Täcken på helklippta hästar...

Sv: Täcken på helklippta hästar...

Trivselfläckar är en myt, du verkar vara ett synnerligen okritisk hästägare.
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Var denna häst helklippt?
Om den inte var det kan jag förstå att det blev för varmt, en häst med all päls kvar skulle jag inte en lägga på ett täcke över huvud taget, så vida det inte är nederbörd i form av regn eller blåser väldigt mycket...
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Det har jag faktiskt gjort i inlägget där jag skrev hur min häst i huvudsak är täckad.

Håller förresten med BernT om trivselfläckarna!
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Fast att din ponny frös när det var -20 och blåst är inte konstigt. Blåser det blir det genast kallare. När jag gjorde min grundutbildning i det militära hade vi en oerhört intressant utbildning i kallt väder som alla hästägare borde få. Tyvärr har jag slängt kursmaterialet men där fanns tydliga tabeller på hur temperaturen förändras i blåsten. -20 en vindstilla dag är tex varmare än -5 när det blåser kall fuktig luft.
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Javisst, det är jag mycket väl medveten om. Men hur som helst så frös hon när hon hade sina vanliga 600g på sig ute.
Då fick vi slänga på ett täcke med hals på 600g som förra ägaren skickade med som legat och skrotat i ett skåp + ett
200g utetäcke för att hon skulle sluta skaka. Men enligt vissa i tråden så är det för mycket med 600g ute i hagen, hur
ska man göra om hästen står och skakar?

Jag är ingen täckestaliban, just nu går min häst naken 24 timmar dygnet om sju dagar i veckan, så det är inte så att jag
ville ha på henne så mycket kläder, men vad gör man om hästen fryser?
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Mhmm... Verkar jag?
Hur vet du det? Känner du mig? Vet du vem jag är? Vet du hur lång erfarenhet jag har av hästar? Vet du något om mig över huvud taget?
Du är ganska magstark som kommer med personliga påhopp i en tråd, där du inte känner den som skriver...
Nåväl, hästens komfortzon är 20 grader bred, men det förutsätter att hästen har sin päls i behåll... En häst klarar stora temperaturskillnader utan problem, fortfarande med förutsättningen att den har sin päls i behåll...
Hästens NKT ligger på +7 grader, plus en massa andra saker, det kan du läsa om här:
http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/tacke-eller-inte-tacke-det-ar.htm
Men detta förutsätter fortfarande att hästen har sin päls i behåll...
Den undersökning som hänvisas till i ovanstående länk lämnar dessutom många frågor obesvarade.. När de kom fram till de olika Nedre Kritiska Temperaturerna, har de hänvisat till oklippt vs klippt häst. Hur var den klippta hästen klippt? Det redovisas inte! De har heller inte redovisat några NKT för hästar med olika typer av klippningar. Det hade varit intressant... Har även läste en hel del olika publikationer från SLU i ämnet, men det är samma där, man berör över huvud taget inte ämnet klippt häst. Och att försöka applicera regler som gäller för oklippta hästar, på klippta, det är vansinne...
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Tycker inte det är för mycket med 600g men jag förstår inte vitsen eller tänket med "jag tar 4 täcken à 200 g för då får jag samma effekt som ett à 800g, shit vad jag e smart" för det får man inte!! Vill man ha supertjockt (eller behöver för den delen) så köper man täcken som finns i den tjockleken så man slipper packa in hästen i 43 täcken. Har man inte råd med de tjocka täckena och därför kör på flera tunnare så kanske man ska överväga om man just nu egentligen har råd att ha hästen. Den roligaste varianten jag sett är nog en tjej som satte på sin häst ett regntäcke först och sen över det ett 600 g stalltäcke. Och sen ut i regnet. Där kan bara inte hjärncellerna samarbetat.
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Av den enkla anledningen att hon annars för infekterade, svampiga sår över hela kroppen och på huvudet, på grund av sin täta och tjocka päls... (Om någon undrar varför hon får det så är det för att hon aldrig hinner torka, återigen på grund av pälsen...)
Hon har dessutom inte problem med att vara frusen...
Varför är alla så inne på att det finns något problem, det gör det INTE!!
Jag är nyfiken på hur andra gör - punkt slut!!!
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Men du skrev ju att din häst skakar av köld om den inte har tre täcken. Då måste den ju vara frusen? När andra helklippta hästar klarar sig med ett.
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

delvis KL.

Självklart klär man på hästen så att den håller sig varm, jag tror inte att någon låter sin häst stå och frysa bara för att man absolut inte vill lägga på hästen fler täcken än ett. Personligen föredrar jag att om det går, dvs om hästen håller värmen om jag gör så- lägga på bara ett varmt täcke.

Väljer jag mellan alternativen att bygga lager på lager som blir lika tjockt som det där enda varma täcket, då väljer jag alltså det enda varma täcket. Men skulle hästen frysa trots det då är det ju en liten annan sak, och då gör jag så att jag, som jag skrev tidigare lägger på enn stalltäcke med fyllning under hellre än ett fleecetäcke som bara ligger smetat mot kroppen.

Till sist så gör man väl ändå på det viset man själv märker fungerar bäst.
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Tja, myt eller inte, jag har sett hästen skifta från rent mörkbrun, till "apelkastad", till rent mörkbrun igen och tillbaka till apelkastad så många gånger nu, så jag tror på trivselfläckar... Speciellt eftersom "apelkastningen" försvinner varje gång någon har hänt som gjort att hon inte mått bra, typ halt+boxvila eller något liknande...
Så du får tro vad du vill om trivselfläckarna, jag vet vad jag ser...
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Ja, men då är vi ju överrens...
Det räckte inte med ett 400 grams vintertäcke, då fick hon ett 300grams stalltäcke under...
Varför säger du då att jag gjort fel?
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Hmm, när det är -20 ja... Dessutom bor vi i en by med öppet landskap, vilket gör att det ALLTID blåser minst 5m/s och ofta mer... Så du kan ju ta och räkna om det i verklig temperatur...
Samma häst går med enbart regntäcke, de få dagar under en vinter då det är runt 0 grader och INTE blåser...
Men, nu diskuterar vi FORTFARANDE MIN HÄST... Jag vill veta vad ni gör med ERA hästar...
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Eftersom du skriver i ditt första inlägg att du saknar beskrivning över hur man ska täcka en helklippt häst så låter det som du är en aning osäker på hur du ska göra. Då är det väl inte särskilt konstigt att folk svarar på hur du täckar din häst?

Min helklippta häst har hittills den här vintern alternerat mellan ett 100 g och ett 200 g täcke. Som varmast har han ett 350 g täcke men det har ännu inte varit någon ihållande kyla hos oss den här säsongen så det täcket är fortfarande inte framplockat.
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Jaa, då förstår jag!

Jag brukar köra på ett tjockare innetäcke och ett 200g utetäcke ovanpå. Dvs. Max två täcken på,
eftersom att jag inte ville att personalen skulle ta av innetäcket och lägga på ett iskallt utetäcke när hon skulle ut i hagen.
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Jag har väl inte mig veterligen sagt att just du gjort fel, utan mer att det optimala ett riktigt tjock täcke. Min häst är också helklippt för att hon får fukteksem med för mkt päls, och jag har märkt klara skillnader till det bättre med bara ett täcke så att huden kan andas bättre.
Och hade inte din häst typ tre täcken? Kanske inte... Men men, som sagt sålänge alla inblandade är nöjda så är det ju fint.
I rest my case!
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Det här är fortfarande ett diskussionsforum och då får man ta att folk (som jag :D) kommer kommentera sånt man inte håller med om. Ville du bara att alla ska lista sina täcken? Rolig tråd, då kan du ju bara läsa i "vad har din häst på sig" (ngt sånt heter den).
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Det där med iskalla täcken känner jag igen, nu hänger våra täcken som tur är varmt så min slipper det. I vissa stall ingår ju inte täckesbyten heller så ibland måste man ju ha dubbla (det hade min förra häst i de stallet vi stod i då). Men om det den är optimalt eller inte är ju frågan (jag gillar det inte men kunde inte åka till stallet varje dag innan skolan).
 
Sv: Täcken på helklippta hästar...

Har läst en del i den tråden... Men som jag förstått den rabblar alla upp det deras häst har för dagen, dvs inte olika typer av fall, vilket är vad jag är ute efter...
 

Liknande trådar

Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 579
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 508
Senast: super
·
Utrustning Det är första gången jag har helklippt häst, och två stycken.:grin: Det jag är osäker på är hur mycket täcken man ska ha på dem. Ja ja...
Svar
11
· Visningar
2 618
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp