Vilken är eran favoritövning?

tuaphua

Trådstartare
Har ni någon favoritövning nu? Vilken isfall?

Har ni någon sån där övning som ni alltid tycker är jättebäst?

Jag jobbar hemskt mkt med öppna och sluta på böjda spår, i alla gångarter. Utefter hästens förutsättningar naturligtvis.

Tycker att de böjda spåren hjälper hästen balansera sig, samtidigt som jag måste rida väldigt nogrant för att få alla hovar att hamna på rätt ställe. Och sen kan man ju göra övningen precis så svår man vill, beroende på sneddning, vägval och gångart.

Jag har en lösgörande övning som jag (och min häst) älskar.

Man rider på stora mittvolten i tex vänster varv. På de delar av volten där det är ridbana till vänster och höger, lägger man volter utåt (dvs i höger varv) och på de delar där staketet finns lägger man volter inåt (dvs i vänster varv). Fyra volter på varje varv av mittvolten.

Jag rider i skritt och trav, då är de fyra volterna 10 m i diameter. Men vet att man även kan ändra så hästen galopperar och då antingen går förvänd galopp på 20 m volt eller gör byten.

Jag har en lösgörande övning som jag (och min häst) älskar.

Man rider på stora mittvolten i tex vänster varv. På de delar av volten där det är ridbana till vänster och höger, lägger man volter utåt (dvs i höger varv) och på de delar där staketet finns lägger man volter inåt (dvs i vänster varv). Fyra volter på varje varv av mittvolten.

Jag rider i skritt och trav, då är de fyra volterna 10 m i diameter. Men vet att man även kan ändra så hästen galopperar och då antingen går förvänd galopp på 20 m volt eller gör byten.

Jag har ridit en liknande fast bara med volterna utåt mot kortsidorna. D.v.s. en stor i mitten och en liten på var sida. Vi har bl.a. galopperat på den stora och travat på de små. Den övningen tycker jag om!

Jag har ridit en övning jag tyckte om som var så här:

Galopp på kortsidorna, trav på långsidorna och sen en 10 m volt mitt på varje långsida. Sen kan man göra den tvärtom också (trav på kortsidorna och galopp långsidorna) men då göra volten till 15 m på långsidorna istället.

Jag har ett par "evighetsövningar" som jag gärna använder mig av.

Den ena börjar jag med en volt (valfri storlek) mitt på kortsidan, fortsätter ut på långsidan (här går det fint att göra öppna eller sluta om man vill) för att göra en volt tillbaka mitt på långsidan. Här varierar jag mellan att rida en vanlig volt tillbaka eller en båge med skänkelvikning ut till spåret. Fortsätter till kortsidan där jag gör en ny volt och sedan upprepar jag samma sak på efterföljande långsida.
En övning som går att anpassa helt efter utbildningsnivå hos häst och ryttare.

Nästa övning börjar jag i trav med en skänkelvikning på diagonalen, som jag avbryter på medellinjen, där jag rider några steg framåt (med en rakriktad häst) för att sedan fatta galopp (fortfarande på medellinjen) och rida ut på långsidan. Innan hörnet bryter jag av till trav och gör en ny skänkelvikning på nästa diagonal osv. På långsidan kan man rida tempoväxlingar, sidvärts, volter etc.
Här kan inte hästen ta stöd på väggen i fattningen och det händer förvånansvärt mycket på den där lilla medellinjen som man måste tajma in. ;)

Den ena börjar jag med en volt (valfri storlek) mitt på kortsidan, fortsätter ut på långsidan (här går det fint att göra öppna eller sluta om man vill) för att göra en volt tillbaka mitt på långsidan. Här varierar jag mellan att rida en vanlig volt tillbaka eller en båge med skänkelvikning ut till spåret. Fortsätter till kortsidan där jag gör en ny volt och sedan upprepar jag samma sak på efterföljande långsida.

Nästa övning börjar jag i trav med en skänkelvikning på diagonalen, som jag avbryter på medellinjen, där jag rider några steg framåt (med en rakriktad häst) för att sedan fatta galopp (fortfarande på medellinjen) och rida ut på långsidan. Innan hörnet bryter jag av till trav och gör en ny skänkelvikning på nästa diagonal osv. På långsidan kan man rida tempoväxlingar, sidvärts, volter etc.
Här kan inte hästen ta stöd på väggen i fattningen och det händer förvånansvärt mycket på den där lilla medellinjen som man måste tajma in. ;)

Den övningen med volter gör jag nästan varje dag. :love: Älskar att den får mig att ha koll på min egen sits och därför på hästens båda sidor. Bra efter att ha suttit i en kontorstol hela dagen men så klart alltså bra för pållen. Ibland byter jag ut volten på kortsidan mot en volt i första hörnet och sedan lägger jag en halv volt tillbaka (typ) mot nästa hörn, så att jag liksom rider 3/4 av en åtta.

Förvänd sluta i galopp innanför spåret på långsidorna. Hej inner bakben :) Gillar den mycket för man kan både spetta på och rida samlat.

Skänkelvikning i galopp på diagonalen till medellinjen, skarp "piruettvändning" mot långsidan sen en till "piruettvändning" tillbaks till spåret på långsidan, öka satan när du kommer ut på spåren och sen gör om.

Den är jättebra också om man har en häst som lätt "kokar över" i hjärnan. Gör man den ofta känner hästen snabbt igen den och lugnar sig nästan direkt :up:

Fyrkantsvolt återkommer jag till. Alternativt sexkant, eller hur många kanter du nu vill ha. Volt med raka sidor och bakdelsvändning i hörnen. Rak, vändning, rak, vändning, rak... Antingen med övergångar, eller i samma gångart.

Min tränare nu har annars dille på att rida på en hand, samt skolorna på böjda spår.

Övergångar öppna/förvänd sluta på långsidorna.

Även framdelsvändningar i olika former. Gärna på en liten fyrkantig volt där man gör kvartsvarvs vändning i varje hörn.

Och så övergångar i rörelserna. Tex skänkelvikningar med skritt/travövergångar.

Och slutligen att räkna steg/språng. Fram 6 språng ocj tillbaka 6 språng. Du minskar successivt antalet språng. Det viktiga är att hålla sig till antalet språng och kräva en reaktion, istället för att sitta och samla i en halv evighet för att få till det ;)

T.ex. vänster öppna längs långsidan, ganska stor volt tillbaka vid långsidans bortre del med hästen i högersluta på diagonalen tillbaka till spåret, vinkla om så att hästen hamnar i förvänd höger sluta, rid rakt på kortsidan, höger öppna på andra långsidan, osv.

Jag galopperar mest så det blir naturligt mest galoppövningar.
Öppna längs långsidan, volt på kortsidan, skänkelvikning över diagonalen med byte ut på spåret och så öppna längs långsidan igen.
Rider mycket byten och förvänd galopp. Volt i förvänd galopp, rida fram 5 steg ta tillbaka fem osv.
Serpentiner där jag växlar mellan byten på medellinjen eller fortsätta i förvänd.

Själv gillar jag den här:
Man lägger två bommar vid sidan av x, mellan bommarna ska man göra halt, sedan ute vid fyrkantsspåret svänger man vänster och nästa gång höger.
På ena sidan ställer man en kon en bit in från mitten på fyrkantsspåret, där ska man göra skänkelvikning till konen, sen rakrikta och göra skänkelvikning ut på spåret igen. På den andra sidan ställer man tre koner, där man rider volter runt dom. Den första konen står lite innan för spåret, gör en volt och sen typ lite halvt snett igenom in mot mitten där nästa kon står (nära bommarna) och gör en volt där åt andra håller, sen halvt snett igenom ut till spåret där sista konen står och gör en volt, sen rider man upp på medellinjen igen och börjar om. Går att göra åt båda håll. Går att alternera på olika sätt, jag älskar verkligen den övningen då hästen blir så fin efteråt. :)

Jag gillar denna:
10 steg -halt -9 steg -halt osv ner till 1 steg -halt. Sen uppåt igen. Valfri gångart beroende på häst och syfte.
Enkel övning överallt.

Gillar den särskilt om jag rider en ny häst för att hitta tajming. Men även för att få hästen uppmärksam på ryttarens hjälper och som lydnadsövning.

Mina basicövningar som jag alltid kommer tillbaka till är först klassikern att rida på fyrkant (helst kort bana) och lägga en volt i varje hörn. Utvecklar sen vidare den till att rida på lång bana och göra volt vid varje bokstav. Gillar variationen mellan ställning/böjning/rakställning och att kunna få ut hästen på yttertygeln i volterna. Att sen lägga volterna exakt vid bokstav är ofta en större utmaning än en tror-att en verkligen måste vara klar vid en fast punkt. När dessa övningar sitter med tiometersvolter går jag upp på medellinjen och gör volter ut till väggen och tillbaka till medellinjen. Då blir det kontroll på ytterhjälperna.

Jag gillar öppnor och slutor i alla varianter och grader .... en favorit är sluta i galopp in på halva diagonalen sen räta upp och spikrakt rida resten av mittlinjen i galopp, alternativt räta upp spikrakt och sen halvpiruettvända, alternativt vända över till förvänd i bibehållen rakriktning och balans.

Tycker hästarna blir väldigt fina och det är en riktigt bra check på att de är riktigt loss och på hjälpen.

Jag gillar denna:
10 steg -halt -9 steg -halt osv ner till 1 steg -halt. Sen uppåt igen. Valfri gångart beroende på häst och syfte.
Enkel övning överallt.

Gillar den särskilt om jag rider en ny häst för att hitta tajming. Men även för att få hästen uppmärksam på ryttarens hjälper och som lydnadsövning.

Åh, låter perfekt att göra ute i skogen i mörkret med en pannlampa, när det är svårt att rida nåt vettigt.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
16 799
Senast: Gunnar
·
Relationer Hej! Jag är nyfiken på att höra om eran märkligaste dejt ni har varit på :) Jag har varit på några som milt sagt inte riktigt blev som...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 877
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar