Vilka tider fodrar ni?

Sv: Vilka tider fodrar ni?

Fodras var fjärde timme dygnet om, för det inte ska bli för lång tid utan mat. Ganska begränsade givor och snabbätare, så..

Men kl 8 fodras de med silage, sen släpps de ut. Den givan kan ges ute men lugnast och enklast ge den inne, spec nu när det går 3 st ihop i en hage och får mat ihop (dvs svårt vara säker på rätt mängd hamnar i rätt mage). Den fjärde går själv.
Fodras kl 12 och kl 16 med silage i hagen.
20 tas de in och får då silage inne.
Sen fodras de med timerstyrning kl 24 och 04, silage även då.

Det lilla kraftfoder de får brukar jag om jag ändå är uppe sent gå ut med vid 22, annars får de det vid intag kl 20 om jag ska lägga mig tidigt eller jag jobbar kväll/natt så jag får hjälp med intag.

Går i gräsfri hage, står på icke ätbart strö.

När jag jobbar dag får jag hjälp med fodringen i hagarna, och när jag jobbar över insläpp/utsläpp får jag hjälp med det! (Jag jobbar skift, så jobbar dag/kväll/natt/dygn)

Senast ändrad:

Mina får frukost kl 4 2kg kraftfoder kl 12 2kg kraft foder kl 20 2kg kraftfoder. Lösdrift me fri tillgång till hö/hösilage, just nu har dom bete så det räcker.
Dom andra hästarna på gården får mat kl 6 kraftfoder inne o hö i hagen. Sen får dom som har motionerats kraftfoder inne kl 13 sen får alla hö ute vid 13.30. Sen tas alla in kl 18 och får hö/hösilage o kraftfoder.

6 kilo kraftfoder och fritt med hö?

Kl: 7-8 / Hö & kraft. (I box)
Kl: 11-12 / Hö. (Hage)
Kl: 15 / Hö & kraft. (I box)
Kl: 19:30-21 / Hö (I box)

Ett tips till er alla som inte kan få till det bra med fodringarna.... Slow feeding nät!!!! Hästen får betydligt längre ättid.

Våra hästar fodras ute i hagen på morran med morgon och lunchgivan i nätet som sitter fast i en stor plastbalja på backen. Ingen bråk, inga hetsätningar. Under 5-6timmar har hästarna mat. Middagsgivan ges vid 16.30...då har dom stått utan mat max 3timmar. I boxen likadant. Slow feeding nät. Där hängs dom upp i boxen (tyvärr ingen bättre lösning) och hästen som fodras med 5kg har och göra långt in på natten.
Näten är perfekt alternativ till den som ej kan lunchfodra...

Ett tips till er alla som inte kan få till det bra med fodringarna.... Slow feeding nät!!!! Hästen får betydligt längre ättid.

Våra hästar fodras ute i hagen på morran med morgon och lunchgivan i nätet som sitter fast i en stor plastbalja på backen. Ingen bråk, inga hetsätningar. Under 5-6timmar har hästarna mat. Middagsgivan ges vid 16.30...då har dom stått utan mat max 3timmar. I boxen likadant. Slow feeding nät. Där hängs dom upp i boxen (tyvärr ingen bättre lösning) och hästen som fodras med 5kg har och göra långt in på natten.
Näten är perfekt alternativ till den som ej kan lunchfodra...

OM man har hästar det fungerar på. Mina äter på tok för fort/mycket med slowfeedingnät med. Tyvärr. (Och nej, de 'vänjer sig inte' och saktar ner efter ett tag).

Men det är absolut något att prova, men det är tyvärr inte ett universalalternativ som fungerar för alla. Men många =)

Kl

Planen för mitt stall är:

06.30 vardagar 2kg hö i hage
12.00 2kg hö i hage i automat
17-19 individuell hö/ kraft i box. stor giva som räcker länge till dem som behöver det.
23.30 2 kg hö i automat

På så vis kan de gå ihop och de lättfödda slipper bli tjocka. De svårfödda kan ju få hela boxen full vid intaget, så det gör inget att automaten bara rymmer en "kaka" hö. Känns ändå bra med en till sen diftong så den tjockare ponnyn får nåt mer i magen.

Väldigt vanligt för travhästar. Det går åt mycket energi. Nu har jag tungträningsperiod på mina o då går det åt ändå mer.

Vi ska börja med slowfeedingnät i höst till samtliga hästar i stallet, så skönt det ska bli! :)
Inget mer höpåsebärande tidig morgon, påsar som blåser iväg, inga lunchfodringar som strular pga jobb och bäst av allt, hästarna behöver aldrig riskera att stå hungriga och bli ängsliga!

Annars har det varit:

Morgon 06-08.00: en tuss silage före kraftfoder inne samt silagegiva i hagen
Lunch 12-14.00 silage i hagen
Kväll 20-22.00 silage i boxen samt kraftfoder

Nu kommer det att bli (samma tider)
Morgon en tuss silage före kraftfoder
Lunch: fri tillgång hela dagen..
Kväll: silage i boxen samt kraftfoder

+ inga för många timmar i mellan fodringarna, känns underbart även om de flesta hästarna i stallet haft riklig mängd grovfoder vid varje fodringstillfälle innan

Senast ändrad:

kl

Ungefär såhär på vintern, kanske en halvtimme tidigare eller senare om man ska iväg nånstans osv. Storhästen får så mycket han vill ha, ponnysarna får alla mål i SMHN så det räcker länge :)

Frukost - 07:00
Lunch - 12:30
Middag - 16:30
Kvällsmat - 21:00 för jag vill gå och sova om jag jobbar ;)

I stallet där jag har hästarna nu serveras frukosten mellan 05-06 (hö och kraft). Hästarna går sedan ut i gräshagar före 7. Kommer in igen vid 19 på kvällen ungefär. får då "vila magen" (står förvisso på halm, men ändå) till kvällsmat serveras vid 21-22 (hö och kraft).

På vintern får hästarna lunch i hagen (hö, ca kl12) samt tas in något tidigare. Då kommer mina troligtvis få insläppsmat också, runt 17.

Tjocka hästar behöver visst vila magen ;)

Därav "vila magen" och inte vila magen.
Och därav halmen.

Ut i hagarna kl 8 ca och då hänger vi upp slowfeedingnät som är fyllt med ca 7-8 kg hösilage per häst som ska räcka under dagen tills insläpp är ca 20-22.
:)

Får då vid insläpp 2-3 kg hösilage.

Min häst får en påse hö på morgonen och sen får hon resten senare beroende på hur jag jobbar.

När jag jobbar kväll får hon 3 kg på morgonen och 13-15 kg hö vid 12 tiden.
Alla andra dagar får hon 5 kg på morgonen och 10-12 kg vid 15 tiden.

Hon får även ett par kg lusern vid lunchen och senare på kvällen.

senast 8.30 krafft inne och hö ute
12-13 hö ute
16-17 krafft och hö inne (de som går in den tiden. de som är kvar ute är det lite olika med.. en del får bara hö och en del får krafft och hö ute)
20-21.30 krafft och hö inne

är kollektiv stall så vi delar på fodringarna.

min häst får 1½-2 kg morgon, 1 kg lunch, 2 kg middag, 2 kg kväll och 2-4 kg i hönät (som han oftast får vid middag, om inte så ökas höt till middag)

Mina får hötuss inne och sedan krubbmat kl 7:30-8 ungefär, sedan ordentlig högiva i hagen vinterhalvåret då det inte är tillräckligt med bete. Detta hö räcker i ett antal timmar, sedan brukar vi ha så att den som är först ut på e.m. ger mer om det behövs, som en lunchfodring.
Insläpp 18-19 ungefär med hö och krubbmat, detta hö räcker hela natten (har kvar på morgonen).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
1 850
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
852
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar