en båge med skänkelvikning ut till spåret. Fortsätter till kortsidan där jag gör en ny volt och sedan upprepar jag samma sak på efterföljande långsida.
En övning som går att anpassa helt efter utbildningsnivå hos häst och ryttare.
Jag gillar denna:
10 steg -halt -9 steg -halt osv ner till 1 steg -halt. Sen uppåt igen. Valfri gångart beroende på häst och syfte.
Enkel övning överallt.
Gillar den särskilt om jag rider en ny häst för att hitta tajming. Men även för att få hästen uppmärksam på ryttarens hjälper och som lydnadsövning.