vilka typ av grenar kan man slänga in i hagen som är ätliga?

eldkyss

Trådstartare
det enda ja vet är att sälg är okej. Men finns det något mer man kan slänga in till dom??

Sv: vilka typ av grenar kan man slänga in i hagen som är ätliga?

Lind, hassel, ask, salix-släktet, poppel-släktet, många fruktträd. Överlag så de flesta inhemska svenska lövträd, just lind och hassel till exempel hamlades mycket förr och gavs som lövfoder till djuren vintertid. Man kan tänka att vintergröna trädgårdsväxter ofta är mer eller mindre giftiga, järnek, tuja, idegran osv.

Skulle tro att oxel, ek och bok är okej också, men jag vet inte säkert, googla på!

Tillägg, alm och björk är också helt ofarligt (förutsatt att det är "vanliga" arter).

hur vte man om björken är en "vanlig" art??

Ek bör inte vara ok, pga giftigheten.

Grannens häst dog av förgiftning efter att ha ätit ek och ekollon. Så jag skulle under inga som helst omständigheter låta mina hästar äta ek. Även om många äter utan att drabbas så skulle jag definitivt inte ta risken.

Jag gav tall i vintras och det var väldigt populärt.
En del granar har jag hört att man ska vara försiktig med, men tall ska tydligen vara ok. Eftersom jag inte riktigt vet vilken slags gran som är ok så tog jag tall, för det vet jag hur det ser ut. :p

Vill lägga till barrväxter, såsom gran, tall och en.

Generellt så vill hästarna ha omväxling även i det här fallet. Våra äter på och byter mellan ett antal olika trädslag under den här årstiden.

LIA

Våra hästar är galna i gran och asp, tall petar de bara lite på och låter det vara sen.

Vad gäller gran så ta vanliga svenska skogsgranar som finns i skogen - alltså inte idegran, silvergran osv. En bra regel om man är osäker är att låta bli att "fodra" med trädgårdsbuskar/träd överhuvudtaget. Många av de arterna är genmodifierade och förändrade. Vill man ändå ge av vad man har så namnsäkra växten och läs på om den innan (bra att göra vid genomgång av sommarhagar också för den delen)

Kom ihåg att fråga markägaren innan du hämtar grenar bara.

Här finns lite mer info om växter och träd som är mer eller mindre giftiga:
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Foderforordningar/Giftiga-vaxter/

Växer den vilt i Sverige så är de oftast vanliga, dvs glas eller vårtbjörk, men det är inte så utspritt med de asiatiska arterna öht. Och jag skulle tro att de asiatiska är helt okej de också.

Trodde faktiskt att just ek var enbart ekollonen, men hittade nu att även barken är svagt giftig, ska alltså inte överkonsumeras.

Ang gran så undviker jag faktiskt det, tex ska inte dräktiga ston äta gran. Men vår svenska gran är inte giftig. Dock påstås det att de förädlade granarna skulle vara det, men jag har fortfarande inte hittat någon fakta på det.

Samma här. Eftersom jag inte hittat någon tydlig fakta vare sig för eller emot så undviker jag det hellre och ger något som jag har fått bekräftat är ofarligt. Det finns ju en hel del att välja på.

I vinter fick våra tall och björk. Tallen var populärast, för den hade ju smaskiga barr. På björken fanns det inte mycket spännande att äta på.

En vacker dag ska jag komma ihåg att fråga experterna på skolan om ädelgranarna...

Mina älskar ask, passar mig utmärkt eftersom jag går i gärdena och tar ner de unga individerna som drabbats av askskottssjukan. Annars får de vad som finns, nyligen slängde jag in skotten som togs bort från äppelträden men det verkar inte så uppskattat.

Lite trådkap, men angående asp så vet jag att jag läst någonstans att asp har en lätt avmaskande effekt. Någon som vet om detta stämmer?

(Inte så att jag kommer börja ge hästarna asp istället för att avmaska dem om det behövs, bara nyfiken på om det stämmer!)

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 936
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka