Täcken på helklippta hästar...

Sv: Täcken på helklippta hästar...

Inte osäker, anpassar efter dagens väder, kan göra det eftersom jag har hästarna hemma på gården...
Men tycker att det är konstigt att det finns en spec på NKT för oklippta hästar, men inte för klippta (se tidigare inlägg)... Och är nyfiken på hur andra gör, precis som jag skrivit i tidigare inlägg...
Har testat olika varianter på täckning och utvärderat det sedan... Oftast är det någon del som jag inte är nöjd med, så därför är jag nyfiken på hur andra gör, för att se om man kan optimera på något sätt...
Jag kan till exempel motivera varför jag valde den täckning som jag skrev i mitt första inlägg...
Fleecetäcke underst använde jag som "fukttransportör". Varför då, undrar en del, jo för vi har så mycket snö att snön åker upp under täcket och sedan tinar den och hästen+täcket blir fuktigt... Om man enbart har täcken med innerfoder i nylon, så hinner täcket frysa och bli stelt innan vätan torkat upp, vilket gör att täcket naturligtvis inte värmer så bra... Så därför hade jag ett tunt fleecetäcke i botten... Sedan har jag inget tjockare täcke än 400gr och i och med att det inte räcker när det är -20 grader och blåser, så blev det ett stalltäcke under det och just detta stalltäcke var på 300gr...
Har även provat att använda ett ull-täcke istället för fleecetäcket, men upplever att det blir mer otympligt för hästen då, fleecen är mjukare, stretchigare och smidigare på så sätt... Nackdelen med både ull och fleece är att det skaver på ett helt annat sätt än nylonet gör... Nylonmaterialet är optimalt sett ur den synvinkeln...
Observera att denna täckning hade hästen under ett dygn... Dagen efter lugnade det ner sig ute (snön slutade yra runt i blåsten) och det blev bara -5 - -8 grader och då blev det ett vanligt vintertäcke (typ 300 eller 400 gram, kommer inte ihåg)
Så, jag är helt enkelt nyfiken på hur andra gör... Kan ju finnas något smart som jag missat...
Det var helt enkelt därför jag startade tråden...
 
Senast ändrad:
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Har inte läst varenda inlägg nu, men anledningen till att man inte bör lägga två tjocka täcken på varandra är att det blir tungt och materialet pressas ihop = mindre luft = sämre isolering. Det är alltså onödigt och blir bara tungt och otympligt för hästen. Behöver man ha något undertäcke är ffa ull att rekommendera (fleece skaver lättare eftersom det är lite elastiskt, dessutom är ull mer värmande).

Jag varierar mellan 300-480g på mina helklippta, bor på öppet och blåsigt ställe. Någon enstaka gång har jag fått lägga ulltäcke under på ena hästen. Jag föredrar absolut helhals för att slippa att det rinner in vatten i bogen.
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Om tävlingshästen är klippt, vilket de ofta är, behöver den dock ersätta sitt förlorade isoleringslager med ett täcke. Men med ett termotäcke klarar den då ner till minus femton grader innan den behöver ett extra täcke eller extra hö. Att lägga på dubbla täcken är alltså oftast helt onödigt.

Man har vid SLU visat att ett termotäcke ersätter det förlorade pälslagret. En klippt häst med termotäcke har samma NKT (minus sju grader) som en oklippt häst utan täcke, vid samma träningsintensitet.

Jag svarar på din fråga genom att lägga in inlägg från artikeln du själv länkade till.
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Av den enkla anledningen att hon annars för infekterade, svampiga sår över hela kroppen och på huvudet, på grund av sin täta och tjocka päls... (Om någon undrar varför hon får det så är det för att hon aldrig hinner torka, återigen på grund av pälsen...)
Hon har dessutom inte problem med att vara frusen...
Varför är alla så inne på att det finns något problem, det gör det INTE!!
Jag är nyfiken på hur andra gör - punkt slut!!!

Jag spårklipper den typen av häst, och slipper på så sätt problem med svamp och vilken typ av täcke som krävs. Då räcker det oftast med ett lättare vintertäcke, och har de mat så brukar det i en del fall vara så att täcket blir överflödigt. Så gör jag.
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Ja oklippta hästar behöver sällan täckas alls, så det förstår jag inte varför det är lätt att hitta information om. Är de däremot helklippta måste man ju ersätta pälsen. Det ställer höga krav på täcken eftersom hästen inte har någon möjlighet att reglera sin värme själv. Bästa möjliga ventilation tycker jag är viktigt, samt att det är varmt förstås. Helst inte för tungt utan mera lätt i fodringen. Bra passform är också väldigt viktigt eftersom en helklippt häst inte kan vara utan täcke alls under vintern.
(Själv spårklipper jag för att undvika svettproblem och samtidigt inte behöva täcka hästen.)
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Som du ser tidigare så är jag nyfiken på hur folk gör när det blir lite kallare, alltså ner mot -20 och kallare....
Sedan, om du läser ett tidigare inlägg, så tycker jag inte att den text du refererar till är bra, eftersom man endast gör skillnad på klippt/oklippt häst... Se vidare resonemang i tidigare inlägg...
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Hade spårklippning räckt för att lösa min hästs problem, hade jag kört med det... Har provat, men även det resulterar i svampiga sår... Som jag skrev tidigare får hon till och med sår i pannan och på kinderna, om man inte klipper henne där också...
Så tyvärr känns det inte som ett alternativ för oss...
Någon som haft eller har häst som haft så lätt för att få denna typ av sår?
Men som sagt tidigare, ni som har helklippta hästar, hur täckar ni när det blir riktigt kallt ute?
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Min häst får sådana "sår" (fukteksem heter det nog på riktigt tror jag) Även om jag kallar dem skorvor... Och jag håller med dig, det enda som hjälper är att helklippa samt såklart hålla efter med tvättning och torkning om det skulle uppstå några sår ändå.
Hade spårklippning hjälpt hade jag kört på det då min häst egentligen inte behöver vara helklippt av någon annan anledning än just denna.
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Min erfarenhet är att såren inte uppstår, om man är riktigt noga med att hålla dem kortklippta, så de inte blir blöta ute eller svettiga vid ridning. Däremot, direkt det kommer utväxt, så det kan hållas kvar fukt i pälsen, då är det kört... Då kommer såren som ett brev på posten... Men sen får man väl erkänna att man inte riktigt orkar stå och klippa hästen varannan vecka eller så heller, som man skulle behöva göra för att hålla det kortklippt hela tiden... Sen blir det ju lite besvärligt när det blir kallt... Förra vintern provade jag att inte klippa när det var som kallast (vi hade en sammanhängande period på 2-3 veckor med mellan -25 o -30, totalt 2 månader då det var -15 eller kallare varje dag), utan istället klippte jag bara rent där hon fick såren, så de fick torka/läka ut... Till slut såg hon ganska rolig ut... Klippta, små fyrkanter här och var över hela kroppen... :)
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

min häst är helklippt och har ulltäcke inne och detta sitter på hela tiden.
Ute så har han:
plusgrader: 100g täcke
0 till -5: fleccefodrat täcke med hel hals
-5 till -10: 200g täcke med halvhals
-10 till -15: 300g täcke
-15 och neråt: 400g täcke

ungefär nått sådär har han.. har inte behövt ta fram mera än 200g täcke än iår
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Du menar alltså att ulltäcket sitter på hela tiden och sedan lägger du på det täcke du skrivit att han har ute ovanpå?
Hur klarar ulltäcket det? Blir det töjt osv eller behåller det passformen?
Har själv provat några olika märken av ulltäcken, men tycker att de ganska fort töjer sig, framförallt i bogarna? Din erfarenhet?
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Har inte läst alla inlägg men tycker diskussionen är intressant.

Eftersom det sällan blåser vid kyligt väder (<-20) så tror jag inte man behöver lägga på fler täcken än om det bara är ett par minus och blåser precis som någon skrev.

Att hindra blåsten från att komma in under täcket kan nog vara viktigare än att lägga på fler täcken för att hästen inte kan frysa. Till hästen jag rider har vi en magvärmare som hon får ha på täcken när det blåser eller är mycket kallt framförallt för att hindra kall luft från att komma in under täcket. Den är mycket effektivare än ett extra täcke.

Har hästen samma täcken dygnet runt är det väldigt viktigt att de får torka ordentligt regelbundet annars kommer kondens från hästen att samlas i täckena som blir fuktiga och håller värmen sämre (kan tom. kyla ner hästen). Att byta täcke varje dygn och låta dem torka i ett varmt och torrt rum kanske kan vara en bra idé. Jag skulle definitivt göra det om jag hade en täckad häst på lösdrift.

Har ni provtagit för att se vad det är hästen lider av? Det låter helt klart inte normalt för en häst som sköts korrekt (torra täcken, rykt varje dag mm.)
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Du menar alltså att ulltäcket sitter på hela tiden och sedan lägger du på det täcke du skrivit att han har ute ovanpå?
Hur klarar ulltäcket det? Blir det töjt osv eller behåller det passformen?
Har själv provat några olika märken av ulltäcken, men tycker att de ganska fort töjer sig, framförallt i bogarna? Din erfarenhet?

ja ulltäcket på hela tiden och så läggs ett utetäcke på över när han är ute.
mitt ulltäcke har samma form nu som när jag köpte det. Är ett horse comfort tror jag det heter med omlottknäppning fram.
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Vi ovanmämnda temperaturer täckar jag min helklippta häst med ett 350 grams täcke. Hon är frusen men det räcker med 350 gram. Det är min erfarnhet av att täcka vid dessa temperaturer. Visste inte att det var känsligt...
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Där har vi en liten skillnad... Hos oss kan det blåsa ganska ordentligt, även om det är -20... Men det du skriver om en magvärmare verkar ju intressant, har du något tips på en sådan? Det virvlar ju ofta och då blåser det dels in kall luft mellan täckena och hästen, men även snö följer med in och tinar + kyler ner hästen...
Har inte provtagit min häst för att hon fryser och skakar när det är -20 och blåser... (tolkade det som att det var det du ansåg var onormalt) Anser inte att det är nödvändigt, eftersom jag vet varför hon fryser... (se ovan, ang blåsten och snön...)
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Hmm, det lät intressant, har aldrig provat ett ulltäcke tidigare med omlottknäppning... Har du någon bild på hur det ser ut?
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Absolut inte känsligt för min del, vill du så får du mer än gärna komma hem till mig, så kan jag visa precis allt kring hur jag gör och inte, samt motivera allt... så kan du även få ifrågasätta allt jag gör, om det är så att du tycker det är galet.
Däremot har jag sett att trådar tidigare spårat ur nå enormt, just för att man börjar kommenterar på det sätt som detta började...
Det är jag inte intresserad av, utan jag (som jag nu poängterat flera gånger) är intresserad av andras erfarenheter och vill att alla ska kunna känna sig fria att dela med sig av hur de gör, utan att uppleva att de blir påhoppade...
Så jag hoppas att du kan förstå och respektera detta... :)
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Ylletäcke kan du använda vid vilken temperatur som helst. Det ventilerar så bra så att det anpassar sig efter temperaturen. Ull är det bästa material som finns (förutom hästen egen päls då förstås)
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Där har vi en liten skillnad... Hos oss kan det blåsa ganska ordentligt, även om det är -20... Men det du skriver om en magvärmare verkar ju intressant, har du något tips på en sådan? Det virvlar ju ofta och då blåser det dels in kall luft mellan täckena och hästen, men även snö följer med in och tinar + kyler ner hästen...
Har inte provtagit min häst för att hon fryser och skakar när det är -20 och blåser... (tolkade det som att det var det du ansåg var onormalt) Anser inte att det är nödvändigt, eftersom jag vet varför hon fryser... (se ovan, ang blåsten och snön...)

Ok, då tror jag som några andra på ett riktigt bra ulltäcke att ha under vid sån kyla och blåst. Och se till att ha två att byta med varje dag av dem också för att det ska vara så torrt som möjligt.

Ang. magvärmare: Vet att det finns ett täcke från weatherbeeta med inbyggd men annars verkar det i princip omöjligt att hitta och köpa täcken med magvämare. Är ganska lätt att sy en själv av en gammal bäddmadrass (tunnare modell) men gamla yllefiltar kan nog också fungera. Jag sydde en själv som fungerade bra men var svår att hålla ren. Sen fick vi med en med ett täcke och nu har vi modifierat hästens vintertäcke så den går att fästa den på det med små hakar, för det svåra är att få dem att sitta kvar och inte halka ner. Innan fäste vi den med kardborre i stalltäcket men då var man ju tvungen att ha det under ute och vi vill helst slippa dubbla täcken i onödan.

Sorry för min otydlighet. Jag syftade på svampangreppen. Men man kan säker ta blodprov och analysera hormonnivåer för att se om det kan finnas en orsak till att hästen fryser där. Jag vet att underfunktion i sköldkörteln gör människor frusna iaf.

Men är hästen helklippt och går på lösdrift så tycker inte jag att det är konstigt att den fryser, det året vi helklippte (ej ben och huvud dock) vår häst frös hon jättelätt så fort det blåste hjälpte inte hur många täcken hon än fick trots att de bara var ute dagtid. Efter det så har vi bara klippt hals och mage dvs. filtklippning och det gör stor skillnad. Men med många bra täcken att byta mellan och en magvärmare så ska det väl inte vara omöjligt att hålla hästen varm även om den är helklippt. Kommer det mycket snö kanske du behöver byta till ett torra täcken 2 eller 3 ggr per dygn.
 

Liknande trådar

Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 579
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 508
Senast: super
·
Utrustning Det är första gången jag har helklippt häst, och två stycken.:grin: Det jag är osäker på är hur mycket täcken man ska ha på dem. Ja ja...
Svar
11
· Visningar
2 618
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp