Vilka täcken har ni till hästen?

Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

KL

Har to hester, en fjording og en varmblodstraver.

Fjordingen pleier å barberes på vinterstid, hadde kanskje trengt et overgangsdekken også, men pleier å bruke ulldekkenet under regndekkenet i overgangsperioder. Hadde hun fått pelse seg og gå slik hadde hun nok ikke trengt mye dekken, ser ut som en teddybjørn før barbering :p
1 Amigo regndekken, brukes mest, holder henne tørr og har kun den funksjonen. :p
1 Goldstripe fleecedekken, lett tørkedekken når det er litt kaldt
1 FinnTack tykt ulldekken, fint tørkedekken/stalldekken når det er veldig kaldt
1 merkeløst 300g vinterdekken med hals, må jo ha vinterkåpe. :p

Varmblodsen er frysen og setter minimalt med vinterpels.
1 Bucas Power rain, classic cut
1 merkeløst fleecefôret regndekken med hals bytter mellom regndekkenene når det ene blir vått osv.
1 Amigo jersey cooler, transportdekken og lett tørkedekken
1 merkeløst helhals tykt fleecedekken, fungerer som tørkedekken når det er kaldt
1 Rambo wug 200g, overgangs og lett vinterdekken
1 Finntack helhals 300g, vinterdekken til kalde dager.
 
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

Det roligaste jag vet är att shoppa täcken... och därför har jag alldeles för många men har ändå haft användning för de flesta (nu har jag dock bytt häst och min nya som jag köpte i vintras verkar något varmare än min gammelgubbe jag hade innan).
Tilläggas ska att jag dessutom hatar när täckena blir skitiga och äckliga och därför har jag gärna två av varje för att lätt kunna skifta medans man tvättar ett av täckena.
Hästen helrakas då hon svettas mycket vid ridning. Hon står i utebox och har således samma temperatur ute i hagen som "inne".

Ofodrade regntäcken
2 HW Amigo 600D
1 HW Amigo 600D Plus med ofodrad löstagbar hals

Mellantäcke
HW 1200D Amigo Plus 200 gr med ofodrad hals
HW 1200D Amigo Bravo 250 gr med ofodrad hals

Vintertäcke
HW 1200D Amigo Plus Heavy 350 gr med 150 gr fodrad hals

Stalltäcken
HW Amigo Insulator 150 gr
Weatherbeeta Stable Plus 220 gr (används i transporten vintertid om det är riktigt kallt)
HW Amigo Insulator Heavy 300 gr + hals 150 gr
HW Rhino med helhals 370 gr

Bomullstäcke
1 HW Amigo Stable Sheet – BoT ryggvärmare fäst i detta.

Flugtäcke
Amigo Mio Fly sheet

Fleecetäcken
3 vanliga tunnare fleece
1 Rambo Newmarket Fleece
1 fleece med fast hals

Ridtäcken
1 Bävernylon med teddyfoder
2 Rambo Newmarket Competition Fleece


Som sagt, säkert alldeles för många och många fler än jag egentligen behöver men det är ju så roligt att shoppa just täcken...:love::angel:
 
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

Har flera olika fleecetäcken och bomullstäcken som jag både köpt och fått. Har nog 5 stycken olika.
Jag använder något av dessa endast enstaka gånger när han ska hålla sig ren i boxen över natten om man t.ex ska tävla morgonen efter, eller kanske om han är genomblöt för att torka över natten i stallet. En vintras hade jag ett i transporten på hemvägen när han varit på träning och var genomblöt, så att han var torr när vi kom hem igen.

Äger sedan ett ofodrat Amigo regntäcke, bra att ha med sig på tävling etc att skydda sadel med eller om man som jag, ställer ut hästen och inte vill att den ska vara dränkt när man går in i ringen ;)

Har två stycken fleecefodrade regntäcken som jag använder vid enstaka tillfällen vintertid. Ett "nytt" (3 år gammalt) och ett har ca 10 år på nacken.

Även ett ländtäcke i reflex som är vattenavvisande, aldrig använt dock, ett flugtäcke för extremt insektstryck och ett flugländtäcke som jag sytt av ett Bucas flugtäcke.

Mina täcken ligger mest bara och skräpar :D

Har ett halvklippt kallblod som står på kallstall nattetid eller går på lösdrift.
 
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

Jag har nog tur som har en häst som mycket sällan rullar sig. (har rullat sig i lera 2 ggr på 6 år) Snö och is drar jag av med vattenskrapan när de kommer in.
Men man får ju anpassa sig efter vad som fungerar. Både hästar och stall är ju olika.
 
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

Jag har två rullomaner, sådana där som försöker skapa lera om ingen finns ;)

Men, får du loss isen när de går in? Jag minns när jag förra året stod och luggade stackars shettisen när jag med piggborste försökte få bort is från ryggpälsen?
 
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

Kl

Mitt halvblod hade en en hel massa täcken, allt från fleecfiltar till innetäcke med 600gr, regntäcke till tjocka täcken med hals.

Han hade alltid täcke när det regnade(förutom vid riktig värme), blåst, snöstorm, allmänt ruggit väder. Dock kunde han gå utan fina vinterdagar när det bara va ett par minusgrader, sol och snö för att få lufta pälsen lite.
 
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

Jag har till mitt varmblod, som ibland klipps på framdelen:

2 st ulltäcken
1 st regntäcke
1 st vintertäcke (150 g)
1 st vintertäcke (350 g)
1 st skrittäcke med fleecefoder

Ulltäckena använder jag efter dusch och om hon fryser när hon kommer in från hagen. Kan hända om det kommer plötsliga regn- eller snöfall nu på hösten eller vintern som vi inte räknat med.:)

Regntäcket används höst och vår om det regnar och är kallt, och när temperaturen sjunker ner under nollan så åker 150-gramstäcket på om det blåser hårt eller är nederbörd.

350-gramstäcket används ytterst sällan (inte alls på hela förrra vintern, t.ex.)och är ett reservtäcke som jag köpte billigt som nödlösning då hon haft sönder sitt vanliga vintertäcke.

Skrittäcket används vid kalla ridturer eller vid kraftig nederbörd.
 
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

Svarta faran har:
Börjes regntäcke
Charlies fleecefodrade regntäcke med hals
Pessoa vintertäcke 200g (reservtäcke)
Rambo Wug medium
Hööks fleecetäcke m. halvhals
Charlies ulltäcke
Domani ulltäcke

Gubben:
Charlies täcke 100g
Catago fleecetäcke

Minin
Hööks regntäcke
Hööks fleecetäcke

Minifölet
Hööks fleecetäcke hundmodell :D
 
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

KL
Det är lite "roligt" att läsa i den här tråden och se hur mycket täcken folk har och sen jämföra med forskning som säger att det normala är att hästar trivs bäst i +1 grad.
Vilken konfortzon en häst har kan man ju påverka också. Är de i bra kondition, får chans att sätta päls och får tillräckligt med grovfoder så håller de värmen mycket bättre. Att täcka i tid och otid skapar bara frusnare och känsligare hästar. Varför vill så många ha det??

Det är lite "roligt" att det alltid är någon som är moraltant och ska förklara för alla dom gör fel med täcken. Nu va ju inte frågan: Varför täckar du så mycket? Eller, vad har din häst för konfortzon?

Ta´t lugnt, ta en toy
 
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

Ptja jag har ju en del...

Regntäcken x 5 eller 6 stycken (ofodrade, fodrade, halvhals, lösa halsar)
Halsar x 3-4 (termo, ofodrade)
Fleecetäcken x ca 10 (svettäcken)
Termotäcken x 5 (100-400 g)
Vintertäcken (ute) x 7 (200-400 g, m och utan fasta halsar)
Ylletäcken x 3 (svettäcke vintertid)
Ridtäcken x 6 (fleece, ylle x 3, regn, ylle som går fram över bogarna)
Mack in A Sack x 1 (till tävling, ofodrat regntäcke som täcker hela hästen, går att rida i)
Lapeltäcke m hals x 1 (tjooockt fleece, transport/svettäcke på vintern)
Sommartäcken x 4 (tunna som funkar ute och inne, fleecefodrade, bomull, bävernylon)
Tävlingstäcken x 5 (tunna, bomull, bävernylon, något fleece, endast till tävling)
Flugtäcken x 3

Har svårt att slänga saker :angel: Sen är det bra att ha olika att växla mellan, om de blir superskitiga, behöver lagas, eller vad som nu kan tänkas hända.
Har olika märken, Horseware, Bucas, Mark Todd, Lapel, Sembo, Sverigetäcket, TIB, Equiline, Jacson, Alpha Horse, ShowMaster, HorseGuard, Agria, Höglunds m.m. m.m.

Hästen är en "rygghäst" eller hur man ska säga, han ska klippas men är inte klippt ännu. Även om jag inte tror att han överdrivet känslig i ryggen vill jag inte ta några risker.
Däremot kommer jag nog behöva köpa ett ordentligt bra vintertäcke för utomhusbruk i år, alla mina är trasiga på ett eller annat vis - suck

De täcken jag har nu är ja ändå nöjd med, de har hållt för ganska många hästar som går hårt på täcken, tuggar och har sig.
Jag kan ibland kanske överdriva med täcken, börjar nog lite tidigt med termotäcke etc men som sagt - har en "rygghäst" och vågar inte chansa.

Just nu har han bävernylontäcke med fleecefoder och vid grått och regn/regnrisk har han ett ofodrat Amigo-skal över det i hagen. Vid sol har han bara det första.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

Det är lite "roligt" att det alltid är någon som är moraltant och ska förklara för alla dom gör fel med täcken. Nu va ju inte frågan: Varför täckar du så mycket? Eller, vad har din häst för konfortzon?

Ta´t lugnt, ta en toy

Jag som ibland blir ifrågasatt för min täckesmängd måste dock säga att jag tycker det är bra med en motvikt mot all täckeshysteri. Det finns väldigt många som inte har en aning om hur hästens värmereglering fungerar och täckar slentrianmässigt för att alla andra gör det. Och tyvärr för att vara snäll mot hästen och visa att man älskar den, väldigt missriktad välvilja.

Jag tycker man ska täcka när det behövs och jag ser ingen direkt vinst med mer päls än mindre men det är mitt val. Det innebär inte att andra ska göra exakt likadant. Det är nog mest det bigganl är kritisk mot. Ser man att Malin Baryard har tre täcken på sina Världscuphästar måste min LB häst också ha det.:crazy: Trots att den har mer päls, mindre muskler och dessutom är van vid kyla på ett helt annat sätt än hennes.

Jag tycker inte bigganl är någon moraltant utan bara efterfrågar lite mer hästkunskap bland forumets användare. Väldigt anti-svenskt att lägga sig i hur andra gör och inte bara acceptera i det tysta när okunskap och förmänskligande tar överhanden i stället för vetenskap och förnuft.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 590
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hejsan! Jag ska åka och köpa täcken till min nya ponny snart. Han är importerad från Irland och känner honom inte så bra än (när det...
Svar
14
· Visningar
1 308
Senast: Kiwifrukt
·
Utrustning Hej! Nu börjar det bli höst igen och jag börjar älta det här med om man ska täcka sin häst eller inte. Själv har jag en fjording och...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 530
Senast: Kilauea
·
Utrustning Förutom lite skav på den tjocka sommarmagen tycker jag att Rambo Protector har suttit bra på min häst (hade dock önskat att flughuvans...
Svar
12
· Visningar
947
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp