Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från föräldrarna i sonens klass. Det här blir långt kan jag varna för, men jag behöver tips och råd för hur det här ska tacklas.
Bakgrund:
Klassen har hela tiden varit lite "orolig". Många barn som är snabba att uppmärksamma varandras fel, trampa lite på varandras ömma tår, man pratar ofta rakt ut, har svårt att sitta kvar på sina platser. Typ, så som ungar är, fast lite mer... Det finns även ett par barn med lite större svårigheter än andra, men så är det säkert i många klassrum. I ettan var det helt ok ändå. Men så hände något. Förra hösten började två nya barn, den ena flöt lätt in i klassen, men är en orolig själ. Det andra barnet kom från en problematisk miljö i sin tidigare skola då barnet haft problem att smälta in, betett sig rätt illa. Detta fortsatte även här. Barnet försökte så ihärdigt smälta in, men gjorde det på helt fel sätt, genom att vara tuff och säga fula saker, ljuga, skryta osv. Resten av klassen slog helt bakut på det här beteendet, för det var inget de var vana vid utan ville inte alls ha något att göra med det här barnet. Detta tog tid att få ordning på, men nu, 1 år senare är det inga problem med de barnen som började i klassen förra hösten.
I år började ytterligare ett nytt barn till ( i en redan stor klass). Detta barn har minst sagt problem att smälta in. Men frågan är om det inte är andra problem, att barnet har någon form av diagnos. Detta barn sitter och låter hela tiden i klassrummet, denne sticker från skolgården i vredesmod, slår sina lärare, kallar lärarinnan för "jävla fitta", "jävla cp" och sitter och gapar "kuk" i klassrummet mm. Barnet kallar andra barn för "jävla cp-unge" och liknande. Barnen har regler om att man måste ignorera detta nya barn och vad denne säger, för att inte provocera denne(kasta bensin på elden), samt har regler om att man inte får följa efter barn som springer till skogs, för att de vill vara i fred. Helt absurt att barnen ens ska behöva ha den här typen av regler. De andra barnen har svårigheter att framförallt ignorera. Det kan jag förstå. Jag kan också förstå att det är svårt att hålla sig fokuserad när två vuxna försöker fysiskt flytta ut en klasskamrat ur klassrummet för att denne måste komma undan. T.ex.
Klassen som helhet har eskalerat i sin respektlöshet mot vuxna och lärare, man lyssnar sämre, man är sämre på att sitta still, man har svårare att låta bli att göra störande saker i klassrummet. Detta kan man se rakt över hela klassen, även om vissa så klart har svårare än andra med den här stökiga miljön. En redan "orolig" klass har nu i samband med det senaste tillskottet i klassen blivit än mer "orolig". Däremot verkar de inte finnas några schismer mellan barnen i någon större utsträckning.
Lärarinnan har ända sedan terminen börjat krävt att få mer hjälp i klassen. Sent omsider har hon fått in en extraresurs som ska punktmarkera två barn och allmänt verka för att dämpa stämningen i klassen. Detta har inte fungerat utan situationen har eskalerat så pass mycket att lärarinnan nu sjukskriver sig på grund av stämningen i klassen. Hon har även krävt en extra pedagog, inte bara resurs, så att hon ska kunna dela klassen i två. Utan resultat. Som läget är nu har det varit få möjligheter till halvklasslektioner, både under 2:an och 3:an. Detta har nog varit en smärre katastrof för denna klass. Skolan har i nuläget ingen rektor, utan bara en tf rektor, som väl kanske inte varit jätteengagerad. Lärarinnan hotar med att säga upp sig om inget händer snarast. Att lärarinnan är slutkörd märks också på den typ av återkoppling som görs. Jag har ju ett av barnen som är lättpåverkad av denna miljö. Vilket för mig personligen känns enormt tragiskt. Mitt barn behöver verkligen få lära sig arbeta i en dämpad miljö, och lära sig fokusera. Den nuvarande miljön ger ju inga såna förutsättningar alls. Men den typ av fel mitt barn gör, och som återkopplas hem till mig som förälder, är relativa småsaker som i en normal miljö snabbt skulle varit avklarat inom skolan. Det handlar om att barnet vid något tillfället varit "tramsig" och testar gränser. Men självklart tar jag nu tag i mitt barn så mycket jag kan, för beteendet i sig är ju inte ok, och för en dialog med skolan om vad mitt barn har för sig. Jag pratar mycket om miljön i skolan med barnet, och att denne när man är tramsig bidrar till att störa de andra, plus sig själv, även om man nu inte menar illa. Skolan har ju dock inga resurser över just nu till att i skolan tillrättavisa/konfrontera de barn som inte tillhör den allra mest resurskrävande skaran. Denna återkoppling har många andra föräldrar i klassen också fått. Lärarinnan har även gått ut med en vädjan till oss föräldrar att diskutera vad som är störande beteende med våra barn. Det hela är mycket beklagligt och tragiskt. Vi föräldrar pratar så klart med våra barn, men sen när de kommer in i skolans gruppdynamik så hjälper inte det fullt ut. Det är för mycket ansvar på så små barn. Så mycket fokus läggs nu på de mest synliga problemen, så övriga klassen ges liksom utrymme till felaktigt beteende.
Vi föräldrar blev informerade om detta på ett föräldramöte för tre veckor sedan. Innan dess visste vi inget. Nu går ryktena hej vilt över skolan. Vissa föräldrar är mycket upprörda och ser situationen som värre än vad personalen själva gör. Det är i föräldragruppen väldigt mycket fokus på ett problembarn. Jag är också väldigt bekymrad, självklart. Jag anser dock att ja, vi har vissa (1-2) barn med större behov än andra, men att hela klassen behöver hjälp. De är väldigt många nu som inte bidrar till lugn, utan snarare tvärtom. Jag har suttit med i klassen vid ett flertal tillfällen så jag har själv sett hur klassen fungerar. De allra flesta är helt normala ungar, men blir så klart påverkade av miljön och bidrar snarare till att blåsa upp stämningen än att dämpa den.
Flera barn mår så klart dåligt av det här. Även barn som i allra högsta grad själva är pratiga och har svårt att skärma av tycker det här är jättejobbigt och vill gå i en klass där det är tyst i klassrummet. Flera barn vill inte gå till skolan p.g.a arbetsmiljön.
Igår, när lärarinnan sjukskrev sig, och ingen vikarie fanns att tillgå, så samlades vi några föräldrar och gjorde en anmälan till arbetsmiljöverket, vilket även skyddsombudet på skolan ombads göra, och så också gjorde. Vi skrev ett långt brev till skolchefen och tryckte på att det är kris i skolan och att något måste göras med omedelbar verkan. Vi hade även planer på att skolvägra med våra barn. Igår eftermiddag så kom äntligen en handlingsplan från tf rektor, som då suttit hela dagen på skolan. De har alltså inte ens skrivit en handlingsplan tidigare, med en lärare som skriker efter hjälp! Äntligen blir det i alla fall någon form av omorganisation som kanske kan leda till något.
Nu är frågan, vad gör vi/kan vi göra härnäst. Tanken nu är att ge skolan två veckor på sig att jobba efter sin nya handlingsplan, sedan vill vi ha ett föräldramöte där alla inblandade får stå till svars om situationen, samt ge sin bild över hur nuläget ser ut. Men om inget händer? Vi har planer på att ta in skolinspektionen, för i den här miljön lär ju inga barn nå sina mål. Men vad mer kan göras?
Bakgrund:
Klassen har hela tiden varit lite "orolig". Många barn som är snabba att uppmärksamma varandras fel, trampa lite på varandras ömma tår, man pratar ofta rakt ut, har svårt att sitta kvar på sina platser. Typ, så som ungar är, fast lite mer... Det finns även ett par barn med lite större svårigheter än andra, men så är det säkert i många klassrum. I ettan var det helt ok ändå. Men så hände något. Förra hösten började två nya barn, den ena flöt lätt in i klassen, men är en orolig själ. Det andra barnet kom från en problematisk miljö i sin tidigare skola då barnet haft problem att smälta in, betett sig rätt illa. Detta fortsatte även här. Barnet försökte så ihärdigt smälta in, men gjorde det på helt fel sätt, genom att vara tuff och säga fula saker, ljuga, skryta osv. Resten av klassen slog helt bakut på det här beteendet, för det var inget de var vana vid utan ville inte alls ha något att göra med det här barnet. Detta tog tid att få ordning på, men nu, 1 år senare är det inga problem med de barnen som började i klassen förra hösten.
I år började ytterligare ett nytt barn till ( i en redan stor klass). Detta barn har minst sagt problem att smälta in. Men frågan är om det inte är andra problem, att barnet har någon form av diagnos. Detta barn sitter och låter hela tiden i klassrummet, denne sticker från skolgården i vredesmod, slår sina lärare, kallar lärarinnan för "jävla fitta", "jävla cp" och sitter och gapar "kuk" i klassrummet mm. Barnet kallar andra barn för "jävla cp-unge" och liknande. Barnen har regler om att man måste ignorera detta nya barn och vad denne säger, för att inte provocera denne(kasta bensin på elden), samt har regler om att man inte får följa efter barn som springer till skogs, för att de vill vara i fred. Helt absurt att barnen ens ska behöva ha den här typen av regler. De andra barnen har svårigheter att framförallt ignorera. Det kan jag förstå. Jag kan också förstå att det är svårt att hålla sig fokuserad när två vuxna försöker fysiskt flytta ut en klasskamrat ur klassrummet för att denne måste komma undan. T.ex.
Klassen som helhet har eskalerat i sin respektlöshet mot vuxna och lärare, man lyssnar sämre, man är sämre på att sitta still, man har svårare att låta bli att göra störande saker i klassrummet. Detta kan man se rakt över hela klassen, även om vissa så klart har svårare än andra med den här stökiga miljön. En redan "orolig" klass har nu i samband med det senaste tillskottet i klassen blivit än mer "orolig". Däremot verkar de inte finnas några schismer mellan barnen i någon större utsträckning.
Lärarinnan har ända sedan terminen börjat krävt att få mer hjälp i klassen. Sent omsider har hon fått in en extraresurs som ska punktmarkera två barn och allmänt verka för att dämpa stämningen i klassen. Detta har inte fungerat utan situationen har eskalerat så pass mycket att lärarinnan nu sjukskriver sig på grund av stämningen i klassen. Hon har även krävt en extra pedagog, inte bara resurs, så att hon ska kunna dela klassen i två. Utan resultat. Som läget är nu har det varit få möjligheter till halvklasslektioner, både under 2:an och 3:an. Detta har nog varit en smärre katastrof för denna klass. Skolan har i nuläget ingen rektor, utan bara en tf rektor, som väl kanske inte varit jätteengagerad. Lärarinnan hotar med att säga upp sig om inget händer snarast. Att lärarinnan är slutkörd märks också på den typ av återkoppling som görs. Jag har ju ett av barnen som är lättpåverkad av denna miljö. Vilket för mig personligen känns enormt tragiskt. Mitt barn behöver verkligen få lära sig arbeta i en dämpad miljö, och lära sig fokusera. Den nuvarande miljön ger ju inga såna förutsättningar alls. Men den typ av fel mitt barn gör, och som återkopplas hem till mig som förälder, är relativa småsaker som i en normal miljö snabbt skulle varit avklarat inom skolan. Det handlar om att barnet vid något tillfället varit "tramsig" och testar gränser. Men självklart tar jag nu tag i mitt barn så mycket jag kan, för beteendet i sig är ju inte ok, och för en dialog med skolan om vad mitt barn har för sig. Jag pratar mycket om miljön i skolan med barnet, och att denne när man är tramsig bidrar till att störa de andra, plus sig själv, även om man nu inte menar illa. Skolan har ju dock inga resurser över just nu till att i skolan tillrättavisa/konfrontera de barn som inte tillhör den allra mest resurskrävande skaran. Denna återkoppling har många andra föräldrar i klassen också fått. Lärarinnan har även gått ut med en vädjan till oss föräldrar att diskutera vad som är störande beteende med våra barn. Det hela är mycket beklagligt och tragiskt. Vi föräldrar pratar så klart med våra barn, men sen när de kommer in i skolans gruppdynamik så hjälper inte det fullt ut. Det är för mycket ansvar på så små barn. Så mycket fokus läggs nu på de mest synliga problemen, så övriga klassen ges liksom utrymme till felaktigt beteende.
Vi föräldrar blev informerade om detta på ett föräldramöte för tre veckor sedan. Innan dess visste vi inget. Nu går ryktena hej vilt över skolan. Vissa föräldrar är mycket upprörda och ser situationen som värre än vad personalen själva gör. Det är i föräldragruppen väldigt mycket fokus på ett problembarn. Jag är också väldigt bekymrad, självklart. Jag anser dock att ja, vi har vissa (1-2) barn med större behov än andra, men att hela klassen behöver hjälp. De är väldigt många nu som inte bidrar till lugn, utan snarare tvärtom. Jag har suttit med i klassen vid ett flertal tillfällen så jag har själv sett hur klassen fungerar. De allra flesta är helt normala ungar, men blir så klart påverkade av miljön och bidrar snarare till att blåsa upp stämningen än att dämpa den.
Flera barn mår så klart dåligt av det här. Även barn som i allra högsta grad själva är pratiga och har svårt att skärma av tycker det här är jättejobbigt och vill gå i en klass där det är tyst i klassrummet. Flera barn vill inte gå till skolan p.g.a arbetsmiljön.
Igår, när lärarinnan sjukskrev sig, och ingen vikarie fanns att tillgå, så samlades vi några föräldrar och gjorde en anmälan till arbetsmiljöverket, vilket även skyddsombudet på skolan ombads göra, och så också gjorde. Vi skrev ett långt brev till skolchefen och tryckte på att det är kris i skolan och att något måste göras med omedelbar verkan. Vi hade även planer på att skolvägra med våra barn. Igår eftermiddag så kom äntligen en handlingsplan från tf rektor, som då suttit hela dagen på skolan. De har alltså inte ens skrivit en handlingsplan tidigare, med en lärare som skriker efter hjälp! Äntligen blir det i alla fall någon form av omorganisation som kanske kan leda till något.
Nu är frågan, vad gör vi/kan vi göra härnäst. Tanken nu är att ge skolan två veckor på sig att jobba efter sin nya handlingsplan, sedan vill vi ha ett föräldramöte där alla inblandade får stå till svars om situationen, samt ge sin bild över hur nuläget ser ut. Men om inget händer? Vi har planer på att ta in skolinspektionen, för i den här miljön lär ju inga barn nå sina mål. Men vad mer kan göras?