Täcken på helklippta hästar...

Sv: Täcken på helklippta hästar...

Att täckena blir blöta utifrån är inte ett problem, det är så kallt i luften och själva snön är så kall att den bara glider av täckena... Så täckena blir som sagt inte blöta utifrån... Men när hästarna plumsar runt i snödjup på mellan 0,5-1 meter, ja du kan ju räkna ut själv vart snön hamnar... Och "kallsnö" är väldigt lätt snö, man skulle kunna jämföra det med torrt spån som ligger strött på backen, minsta lilla vindpust, så flyger den omkring... Det behöver inte blåsa mycket för att allt ska hamna under täcket...
Och de gånger det kommer snö och är runt nollan, så täckena är blöta, så fryser inte hästen... Så då är det inget problem...
Angående svampangreppen behöver jag inte göra några prover där heller... Om du skulle gå runt med blött hår dygnet runt, så skulle det inte dröja länge förrän du också hade svampangrepp i hårbotten... Som jag skrev tidigare är detta en häst som har mycket tjock och tät vinterpäls... Den torkar aldrig... Har tidigare i tråden motiverat både varför jag helklipper osv...
Men, nu är vi på väg tillbaka till att diskutera min häst och det var inte det jag ville... Jag ville höra andras erfarenheter...
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Tror faktiskt inte att så många helklipper sina hästar på lösdrift :crazy:

Har faktiskt inget råd att komma med tycker det är onödigt och elakt mot hästen att helklippa vid lösdrift.

Häng mig gärna men det är vad jag anser!
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Men när hästarna plumsar runt i snödjup på mellan 0,5-1 meter, ja du kan ju räkna ut själv vart snön hamnar... Och "kallsnö" är väldigt lätt snö, man skulle kunna jämföra det med torrt spån som ligger strött på backen, minsta lilla vindpust, så flyger den omkring... Det behöver inte blåsa mycket för att allt ska hamna under täcket...
Och de gånger det kommer snö och är runt nollan, så täckena är blöta, så fryser inte hästen... Så då är det inget problem...

Ja jag menade den snön som yr runt när det blåser också. Sen får du ju tänka på att hästen avger ganska många liter vatten per dygn genom huden och det bidrar till att täckena blir fuktiga och håller värmen sämre och fuktiga täcken oberoende av anledning och temperatur kan ju inte vara bra för en häst som lätt får svamp.

Det är nog inte så många som har helklippta hästar på lösdrift och därför kan det nog vara svårt att få tips från just dem. För mig verkar det vara ett sätt att skaffa sig mer problem än nödvändigt. Men du gör självklart som du vill. Mitt tips är iaf magvärmare för att lindra isande vindar samt byte till torra och gärna varma (förvarade i ett varmt rum) täcken minst dagligen.
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

När vi hade runt -20 och blåsigt förra vintern hade jag på min ena helklippta häst ett 400gram stalltäcke plus ett 100g regntäcke, då frös hon vissa dagar men det blev mycket bättre när jag satte på en hals på regntäcket.

Den andra hade 300 g stalltäcke och ett 200g regntäcke med hals över. Tycker det fungerar bra med dubbla täcken och hals när det blåser eftersom vinden precis som du säger gärna blåser in under täckena. Med bara ett täcke utan hals fryser de mycket mer även om det är ett tjockt täcke. Det gör det inte lika lätt om man har två
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Det där såg bra ut, när man spänner så där kan det inte spänna och töja på samma sätt över bogarna, som det gör om man bara har spännen fram på bringan! Ett sånt täcke ska jag leta efter, det var ett bra tips... Tack så mycket... :-)
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Det låter som att du gör ungefär som jag... Fördelen med två lager av täcken med gjordar är att man kan dra åt gjorden på det inre täcket, så att täcket smiter in under buken en bit, så virvlar det inte in lika mycket, sedan kan det yttre täcket få sitta lite lösare....
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Det är för att undvika detta som man har en 'fukttransportör' (typ ull eller fleecetäcke) i botten.... Jag får mer problem om jag inte helklipper. Jag har redan fått ett par bra tips, så det verkar finnas tillräckligt många som har helklippta hästar på lösdrift... Tack för dina... Tips alltså...
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Jag lägger inte på ull vid en viss temperatur, -20 och vindstilla är inga problem men -5 och stormbyar + snö är en annan femma.
Jag går alltså efter vädret i helhet; vind, temp och nederbörd.
Tillägger att de helklippta hästarna står på stall och lösdrivarna har sin päls kvar.
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Ingen som svarat har skrivit att de har helklippta hästar på lösdrift men det är väl inte omöjligt att någon av dem har det ändå. Måste man helklippa hästen av medicinska skäl så kanske man inte kan ha den på lösdrift av djurskyddsskäl om den fryser då.

Problemet är när fukten hamnar i termotäckena utanpå fleecetäcket, vilket den borde göra även om fleecen transporterar bort den från huden på hästen så försvinner ju inte fukten helt magiskt gör den att täckena förlorar en del av sin isolerande förmåga eftersom vatten och is leder värme mycket bättre än luft. Även om man har täcken som andas jättebra så kommer fukten från hästen göra att det inte är helt torrt efter några timmar ändå. Sen försämras nog andasegenskaperna när man lägger flera täcken på varandra.

Sen har du ju själv konstaterat att fleecen lättare ger skav vilket borde göra att hästen rör sig mindre och därmed fryser lättare vilket gör att det inte borde vara någon hållbar lösning ändå.
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Mina tävlings hästar har mer eller mindre alltid varit helklippta å stått i varmstall.
dem har klarat sig fint med 3-400gr vintertäcke. Dem har visserligen haft fri tillgång på grovfoder både ensilage och halm, halm som dem både låg och åt av. Vi ställde en hel rundbal i hagen så kunde dem riva ut och "bädda" själva!
Dock sista hästen hade 2 täcken ibland av samma anledning som någon skrev tidigare att olika släppte ut och inte ville byta täcke, men då fick han ett tunnare över stalltäcket. så de blev aldrig mer än 400gr iafa! :)

Efter att ha läst hela tråden så riskerar jag en hängning nu men jag skulle nog rekommendera klippning av hals/bring och ett vanligt ofodrat regntäcke på den hästen. Jag jobbat i ett stall där vi fick liknande hudproblem på en häst fast skinnet lossnade med hårtussarna så kvar var ett riktigt läskigt område som varade och rann. efter en vet undersökning fick den medicin(kommer inte ihåg vad:confused:) Detta är iafa en rubbning i hästens hud som bör ses över av en vet.

Sen är ett tips oxå Chippen att trycka "citat-svar" under den du vill svara, tråden blir mycket lättare att läsa och förstå då;)

Lycka till!
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Trodde du missat det bara:)
Jag har ett annat tips, jag har köpt ett halvhalstäcke(Horseware) i storlek 115 till min a-ponny som har 100 i storlek, då ligger det bra fram och är så långt så han aldrig har bar mage, det går ner ordentlig som en magplatta och när han ligger ligger han på täcket, dessutom är det så långt så det aldrig blåser in bakifrån utan det är helt tätt där.
Jag tror inte det går att göra med andra täcken än halvhals (Horseware är så bra sydda i passformen så jag vet inte om det går att göra med andra märken heller)men jag upplever det som att det blir varmare när täcket täcker så mycket av kroppen.
Kanske det skulle hjälpa med ett större täcke, min plutt är i alla fall väldigt bekväm så.
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Men, hur mycket jag än letar, så hittar jag inga vettiga tips och råd om hur man täckar helklippta hästar. Detta då i ordentlig vintertemperatur, dvs från -5 och kallare (ner till -30).
Har själv en häst som är helklippt och går ute dygnet runt. Nu är det ju vinter och snöstorm osv stup i kvarten och när det inte är snöstorm är det mellan 10 och 20 minusgrader ute.
Har testat mig fram till hur mycket täcken som behövs och senaste svängen vi hade lite kallare (-13 mitt på dagen och runt -20 på kvällen/natten), så blev det ett tunt fleecetäcke i botten, därefter ett 300gr stalltäcke och sedan ett vintertäcke på det ( skulle tippa runt 400gr). När jag kom ut på morgonen och stack handen under täckena kändes det "lagom" under...
Funderar lite kring andras erfarenheter av att täcka klippta hästar vid de här temperaturerna?

Vi har normala (om det nu finns) vintrar i snitt runt -5 större delen av vintern och ner mot -20 fem till tio dagar. De flesta av mina är helklippta och jag precis som du tycker bättre om helklippt med bra täcken än oklippt med fuktig päls som följd. Jag tror även det är bättre du har din häst som du har med de täcken du har än att ha den på något annat sätt.

Mina har vid -10 ca 550-600g, ett 200g + ett 400g oftast, eller 400g + 200g
Vid under -15 har de 300g + 400g totalt 700g
Vid under -20 får de även ett ylletäcke under 300g + 400g

Ingen av mina är för varma med den täckningen vid -10, -15 och -20. De har inga problem med pälsen och mår i övrigt bra.
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Helklippt häst: 300-400 gram vid de temperaturerna.

Glöm inte heller att ju mer grovfoder du ger, desto bättre håller hästen värmen...:laugh:

Mvh Domino_s
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Jag menade inte mitt inlägg som kritik mot dig men som jag tolkade frågan så ville du ha hjälp och undrade hur du skulle tcka din häst och hur andra gjorde. Det var inte min mening att vara nedlåtande eller elak utan tyckte bara jag svarade på din fråga och tyckte at jag fick ett snäsigt svar tillbaka. Som sagt så var inte mitt svar tänkt som kritik utan som min erfarenhet...
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Det är väldigt olika, varje dag.
Antingen blåser det lite kallare, eller så snöar det, eller så regnar det osv.
Det är väldigt svårt att täcka då.
Men jag brukar se till att ha 2-3 st. uppsättningar av olika fyllningar så man kan byta en 300 mot ett torrt 300 grams. Sist jag hade min helklippt så gick han med 300 gram under en vecka, annars 200- 150 gram.
Har ett 400 grams men det var för varmt för honom...
Då var han helklippt och går lösdrift året om (utom nyårsnatten eller stormar). Nu de senaste åren har det blivit spår- eller filtklippning.
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Mina tävlings hästar har mer eller mindre alltid varit helklippta å stått i varmstall.
dem har klarat sig fint med 3-400gr vintertäcke. Dem har visserligen haft fri tillgång på grovfoder både ensilage och halm, halm som dem både låg och åt av. Vi ställde en hel rundbal i hagen så kunde dem riva ut och "bädda" själva!
Dock sista hästen hade 2 täcken ibland av samma anledning som någon skrev tidigare att olika släppte ut och inte ville byta täcke, men då fick han ett tunnare över stalltäcket. så de blev aldrig mer än 400gr iafa! :)

Efter att ha läst hela tråden så riskerar jag en hängning nu men jag skulle nog rekommendera klippning av hals/bring och ett vanligt ofodrat regntäcke på den hästen. Jag jobbat i ett stall där vi fick liknande hudproblem på en häst fast skinnet lossnade med hårtussarna så kvar var ett riktigt läskigt område som varade och rann. efter en vet undersökning fick den medicin(kommer inte ihåg vad:confused:) Detta är iafa en rubbning i hästens hud som bör ses över av en vet.

Sen är ett tips oxå Chippen att trycka "citat-svar" under den du vill svara, tråden blir mycket lättare att läsa och förstå då;)

Lycka till!

Ok, jag tycker det blir besvärligare att läsa med citatsvar... En massa upprepningar av text...
Men är det lättare för er ska jag absolut citera...
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Vi har normala (om det nu finns) vintrar i snitt runt -5 större delen av vintern och ner mot -20 fem till tio dagar. De flesta av mina är helklippta och jag precis som du tycker bättre om helklippt med bra täcken än oklippt med fuktig päls som följd. Jag tror även det är bättre du har din häst som du har med de täcken du har än att ha den på något annat sätt.

Mina har vid -10 ca 550-600g, ett 200g + ett 400g oftast, eller 400g + 200g
Vid under -15 har de 300g + 400g totalt 700g
Vid under -20 får de även ett ylletäcke under 300g + 400g

Ingen av mina är för varma med den täckningen vid -10, -15 och -20. De har inga problem med pälsen och mår i övrigt bra.

Tack, trevlig att få lite stöd... :)
Det ser ut som att vi täckar ganska lika...
Jag har gjort en liten egen studie här hemma, då vi de här sista fyra - fem dagarna har vi haft temperaturer som pendlat mellan -10 och -15 (vissa nätter mellan -15 och -20)... Det har varit både uppehåll och kraftigt snöfall, det har varit vindstilla några timmar sent på kvällen och halvt om halvt storm däremellan... Och givetvis diverse kombinationer av alltihop.
Har under dessa fyra/fem dagar haft samma täcken på hästen som jag skrev i första inlägget... Eftersom jag varit hemma hela dagarna (varit sjuk), så har jag (eller sambon då han varit hemma) passat på att gå ut och titta till hästen rätt ofta (ca varannan timme), för att se om hon blir för varm/kall, fuktig inifrån/utifrån, om täckena verkar tryckas ihop av att vara flera ovanpå varandra osv...
Inte en enda gång var yttertäcket fuktigt, snön la sig ovanpå och sedan blåste det av eller gled av när hon rörde på sig.
Täckena blev heller aldrig ihoppressade eller tunga, utan samtliga lager var luftiga och fluffiga alla dagar...
När jag la handen under täckena, var det heller aldrig fuktigt där, utan varmt och torrt. Detta trots att snön frusit fast som små bollar i pälsen på benen.
Och viktigast av allt, hon har inte frusit en enda gång och varit glad och nöjd i hagen, till och med sprungit runt och busat lite (så gott det går med 0,5-1 meter djup snö i hagen). Hon har faktiskt busat till det så pass att hon lyckats trampa av sig en framsko i djupsnön, som jag definitivt inte hittar nu... För att vara riktigt extrem, så har jag faktiskt inte bytt eller ens tagit av täckena en enda gång under de fyra dagar jag varit som mest sjuk, utan bara kollat av med händerna under täcket att det inte uppstått några skav mm. Och inga skav, inget annat... Så det verkar som att hästen, trots att hon är helklippt, kan gå med samma täcken i några dagar också, utan att ta skada av det... Eller så är Horsewares täcken så extremt bra att det är därför det fungerar....
Slutsatsen jag drar av det hela, är att just min häst verkar må alldeles utmärkt med lösdrift mitt i smällkalla vintern, trots att hon är helklippt och springer runt med flera lager täcken...
Någon annan skrev något om fri tillgång till grovfoder... Givetvis har mina hästar en halmad ligghall, thermobar så de har tillgång till tempererat vatten, stor saltsten, samt en stor ensilageboll (300kg) i ligghallen (dvs fri tillgång till grovfoder)...
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Jag har min raggsocka på lösdrift och hon är helklippt och varit de senaste 4 vintrarna. Hon har tidigare haft en hel del övervikt och därmed klarat kylan utan några problem.
I år är första vintern som jag är nöjd med hennes hull och hon har varit betydligt mer frusen tycker jag trotts att det har varit en MYCKET mild vinter här nere än så länge. Knapps några minusgrader alls

Tidigare har hon klarat sig med bara regntäcke vid uppehåll och 100g vintertäcke när det snöat eller regnat ner till -15 typ. Under -15 fick hon sitt 300g vinter med krage.

Denna vinter har hon haft regntäcke med hel hals och vid regn och blåst/under 0:an har hon fått ha 400g under sitt regntäcke med hals. Att hon har dubbla täcken är för att jag inte har något 400g med hals som är regntätt helt enkelt.

Aldrig tidigare använt mig av dubbla och är inte glad för att göra det heller. Dubbelt så många remmar att fastna i eller ha sönder.
 

Liknande trådar

Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 579
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 508
Senast: super
·
Utrustning Det är första gången jag har helklippt häst, och två stycken.:grin: Det jag är osäker på är hur mycket täcken man ska ha på dem. Ja ja...
Svar
11
· Visningar
2 618
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp