Vilka sadelmærken ska man undvika?

H

Hæst

Det skrivs en del om billiga dåliga sadlar.
Nu undrar jag hur mycket får man lægga før att få en ny OK "icke-djurplågande" sadel?

Vilka mærken ska man passa sig før och varfør?
Vad e era erfarenheter?

Jag har en wintec syntetsadel før 5000.. gør den mig till djurplågare?

Sv: Vilka sadelmærken ska man undvika?

Akta dig för kingston.
Wintec är de ingen fara med vad jag hört :)

Nu är det väl så att även den dyraste sadeln kan plåga ens häst om den inte passar.

Men i regel bör man väl undvika de allra billigaste märkena då de sadlarna ofta är tillverkade av alla möjliga mindre kända material som kanske går sönder. Typ prisintervall 1000-3000 kr nya är väl inget att hänga i julgranen. Då är det bättre att köpa en begagnad sadel som har kostat mer från början.

Men vid alla sadelköp gäller ju att man kollar att sadeln är rak och jämnt tillverkad och inte är trasig t.ex. i bommen. Är det en begagnad sadel bör man kolla bossorna att de är jämna och inte alltför sneda eller knöliga, då behöver sadeln stoppas om.

nya billiga sadlar som är bra i bommen och passar hästen kan ändå behövas stopas om då det kan finnas lite av varje i dem, allt från bommul till godis papper och bindor har jag hört^^.
vet inte så mycket om märken men passier & sohn är bra och håller länge, min är 40år gammal och som ny^^ en begegnad sån är inte för dyr heller. min kostade 7000kr. grannens kostade 4000kr men i mer slitet skick.

nya billiga sadlar som är bra i bommen och passar hästen kan ändå behövas stopas om då det kan finnas lite av varje i dem, allt från bommul till godis papper och bindor har jag hört^^.
vet inte så mycket om märken men passier & sohn är bra och håller länge, min är 40år gammal och som ny^^ en begegnad sån är inte för dyr heller. min kostade 7000kr. grannens kostade 4000kr men i mer slitet skick.

Tack før tippset, letar sadel just nu;)

Jag brukar utgå ifrån att en OK syntetsadel inte bör kosta mindre än 2500:- ny, och en lädersadel inte mindre än 5000:- ny. Men givetvis finns det bra exemplar även av de billigare, men man får vara aktsam.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 598
Senast: Blyger
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 240
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 008
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat