vilka tillskott ger du och varför?

B

BeastieBabe

nu vill jag veta vilka tillskott du ger i fodret och hur mycket, vad är normaldos och varför man ger det, dvs vilken verkan har preparatet? :p

tillskott är det som inte räknas med i foderstaten, utan uutöver foderstaten..

Sv: vilka tillskott ger du och varför?

finns det verkligen ingen som ger tillskott? tror ja inte en sekund på :smirk:

Nu ger jag Biotin, Vitlökspulver och salt.
Biotin: För hovarna. Kanske inte behövs, men en kompis sa att vi kunde dela på en burk. Ger ett mått om dagen, typ ett mått mellen tsk och msk.
Vitlök: Sägs ju vara bra mot allt :smirk: Ger en knapp matsked.
Salt: När han svettats mycket vid träning. Ger en matsked.

jag ger tillskott så det står härliga till! :crazy:
Ena hästen får: C-vitamin, Järn/koppar, Biotin, Vitlök, Linfröolja och B-vitaminer.
andra hästen får: C-vitamin, Järn/koppar, vitlök, Linfröolja, B-vitaminer och Artoflex.

C- vitamin och Järn/koppar tyckte vetrinären att jag skulle ge då båda hästarna hade dåliga blodvärden och infektion i kroppen.
Jag slängde på vitlök också, tänkte att det kunde va bra om en förkylning var i antågande....
Linfröolja och B-vitamin är bra för deras pälsar nu när de bytar till vinterskrud.
biotin får den ena för att han har haft hovsprickor i sommar, vet inte om det hjälper men tyckte att det kunde vara värt att testa.
artoflexen har mitt sto fått av vetrinären eftersom hon hade dåligt med ledvätska i haserna, och detta skulle tydligen hjälpa.

Jag ger alla preparat efter vad som står på burkarna. I vanliga fall brukar jag bara ge b-vitamin, men denna sommaren har varit en sommar av sjukdom och elände så det har nästan gått till överdrift här :crazy:

Jag ger oftast:

*Lucernhack- för att min häst behöver en ganska hög smrp/MJ-kvot, och grovfodret brukar inte hålla den kvalitén. Det är ett foder med trevlig struktur.

*Mineralfoder av lämplig sort- för att grovfodret brukar innehålla alldeles för lite, speciellt P. Och eftersom jag gärna ger lucern så behövs det extra P för att fixa balansen...

*Betfor- en slurk för att blanda mineraler och annat i. Inget som påverkar foderstaten i övrigt.

*E-vitamin- för att det kanske hjälper hennes känsliga ryggmuskler något. Har dock inte gett det tillräckligt länge för att kunna säga att det verkligen funkar på henne...

*Salt- för att hon pendlar ungefär månadsvis mellan att knapra en saltsten i veckan och att inte röra den alls. Då ger jag hellre en jämn dos varje dag.

mina hästar får alger plus extra kalk. detta är det enda mineralfodret som de behöver. det är bra för hovar och päls samt för kroppsfunktionerna i allmänhet. dessutom får de naturligtvis en saltsten m selen.
vi saltar också höet vilket gör att även de hästar som inte tycker så mycket om saltstenen får i sig ordentligt med salt.
på våren brukar jag ge hästarna en kur med carrageen för att de snabbare ska släppa vinterpälsen och komma i brunst. glömde det i våras och gammelstoet (26 år) har ännu några tofsar kvar av vinterpälsen ...
på betet får de saltsten.

Lilla Eske får: Linfröavkok, en halv kaka Salvana PS , och vitlök 1msk. Och solrosfrö.

App! Sen glömde jag: Den obligatoriska saltstenen.

Sen får han vid pälsfällning och sättning B-vitamin. Samt på vinterhalvåret: C-D- Vitamin.

Senast ändrad av en moderator:

Jag ger min E-vitamin, mineraler och jäst.

E-vitamin får han endast under tävlings säsångerna för att bättra på musklerna lite.

Mineraler får han året om.

Jäst får han också året om, men dubbel dos under pälssättning och fälning, då han blir väldigt loj och behöver extra mycket B-vitaminer.

B-vitamin hela året utom bete för pälsen.

Hippo LineCubes (Linfrökaka) som smörjmedel för magen och för lite glans i pälsen (vet inte om det sistnämnda verkligen hjälper för enligt min morfar som är duktig på foder så har de vid tillverkningen tagit bort oljan ur produkten).

Biotin för hovarna.

Mineraler

B-vit bra för pälsen underlätter vid fällning och sättning.
Biotin- bra för hovarna
chevinal plus - mineraler och vitaminer måst man ju ge
vitlök- färsk, skivad, ca tre klyfftor, bra för imunförsvaret, och rinnande ögon.
kiselgur- bra för päls, hovar och skelett

Jag ger biotin för hovarna, kalk till gammelhästen för att stärka skelettet och vitlök som är bra mot det mesta.
I vinter tänkte jag börja ge äppelcidervinäger som är bra mpt det mesta, men om jag kommer igång med det är en annan femma.... :angel:

Ger utöver fodret kiselgur till hästarna , enligt hovis är det bla väldigt bra för hovarna och det verkar som han har rätt :) Hovarna har blivit mkt starkare och hållbarare se´n jag började ge det..
+ naturligtvis fri tillgång på salt...

Senast ändrad:

Just nu får hon..

BioMag:
Jag ger pållan 1 mått BioMag per dag, hela året.
Mirakelmedlet som trollar bort hennes piss-märr-humör, helt otroligt vad hon blev förändrad när jag började ge magnesiumtillskott, hon lugnade sig och blev mycket positivare! :)

Krafft Miner Grön:
Mineraltillskott på betet, samt selen.

Biotin:
För hovarna, tycker faktsikt att det hjälper så därför kör jag på det.

Saltsten:
Ja, för saltets/natriumets skull såklart.

Fibergi:
En näve. För att det är gott :d :D

På våren får hon B-vitamin, samt Groddolja (A,D och E vitamin) för pälsen.
Hon får också mineralfoder hela vintern som stämmer ihop med grovfodret, vilken sort beror på vad som fattas i grovfodret. Detta året och till våren blir det Miner Grön som klaffat bäst av de jag har räknat på.
Sen brukar hon få en slurk med betfor också, att blanda det andra gojset i.

Senast ändrad av en moderator:

jag ger:

alger för mineral och vitaminintaget

nässlor för blodrenande och järnberikande effekt

djävulsklo för smärtstillande och antiinflamatorisk effekt (han har en kronisk inflammation i ryggen)

vitlök needs no explanation

Har än så länge bara gett krafft miner grön och b vitaminer tillsammans med betför i maten.

Vad det blir nu i höst/vinter får vi se.

Just nu är det bara gammel-pållan som får tillskott, nämligen ca. 30 cl (tror det var det, en tredjedels dl iaf) groddolja. Hon är gammal och dan, ett sista ryck innan hon får gå vidare...

Annars brukar jag ge:
*Biotin till unghästen pga. hans ibland dåliga hovar.
*Vitlök, antingen klyftor eller pulver då ca. 1 msk/dag.
*B-vitamin vid våren, ibland hösten, främst vid pälsfällning då även höet kan ha tappat mkt värde men gräset inte kommit igång än.
*Torkade och malda nässlor, när jag har orkat plocka på sommaren! Bra mot det mesta, innehåller massor med järn så ges endast lite lite/dag, brukar uppskattas. Bra när höet börjar bli dåligt.

And that would be all.

Till vardags ger jag inga tillskott alls utom saltsten.

Nu ska min häst ut på en lång resa, därför får han även multivitamin och Bakteriebalas. Han komemr även att få Protexin under resan. De två sistnämnda tillskotten är till för att stötta upp tarmfloran.

Just nu får min åring ingenting men han ska ha vitlök, biotin och ????

Vår quarter får ett kombipreparat med Biotin och mineraler (svindyrt Schweiziskt pulver) eftersom han har dåliga hovar. Vi ger även en slurk olja dagligen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Jag ger Royal Canin hair and skin idag, som komplement till blötmaten. De blir så fina i pälsen av den, fäller mycket mindre också...
2
Svar
24
· Visningar
1 645
Senast: Sonic76
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka