Vilken åkpåse?

feel

Trådstartare
Vad har ni för åkpåse i vagnen under vintern? Bor i Norrbotten så den måste klara en lite tuffare vinter.

Har kollat lite på Voksi (med ull, inte med fjäder/dun då jag vill undvika det så långt det går). Men även lite på Elodie Details. Voksi är ju snuskigt dyr...

Vad har ni för åkpåse i vagnen under vintern? Bor i Norrbotten så den måste klara en lite tuffare vinter.

Har kollat lite på Voksi (med ull, inte med fjäder/dun då jag vill undvika det så långt det går). Men även lite på Elodie Details. Voksi är ju snuskigt dyr...

Jag hittade en åkpåse av ekologiskt fårskinn sydd av en kvinna norröver. Tror du det blir för kallt med fårskinn?

Åh den här tråden måste jag följa, googlar tills jag blir blå om vilka åkpåsar som finns och som är tillräckligt varma. Bor i Västerbotten så den måste klara ordentlig kyla, samtidigt vet jag inte om det är bättre att ha en "normalvarm" åkpåse och sen mer kläder på barnet?

Hade en Voksi Classic till första barnet, men tyckte det blev så tjorvigt med snörning hit och dit samt att den var ganska klumpig och det blev rätt trångt i vagnen när hon blev lite större.

@Ravishing fårskinn borde ju vara ganska varmt? Men jag vet faktiskt inte om det räcker? Hmmm

Vi har en fårskinnspåse (osäker på märke och den är ute i förrådet) och den är riktigt varm. I vintras testades den ner till åtminstone 25 minus och det var inga problem.

Nu bor jag inte i norra Sverige utan snarare ganska långt söderut (Halland). När jag väntade knodden tjatade alla om hur varmt man var tvungen att ha det i vagnen och eftersom jag är utomhus flera timmar om dagen slog jag till när det var riktigt bra pris på en lammskinnsåkpåse från Nordly.
Bebisen anlände när det var som kallast här nere, mitten på Januari, och då var det -17 en dag och två dagar kring -15. Med andra ord: jag har använt åkpåsen tre dagar sammanlagt :rofl:
Och då hade han pyjamas och en vindfleeceoverall på sig och var på gränsen till för varm!
Så jag kan tänka mig att lammskinnsåkpåse is the shit norröver. Kombinera det med ull närmast huden och lager på lager så att man kan plocka av kläder om det blir för varmt.
Jag har sett att någon haft en termometer inne i åkpåsen med barnet för att kunna hålla lite koll.
Sen är ju naturligtvis alla olika varma!:)

Har bara haft en såndär 80-tals åkpåse i ull. Tycker det fungerat finfint. Har bäddat om med en ullfilt så det blivit ombonat och mysigt.

Hade en fleecefodrad från Babytravel. Så jäkla bra att det räckte med bara vanliga kläder i även i -10. Det jag tycker man ska tänka på är att det ofta kyler underifrån och inte uppifrån som man gärna tror.

Jag hade en Nordleys som var lammskinnsfodrad. Perfekt när vi var norröver i vintras och det var -25. Bebis var varm och gosig. Då hade han på sig underställ i merinoull och overall och han var alldeles lagom varm.
Här hemma (Stockholm) var den än för varm, bara kläder och kofta och han svettades.
Så den gav jag bort till sambons syster som bor där uppe som fick barn i somras och köper en ny som passar bättre här..

Vi har kommit väldigt långt med en sovsäck från haglöfs. Bor i Västerbottens kustland men har tillbringat mycket vintertid i Lapplandsfjällen.
Har bäddad vagnen enligt
1. Liggunderlag
2. Fårskinnsfäll
3. Sovsäck
4 Vagnens vindskydd
Har det varit småkallt typ -15 och mer har vi lagt till en yllefilt.
Barnet har mestadels sovit i vanliga innekläder plus en hemmastickad ylleoverall.
Har aldrig haft ett för kallt eller för varmt barn.

Hade en voxipåse också, men den användes aldrig då en var för stor och kändes som att det blev trångt för barnet. Dessutom var den bökig att stänga.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 499
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 305
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 364
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka