Vilka täcken inför vintern?!

Fashionistan

Trådstartare
Jag ska köpa en uppsättning vintertäcken och behöver tips på modeller och märken! :)

Vill ha: (förlåt om beskrivningen är luddig) :o

1. Två fleecefodrade regntäcken för halvkalla dagar med ihållande regn (ordentliga vattenpelare så man slipper byta under dagen, gärna torka fort)

2. Ett tjockt vintertäcke för väldigt kalla dagar med blötsnö/regn.

3. Ett mellantjockt höst/vinter täcke för kalla dagar (snö) uppehåll men ev vind.

4. Ett hösttäcke med bara tunn fodring för väldigt vindiga dagar och ev risk för regn.

5. Ett stalltäcke för lite kallare nätter (typ fleece fast utan att allt strö fastnar)

Alla täckena ska vara bra utetäcken (förutom stalltäcket då) och tåla regn och vind på ett mycket bra sätt. Är NOGA med passform och att det andas ordentligt! :)


Tack! :d
 
Sv: Vilka täcken inför vintern?!

1. Två fleecefodrade regntäcken för halvkalla dagar med ihållande regn (ordentliga vattenpelare så man slipper byta under dagen, gärna torka fort)
Bucas Smartex Rain x 2

2. Ett tjockt vintertäcke för väldigt kalla dagar med blötsnö/regn.
Bucas Turnout Heavy

3. Ett mellantjockt höst/vinter täcke för kalla dagar (snö) uppehåll men ev vind.
Horseware Turnout Medium/Heavy

4. Ett hösttäcke med bara tunn fodring för väldigt vindiga dagar och ev risk för regn.
Horseware Turnout Medium/Bucas Smartex Rain/Medium

5. Ett stalltäcke för lite kallare nätter (typ fleece fast utan att allt strö fastnar)
Här kan du välja nästan vilket som helst.

Bucas är det enda täckesmärket på marknaden du kan lägga på blöta hästar! De har en riktigt bra andningsfunktion!
 
Sv: Vilka täcken inför vintern?!

Tack! Dessa ska kollas upp! :bow:

Men på nr 4 där du har skrivit 2 olika, vilket hade du föredragit? :)

Och på 5:an, har du ingen speciell stallfavorit? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka täcken inför vintern?!

Jag använder bara två märken på mina hästar, antingen horseware eller om jag vill ha lite mer budgetvänligare alternativ så köper jag boles egna märke.
 
Sv: Vilka täcken inför vintern?!

Jag kommer inte ihåg riktigt nu hur fodrade täckena är, därav att jag skrev tre täcken. :D
Bucas Smartex Rain är bara fleecefodrad, det är det jag sätter på min häst under sånna dagar.

Femman är lite svår, det är ett Bucastäcke jag tänker på, men kommer inte på vad det heter. Ska kolla upp i morgon.
Jag har oftast samma täcke på hästen inne som ute för att hjälpa stallpersonalen på morgonen så de slipper byta täcke eftersom hästen ändå står i utebox. :)
 
Sv: Vilka täcken inför vintern?!

Jag hade köpt horseware. rambo om du ska ha de bästa och amigo om du vill ha en billig variant. Bucas tycker jag e svåra med passform, de passar inte alls till nån utav mina..

Jag hade slagit ihop några.
Ett regntäcke
ett mellantjockt
ett tjockt vintertäcke
ett stalltäcke
ett fleecetäcke

Stalltäcke kan jag rek Amigo 150g, ett riktigt bra stalltäcke, och inte så dyrt.
 
Sv: Vilka täcken inför vintern?!

Stalltäcke kan jag rek Amigo 150g, ett riktigt bra stalltäcke, och inte så dyrt.

Det kan jag hålla med om, Horseware Stable Lite heter det nog.

(Jag som slängt in alla dessa tjocka täcken i förrådet för att glömma dem under sommaren).
 
Sv: Vilka täcken inför vintern?!

Okey! Jättesnällt! Vågar man fråga prisklass? :p (Hästens bästa går ju först oavsett pris såklart men ändå ;))
 
Sv: Vilka täcken inför vintern?!

Nu kom jag på varför Horseware täckena hade så konstiga namn, glömt skriva in Amigo på dem alla. ;)

Amigo är vettiga täcken, du har väl dessutom en ung häst som fortfarande växer? Då kanske du inte ska lägga ner tusenlappar på varje täcke.
Angående passformen på Bucas så passar de smäckra eller hästar som är mer 'normala', ej de lite grövre med bredare bog.
 
Sv: Vilka täcken inför vintern?!

Okey! Så det ska vara tex Horseware Amigo Medium? :idea:

Jo hon är 2 :love:, men hon kommer att börja ha 145 till vintern (har redan börjat med sitt flugtäcke) och har ganska kort rygg så jag tror att hon slutar på 145 totalt eller eventuellt 155 när hon är äldre och riktigt musklad (blir 170cm+ häst) :)

Att hålla ner priserna där man kan är ju alltid positivt, bara hästen får sitt så att säga :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka täcken inför vintern?!

Säger bara Shires täckerna :D de med helhals är helt super har både ett utetäcke på 300g och ett stalltäcke på 200 g till min pålle.
 
Sv: Vilka täcken inför vintern?!

Horseware Amigo Turnout Medium tror jag det ska vara. Typ så.
*jag försöker fortfarande glömma bort alla täcken som behövs på vintern, eviga täckesbyten osv*. ;)
 
Sv: Vilka täcken inför vintern?!

Haha! Jag tror jag förstår grunden iaf, får väl klippa och klistra med orden innan jag ska handla :p:p
 
Sv: Vilka täcken inför vintern?!

Om jag sammanfattar lite, tror ni att denna listan blir bra som grund? Har ju som sagt ingen erfarenhet av dessa täcken ännu :)

1 el 2 Bucas Smartex Rain till tungt regniga och även blåsiga dagar.

1 Bucas Turnout Heavy till riktigt kalla dagar. (ev snö/regn)

1 Horseware Amigo Turnout Medium för kalla dagar. (ev snö/regn)

1 Horseware Amigo stable 150g till kalla nätter inne.

Sen har jag även ett flertal vanliga fleecetäcken med både hel och kort hals.

Fattas det några täcken jag bör ha?


Och vill tillägga att lillan får gå naken så mycket som möjligt, men hon fryser lätt och gillar att ha täcke vid dåligt väder! :)


/// Petra som inte är så dålig på att täcka hästar som hon verkar ;)
 
Sv: Vilka täcken inför vintern?!

Jag tycker att du ska försöka prova ett bucas innna du köper något.
Jag tycker att de har helkass fassform, jag har en kraftig, en normal och en tunn häst och bucas fassar inte på någon utav dessa, så jag vet inte vad man ska ha för häst för att passa i dessa täcken.
Horseware passar till alla, de har suverän passform! mitt fullblod kan endast ha horseware, han får jätteskav av allt annat.

Mina hästar har haft rambo orginal leg arches på sig nu denna vecka när det har regnat konstant, och de är snustorra under, så med detta täcke behöver jag inte 2 att byta med.
 
Sv: Vilka täcken inför vintern?!

Det är konstigt. Jag har provat Bucas på många hästar, de som inte kan ha dem är de som är grova.
 
Sv: Vilka täcken inför vintern?!

Min tunna arab passade jättebra i bucas, men mina andra betydligt bredare halvblod kan absolut inte ha bucas, blir skav direkt. Horseware har passat även på alla mina hästar.
Sen så tycker jag att bucas är så ruskigt tunga i jämförelse med bucas så det faller redan där.
 
Sv: Vilka täcken inför vintern?!

Mina shires har varit täta och inte blivit repor i uttertyget heller :D Väldigt bra täcke till billigt pris. Angående bucas han min lilla knubbis 2 sådanna, ett lite ärldre modell, med krafftigt yttertyg, det läcker som ett soll och hänger i bogen, ligger dock bra om pålle har tjockt stalltäcke på under, nya täcket är väldigt högt skuret i halsen så tycker det ligger bra, lite kort i strl, men håller tätt i riktigt j*vla pissväder, hade vi inatt och pålle va torr nu på morgonen :D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste köpa nya täcken till foderhästen. Undrar lite vad jag ska köpa. Jag köper bara Horseware täcken och har kollat på: Amigo...
Svar
3
· Visningar
1 594
Senast: TildeAhlin
·
W
Utrustning Hej. Jag undrar vilka täcken ni har till er häst och varför ni har just dom? Jag har Regntäcke: För regniga och blåsiga dagar...
2
Svar
30
· Visningar
4 454
Senast: quigley
·
Hästvård Jag har en häst med björnpäls, kommer att klippa henne framöver men lämna på rygg och kors för att slippa täcka inne. Hon har lite...
2
Svar
21
· Visningar
2 793
Hästvård Hej alla... Det finns ju massor av råd kring hur man ska täcka oklippta hästar (bland annat finns det en bra artikel på hippson.se)...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 154
Senast: Marlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp