Vilka tider fodrar ni?

Narcissa

Trådstartare
Ja som rubriken säger.
Hur löser ni fodringarna?

Mina hästar får mat kl 7, mellan 12-16 (bara hö), kl 18 och kl 22. Tyvärr måste de gå ensamma i hagarna nu så att de kan få sitt foder kl 18 utan att behöva komma in då. När det blir mörkare sen så kommer de in kl 18 men nu vill man ju ha dem ute så mycket som möjligt.

Hur gör ni?

Sv: Vilka tider fodrar ni?

Jag tycker det är fel när hästar går utan mat flera flera timmar om nätter och dagar (vissa ger inte lunch). Syftar inte på dig nu, det beror ju på hur länge höt man ger på kvällen räcker.

Mina har fri tillgång i hönät.

När vi gett dem portioner tidigare så har vi gett såpass mycket så de klarar sig till nästa portion i stort sett.

Mina får frukost kl 4 2kg kraftfoder kl 12 2kg kraft foder kl 20 2kg kraftfoder. Lösdrift me fri tillgång till hö/hösilage, just nu har dom bete så det räcker.
Dom andra hästarna på gården får mat kl 6 kraftfoder inne o hö i hagen. Sen får dom som har motionerats kraftfoder inne kl 13 sen får alla hö ute vid 13.30. Sen tas alla in kl 18 och får hö/hösilage o kraftfoder.

Ja mina får liknande.
Kraft kl 7 och sen höet i hagen, hö mellan 12 och 16, hö och kraftfoder kl 18 och hö och kraftfoder kl 22 (ibland senare). De får störst högiva på kvällen och sen står de på halm. Jag vill inte heller att de är utan mat för länge.

Frukost Hö kl 7, lunch hö 12, eftermiddag hö och kraftfoder kl 17, kväll hö kl 22
Ja på ett ungefär ser det ut så här i vårt stall.

Vi har fri tillgång till våra :)

Du skulle inte kunna ha det också? Kanske även ha halm ute så de kan tugga på?

Ops, jag läste lite slarvigt! Trodde du vill ha hjälp med hur du ska lösa dina fodringar, Sorry!

Mina hästar får frukost klockan 7, släpps ut i hage kl 8, de får middag klockan 5 och sen går de ute hela dagen till klockan 8 och då får de kvällsmat. De har fritillgång till hö i hagarna året runt.

Har stått i två stall. Pluggar hippolog och har hästen på Wången, annars står jag i ett stall i Riddarhyttan.

Riddarhyttan ("hemma"): fodrar vi två gånger om dagen. De flesta hästarna står på lösdrift och får stora givor. Fodras kl 8 och ca 20.
Brukar även lägga in träd och granar som de knaprar på ibland.

Wången: Hästarna fodras kl 6. Kommer ut ca halv 8 (alla sköter sina egna privathästar, men jag släpper ut då) Får lunch hö kl 12. Kommer in och får em mat kl 16-18. Kvälls fodring kl 21-22. Så där fodras hästarna 4 gånger om dagen. (obs! min och mina vänners hästar, alla privat hästar sköter fodringarna själva, förutom morgon och kväll)

Vill bara tipsa om att det vore bättre att ge höt före kraftfoder. (förklarar lite enkelt) Endast kraftfoder blir för lite i magsäcken och "samlas i botten", det produceras för mycket magsaft för det lilla kraftfodret och gör att hästen lättare får magsår. Blir även för lite med tanke på tuggbehovet. Helst ska man ge kraftfoder lite efter höt, (hästen ska då inte hunnit äta upp sitt grovfoder) för att "kapsla in" kraftfodret. Hästens magsäck är gjord för att ha gräs i magen i stort sätt hela tiden, och äter den "för lite" (gäller även små högivor ex. ½kg) blir det "för mycket" magsaft, som gör att det lätt "skvalpar över" margoplicatus som är ett "veck" mellan den körtelfria delen och själva magsäcken där magsaften är.
-Därför är det vanligare att hästar som äter mycket kraftfoder har små magsår precis ovanför margoplicatus.

Fodrar fyra gånger om dagen. Flexar ganska mycket med tiderna och går mer på att det inte får gå för lång tid mellan fodringarna. På ett ungefär brukar det bli frukost i hagen kl 6-8, lunch via lunchgrind kl 12-13, middag inne eller ute kl 18-19 och kvällsfodring inne kl 22-24. Kraftfoder/mineraler ges en gång om dagen någon gång under kvällen.

Utsläpp ca 05.30 till fri tillgång på hösilage.
Intag mån-tors ca 20.00-21.30 kraftfoder som man får ha lagt i själv och hösilage. Min får så att det räcker i pricnip hela natten. En del ger mindre.
Intag fre-sönd ca 18.00-21.00 beroende på vem som har intaget, samma sorts giva som intag mån-tors.

just nu så får hästarna 3kg hö och kraft vid 21-23 tiden på kvällen, de går på bete och ena hästen tränas och tävlas lokal hoppning :D.
annars så får de oftast frukost kl 7 (kraft + 1-2kg hö), 2-3kg hö i hagen när de kommer ut. kl 20-21 får dom 5-6kg och kraft när de kommer in. de går i stora gräs hagar så känner inget behov av att ge mer foder på eftermiddagen, sen så jobbar jag ju och kan inte åka 6mil hem och ge hästarna lunch under min 30 min lunch heller :p

*KL*

Morgon: Hösilage ur höautomaterna kl 07.00
Kraftfoder 07.30, därefter uttag.

Lunch: Hösilage i hagen runt 12.30

Insläpp: Hösilage och kraftfoder kl 15.00

Kväll: Hösilage och kraftfoder kl 18.30

Sen kväll: Hösilage ur höautomaterna 22.00

Vi har personal anställda som fodrar samt sköter in- och utsläpp, höautomaterna fyller vi själva :)

Nu är mina hästar installade på box under natten, och då se de fast fodertiderna ut såhär:

Morgon 6,30 - Hö + kraftfoder
Kväll 20,30 - Hö + kraftfoder

De är ute i hagen från halv åtta tills halv nio på kvällen. Hö i hagen får dem 2-3 gg/dag om de går i hagen med lite gräs. Går dem i den stora gräshagen får de inget extra hö under dagen. Längre in på hösten när de kommer in från hagen mellan kl.16-18 kommer dem även då få hö + kraft inne då.

Våra hästar går fortfarande på bete, men när de är installade fodras de kl 7 med hö (i hage), kl 19 med hö och kraft (i box) och kl 22 med hö (i box). Har fri tillgång på halm både i hage och box.

Vill bara tipsa om att det vore bättre att ge höt före kraftfoder. (förklarar lite enkelt) Endast kraftfoder blir för lite i magsäcken och "samlas i botten", det produceras för mycket magsaft för det lilla kraftfodret och gör att hästen lättare får magsår. Blir även för lite med tanke på tuggbehovet. Helst ska man ge kraftfoder lite efter höt, (hästen ska då inte hunnit äta upp sitt grovfoder) för att "kapsla in" kraftfodret. Hästens magsäck är gjord för att ha gräs i magen i stort sätt hela tiden, och äter den "för lite" (gäller även små högivor ex. ½kg) blir det "för mycket" magsaft, som gör att det lätt "skvalpar över" margoplicatus som är ett "veck" mellan den körtelfria delen och själva magsäcken där magsaften är.
-Därför är det vanligare att hästar som äter mycket kraftfoder har små magsår precis ovanför margoplicatus.

Det vet jag redan....Fast det är snarare så att man inte bara ska ge kraftfoder ett mål utan man bör ge både hö och kraft. Sen kvittar det nog i vilken ordning eftersom mina hästar äter hö 10 minuter efter att de har ätit sin kraft.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
1 850
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
852
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar