vilka vaccinerar mot botulism??

L

lundborg

jag har funderingar att byta från hö till hösilage, och jag har hört att hästar kan få botulism fast de är vaccinerade.

och sen har jag även hört att det är väldigt sällsynt med botulism hos hästar.

hur gör ni som fodrar med silage?
vaccinerar ni eller inte??

Sv: vilka vaccinerar mot botulism??

jag har funderingar att byta från hö till hösilage, och jag har hört att hästar kan få botulism fast de är vaccinerade.
Enligt all information jag har så är detta fel! Ingen fullvaccinerad (3 gånger första året) har drabbats. Efter första året vaccinerar man 1 gång/år.

och sen har jag även hört att det är väldigt sällsynt med botulism hos hästar.
Det stämmer, men risken finns. För något år sedan uppgavs att hästar drabbas vid 1-2 tillfällen/ år. För några år sedan dog flera stycken vid samma stall i Skåne (som jag minns det). Botulism är nära 100% dödligt.

hur gör ni som fodrar med silage? vaccinerar ni eller inte??
För oss är det självklart att vaccinera. Lika självklart som vi vaccinerar mot stelkramp mm och lika självklart som vi vaccinerar oss själva mot olika sjukdomar.

Sök och läs andra trådar i ämnet. Finns många.

LIA

jag vaccinerar inte mot botulism, pratade med min vetrinär och i alla år han varit det så har han inte sett ett enda fall, det räckte för mig :p

Jag vaccinerar inte mot botulism. Samma anledning som valkyr__iaa.

Senast ändrad:

Det stämmer, men risken finns. För något år sedan uppgavs att hästar drabbas vid 1-2 tillfällen/ år. För några år sedan dog flera stycken vid samma stall i Skåne (som jag minns det). Botulism är nära 100% dödligt.

Ja hästarna dog då de fortsatte utfodra med samma ensilage bal trots att hästar insjuknat.......

Jag vaccinerar inte heller min häst.

När vi köpte våran pålle var han grundvaccinerad mot botulism. Så vi fortsätter vaccinera honom mot det.

Har gett hösilage förr om åren utan att vaccinera mot botulism, men de enorma mängderna mördarsniglar i år har gett mig kalla fötter, så jag vaccinerar numera.

Ja hästarna dog då de fortsatte utfodra med samma ensilage bal trots att hästar insjuknat.......
1 Som jag förstått det, så hade det inte hjälpt att byta foder när hästarna väl var sjuka. Processen var s a s igång.

2 Om ens häst insjuknar, vem tänker i början på Botulism och byter foder?

Jag vaccinerar inte heller min häst.
Varför inte det?

LIA

vad är det som är så herregud?

om man har över 10 års erfarenhet av hästar och aldrig varit i kontakt med botulism eller hört några fall i närheten av mitt län + att vetrinären har varit i tjänst i 20 år, vad ska man då oroa sig för?

Skulle aldrig förlåta mig själv om hästen insjuknade i denna grymma sjukdom där de dör en plågosam död. Oftast går det så fort att man hinner inte till klinik-när det finns vaccin.
Det är ju bara en spruta!

En bekants häst DOG av Botulism förra veckan...... Den var EJ vaccinerad.....

Pga av mängderna mördarsniglar så vaccinerar vi nu mot botulism ja, vill inte riskera något med hästarna. Så dyrt eller krångligt är det faktiskt inte!

Skulle aldrig förlåta mig själv om hästen insjuknade i denna grymma sjukdom där de dör en plågosam död.

Så resonerar jag också. Men på ett ställe där Besten var inackorderad var stallägaren gift med en veterinär. Och inte vilken veterinär som helst, han är mycket känd och har skrivit ett par riktigt kända böcker om hästvård.
Stallägaren och hennes man veterinären valde att inte vaccinera sina hästar mot botulism. Anledningen var att veterinären menade att vaccinet i sig inte är riskfritt att ge.

Immer

Min häst är vaccinerad mot botulism fast hon aldrig ätit hösilage. Hon äter hö. Men jag tycker det är bra att ha hästen vaccinerad ändå om man måste byta foder och då har man det redan gjort med grundvaccin och allt. Samt att det finns ju en liten risk att de kan få botulism ändå, av t.ex. lerig hage och nedtrampat foder som ju blir ibland på vintern när man fodrar hö ute.

Vår stallägare har typ 120 får. Det brukar dö ett par varje år av botulism. Visst, får har väl inte samma värde, men tänk om 1-2 hästar av 120 dog. Det skulle fortfarande vara samma låga procent men ändå väldigt tråkigt och hemskt för ägarna, och givetvis för hästen som insjuknar och dör. :crazy:

Det finns massor med saker som jag aldrig varit i kontakt med på mina hästar, t.ex. har ingen haft kolik eller så. Men jag tänker ju ändå på att förebygga det i den mån det går med bra foder, regelbundna matvanor och allt annat man kan göra.
Likadant tänker jag med vaccinationer. Min häst vaccineras mot A2 varje halvår för bästa skydd, istället för 1 gång årligen som man säger "räcker" även om vaccinet inte alls är lika bra i slutet på ett helt år.

Fast många sprutar sina hästar med penecillin utan o blinka, nu vet jag inte oddsen men jag gissar på att det är mkt mer riskfyllt pga penecllinchock.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 380
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025