Vilka ska betäcka?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cut3Leo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 107
  • Visningar Visningar 10 994
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilka ska betäcka?!

Furubäcks Sindra B-prem fjordsto,e.Lule 133-Veimar 13-Frank 4. kommer att betäcka henne med vår egen Tamlin Grönkulla 226, det hon saknar i gång kompletterar han utmärkt, hon har en tvårig valack efter honom som är jättefin så vi hoppas på ett stoföl, gärna då rödblack, som jag tror att denna kombination kommer att ge. Blir isåfall behållehäst, tant Sindra börjar ju bli lite till åren...

Liv Grönkulla, e.Daler 180-Knast Halsnaes 173-Gudbrand 69, väntar sin första unge om sex veckor e.Björkhems Xerxes 234. Kommer att betäckas om med Allman 204, satsar på hingst med ovanlig härsatmning den här gången också, 42 p och fina egna bruksmeriter gör det ännu intressantare. Liv har själv innofficiellt ett gångartsdiplom, fjordhäst får ju egentligen inte gå treårstest men hon har gjort det utom tävlan med väldigt bra resultat.

Betäcker därför att vi avlar fjordhäst och det föds bara färre och färre fjordföl trots att det blivit så stort intresse för rasen.

lycka skrev:
Furubäcks Sindra B-prem fjordsto,e.Lule 133-Veimar 13-Frank 4. kommer att betäcka henne med vår egen Tamlin Grönkulla 226, det hon saknar i gång kompletterar han utmärkt, hon har en tvårig valack efter honom som är jättefin så vi hoppas på ett stoföl, gärna då rödblack, som jag tror att denna kombination kommer att ge. Blir isåfall behållehäst, tant Sindra börjar ju bli lite till åren...

Liv Grönkulla, e.Daler 180-Knast Halsnaes 173-Gudbrand 69, väntar sin första unge om sex veckor e.Björkhems Xerxes 234. Kommer att betäckas om med Allman 204, satsar på hingst med ovanlig härsatmning den här gången också, 42 p och fina egna bruksmeriter gör det ännu intressantare. Liv har själv innofficiellt ett gångartsdiplom, fjordhäst får ju egentligen inte gå treårstest men hon har gjort det utom tävlan med väldigt bra resultat.

Betäcker därför att vi avlar fjordhäst och det föds bara färre och färre fjordföl trots att det blivit så stort intresse för rasen.

Vad bra att ni gör det då:D jag vet inget om fjordingar men dom är ju speciella.. vore ju synd om rasen dog ut..!
Fortsätt! Hihi..
Hej hej lycka till!

Jag ska betäcka mitt sto e. Maraton-Lansiär-Safari om fölningen går bra (fölar runt 10 april, betäckt med Channon). Hon har gett flera mycket fina avkommor och börjar bli till åren nu så det blir inte så många fler föl och jag VILL ha ett stoföl efter henne. Hon har både bra gångarter och bra hoppförmåga. Hingstvalet lutar åt Metall eller Twilight. Hon är lite grov och behöver en hingst som ger högställt.

Sen ska jag betäcka hennes dotterdotter e. Electro-Looping-Maraton som är 3 i år och som jag hoppas på ett bra resultat på 3-årstestet. Hon ser mycket fin ut och rör sig mycket bra. Där har jag inte bestämt mig riktigt för vilken hingst, troligtvis en hopphingst i alla fall. Men vi får se lite vad hon får för bedömning på testet.

Till sist har jag ett sto e-Master-Vagabond-Rockad som jag inte bestämt mig för om jag ska betäcka eller ej. Jag har tagit 2 föl på henne hittills och först var jag inte så nöjd med vad hon gav, men nu när de är 2 resp. 3 år börjar de arta sig riktigt bra. Antingen betäcker jag henne nu i år eller hennes 2-åring ( som jag fortfarande har kvar) nästa år. Och där har jag inte alls bestämt mig för hingst.

-Med vem?
Har lite olika kandidater... Starka funderingar på Simberg Senator - är så himla sugen på en storhäst i mindre format :p .
Men även Rosevelt, First Wish, Jazztime och lite Okeanos finns även med i tankarna... Skulle vilja ha lite bättre koll på vad de kostar :crazy: .

-På vem?
Med Forsythia (f.36) e.Don Primero-Tip Top. Svartbrunt sto på ca 162 cm nu, växer nog 1-2cm till, tyvärr...

-varför?
Vill avla vidare på denna stofamilj, som vi älskar :) . Tänker på framtiden, att få bra påläggskalvar eller att få en slant om man skulle sälja.

-På vem? Planen är att mitt sto e: Magritte-Anart ska betäckas efter att hon har fölat i april. Hon är nu dräktig med Smashing Hit, det fölet ska säljas.

-Med vem? Jag har funderat lite fram och tillbaka på VEM, det finns en del hingstar som jag kan tänka mig. Men just nu så är det nog Corlensky G som gäller. Tror det kan passa mitt sto alldeles utmärkt! Al Cantino, Cortus, Oramé är några andra förslag. Men det lutar åt Corlensky G.

-varför? För att det är ett bra sto som kan tillföra aveln en massa, hon har egna meriter (tävlat 1.50 hoppning, 8or exteriört, 8or på gång och 9-9 i hoppning från kvalitetstävlan där hon blev 3:e bästa hopphäst), tillhör en meriterad stofamilj (13). Har ett otroligt temperament. Jag avlar för att få fram en bra sporthäst som kan prestrera något på tävlingsbanan!

Jag har också ett sto på 13 år efter Turban Rose-Dawson-Polarstern men hon är inte så stor eller kraftig. Hon är 160 cm, ganska ädel. Lite tittig, men hoppar fint, enormt snäll och gó.
Ska ev. betäcka i år alt nästa år, men vet inte mycket om vad som skulle passa henne. Jag vill ha både hopp- och gångartsförärvning, det finns ju några hingstar med högt index på båda, som t ex Briar (Biggles). Avkomman får gärna bli lite större än stoet.
Ska på hingstvisningar men var inte på bruksprovet, där fanns förstås en del intressant?
Någon som har erfarenhet/förslag??

maria_b skrev:
Jag ska betäcka i år om allt går bra med fölningen i maj.

Vet ej med vem än, men någon hopphingst blir det

Stoet är ett halvblod efter Lasandos-Felix- RobinZ

Ska betäcka då hon är skadad och har långtidsvila. Hon har dessutom mycket fina resultat att visa upp i från 3-års testet.

Nu har jag bestämt mig för hingst. Blev helt såld på Corlensky G på bruksprovet så det kommer att bli han!!:love:

Vad roligt - min Ametist är efter Maraton-Lombard-Lansiär-Safari!! Har tänkte betäcka i vår men har inte riktigt bestämt mej - vill ha lite lättare typ och sen bättre galopp, men vi får se vad det blir. Blev väldigt förtjust i Rosevelt men jag vet inte om han förbättrar det jag vill förbättra... men man får fundera lite till och invänta hingstvisningarna.

Kul med ett sto med nästan samma stam som Minnea!
Har din fått föl tidigare och vad har hon presterat? Har du nån bild på henne?
På min hemsida http://medlem.spray.se/stommen kan du se bilder på Minnea. Hon har ett helt underbart temperament som hon nedärver till alla sina avkommor och mycket bra gångarter och fin hoppteknik. Tyvärr blev hon skadad som unghäst vilket gjorde att hon inte tävlat högre upp än LA i både hopp-och dressyr, trots att hon hade kapacitet för mer.

Ska betäcka mitt sto (e Stanford-Ingolf) igen och som så många andra är jag väldigt het på Corlensky G :love: Årets modehingst???:rofl: Tycker att det i år finns flera intressanta hingstar att välja mellan som kanske skulle passa mitt sto; Lucky Point, Careful, Carland, San Brasil.

Vad roligt - Minnea och Ametists mamma, Menuette, är ju syskon!

Jag skickar bilder och mer info via pm

Fast Santana hade ju inga som helst svårigheter att samla sig och fick väldigt mycket beröm för just detta.

Jag tänkte betäcka två ston i år.
Först min 3-åring e.Biggles - Maximilian
och så AB-premierade tanten e. Chirac - Emir

Har ännu inte bestämt mej, men Sandakan och Rosevelt från bruksprovet verkar intressanta. Hoppas dom kommer vara med på någon hingstvisning så man får se dom live.
Funderar också på bade Biggles eller Toopasch till tanten.
Jag gillade Toopasch skarpt då jag såg honom på förra årets hingstvisning, men är lite tveksam till hans psyke. Ska bli kul att se honom i år igen.
Och Biggles har ett underbart psyke!:love:
Vore också kul att se vad Biggles kan ge på tantan som är av en helt annan typ än 3-åringen.

Spänningen stiger;)

Ska betäcka Vallas Ida RWD 74 e Vallas Caracas (welsh cob) med Gribsvads Rosehal WCH 22 (sekt C) för att jag tror på den kombinationen.
Cwmpennant Poppy (sekt C)med Henfynyw Tywysog RWC 3
samt Chamira e Glansevin Gadabout - C C Targed (welsh)med Bostorp Besk RW 115,

-Vilka av er ska betäcka i år?
-Med vem?
-På vem?
-varför?

-Jag!:D

-ev med antingen Etrusco:love: , For Feeling :love::love: el Qalle:love: .. (beslutsångest)

-fullblodsto e: Prince of Birds xx:love:

-vill ha bebis då pållan inte får ridas..

Nästa vecka får jag dommen om mina fina femåring kommer att hålla som ridhäst eller inte... Om inte ska hon betäckas med Coriall. Min dam är e: Quite Easy-Tabac-Lambert.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
778
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
538
Senast: Nikan
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
950
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 074
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka