Vilka rörelser...

Sv: Vilka rörelser...

vi tränar öppnor, slutor och att kunna gå på volten i höger varv utan att dra iväg ut på spåret igen... höger bakben är inte riktigt med på noterna, har inte varit det på hela sommaren och jag försöker finna ett svar på varför... har vi en hyfsat bra dag travar lite grann på volt och på spåret, böjd rakt fram, kanske nosar lite på skolorna i traven också...orkar ungefär ett halvt steg...

haha, diggar ditt träningsprogram!
Men glöm inte backen!!! :)

/cj

Carmenzita skrev:
... tränar ni på? Om man läser inlägg här, känns det som om ridnivån är extremt hög emellanåt. Kunde vara spännande att höra vad just Du och Din häst övar på.

hm... tränar just nu på kommunikation i rundkorall...
Röstkommandon kombinerat med kroppsspråket.
Tränar att stå stilla obunden när man sadlar och tränsar sen.

Lite ridning blir det... Vill få upp en liksidighet genom att böja och ställa utåt/inåt i varje varv på en volt.

Hon är bara riden sen maj...

/cj

Mitt travarsto, som jag köpte i oktober förra året, fick en hasledsfraktur i februari - halkade troligen på en isfläck i hagen :cry:

Nu, efter 7 månaders konvalecens, får jag börja skritta henne så smått. Benet är inte 100% läkt ännu men veterinären tyckte hon kunde få komma igång nu. Under sommaren har jag promenerat med henne vid hand utan bakslag :) . Om ca 1 månad får jag börja trava så smått. Det blir mest skogsrundor, utom när det regnar helt vatten, då blir det ridhuset en stund. Själv passar jag på att lära känna henne på nytt, hur hon flyttar sina bakben etc och inte minst att känna efter hur jag sitter.

Jag tränar också att söka framåt-nedåt, att gå böjd på rakt spår, något enda steg i öppna på rakt spår vågar vi också.

En annan övning som jag fick tips om och som pållan faktiskt tyckte var rolig var att öka och minska tempo mellan rask skritt till riktigt långsam när jag arbetar henne vid hand. Bra för balansen! Även min :rofl:

Jag övar på schwung i traven, samling några steg i trav, fram igen, samling, fram igen. Som vanligt övar jag på hans standardproblem, vändningar/hörnplaceringar osv (i all oändlighet) med full kontroll över höger bog. (Och vänster).

Övar även på aktivitet i halvhalterna i traven så att han ska bli lite mer elektrisk vid eftergiften. Och så slutor, ibland får bakdelen leda, det förbättrar hans gång något. (efter avslutad övning alltså). Varje pass övar jag också på avsaktningens teknik, det är något jag har svårt med på min häst. Igår petade jag på bakben med mitt nya långa spö. Då skrattade jag mycket, det blev blandade småhopp, företrädesvis med sänkt rygg.

Försöker testa andras hästar, bara för att känna skillnaden, det är väldigt lärorikt.

Jag och min prick tar dagen som den kommer. Inga tävlingar eller kurser inplanerade i höst , helt fria från omgivningen krav :)

Ena dagen kan det bli några timmars tur ut i världen för att se oss omkring, nästa plockar vi fram westernsadeln för att speeda upp lite och kolla om vi kan stoppa och få till schyssta rollbacks, om man kan rida enkla byten med bara tankeverksamhet och om talåmodet räcker till att ge sig in i bomlabyrinten.

Känner jag mig stark och ambitiös kanske jag rent av bygger upp ett par hinder, för det vet jag en som gillar!

Annars klurar vi mest på diagonal sluta som övergår i förvänd sluta längs spåret. Jag som trodde mig sitta på en vettigt grundutbildad häst fick så sent som i veckan veta att pållen inte alls kopplade denna övning. Det måste finnas ett sätt att lura in honom i den ;)

Med den stressade damen är övningarna ganska enformiga och enkla, typ stå stilla, göra långsamma skolor vid hand och sänka nacken vid signal. Kort sammanfattat att ingen har bråttom någonstans någon gång. Attityden är på god väg att bli riktigt trevlig :)

För närvarande promenerar jag och min häst mellan majs- och tobaksfälten samtidigt som vi försöker öva upp tungorna för det gutturala språket tyska :D

I övrigt är det mest massage, stretching och pyssel på programmet efter en lång resa.

Känner att jag tog frågan lite oseriöst...
Liten uppdatering - nu har jag tom provat rida. Vi tar det lugnt nu efter en vila.
Uppsuttet är det fortsatt arbete med våra eviga stötestenar, följsamhet, fokus, balans, form, "jämnhet". Vilket i princip innebär att vi jobbar i skritt på fyrkanten med böjning samt form -att hon ska våga släppa fram näsan och sträcka ut överlinjen men med vettig balans och energi i kroppen. Flytta bogar - båda vad gäller böjd-rakt-fram samt lite mot öppna och sluta, fast det stora testet är egentligen hörnpasseringar där hon följer min ram. Innebär att vi emellanåt får "pallnita" och gå tillbaka till ursprungsläge och göra om våra hörn.
Mest jobbar JAG på fokus, min egen placering, känner efter vad hon gör med min kropp och vad det betyder för hennes. Damen är sådan att hon totalt struntar i skänkel och tygel om inte den primära hjälpen (sitsen) är "rätt", viktigt att rida med magen - att använda sej av fokus och andning för att få henne att "fungera".
En del jobbar vi även med att samla upp skritten mot den diagonala tvåtakten och ur detta tillföra lite energi (mot skolskritt), detta hjälper mej mycket för att våga sätta en ram och inte tvärsläppa den så fort jag får några bra steg -hjälper mej att "rida" och inte bara "åka".

Fast som nån annan skrev, för att förenkla allt svammel så jobbar vi egentligen "bara" på start, stopp och sväng! Och jo, insåg igår - efter att ha åkt iväg lite väl långt i skogen ut på lite knepig mark, att hon även förstår sej på ryggningar uppsuttet numer :). Skönt att något faller sej naturligt efter allt grundarbete, och inte allt måste benas upp så förbannat...

När det gäller traven så har vi jobbat en del med travigångsättningar, då ur den samlade skritten (mot diagonal tvåtakt i skritten) och öppnan - då detta är lagom gymnastik för hennes bakben och igångsättningen är ett måste för att traven ska vara "ridbar". I traven har vi jobbat med att "vänta ut" - att hon ska bekanta sej med den ovana känslan att bära någon på ryggen i gångarten typ... Att hon ska våga slappna av och komma till arbete i sin kropp. Men detta arbete har egentligen mest bara varit allra senaste tiden, innan dess har vi i princip enbart jobbat med energi-förändringar och halter - följsamhet och helt "struntat" i övriga saker. Har varit viktigt på henne att bena upp problemen och eftersom hon inte hade någon stopp alls i sej i början så kändes det som en naturlig början... Dvs det har varit mycket; trav några steg-halt-skritt-trav några steg-halt-trav för att hon ska lära sej "skillnaden" sas.

Också HAR vi ju varit ute i skogen och galopperat lite med... Fast det är mer i stil med, Evelina provar fatta galopp - och Stella behöver alla förutsättningar hon bara kan få för att klara det och OM hon fattar galopp och därtill fattar RÄTT galopp så jublar matte och tjoar och tjimmar och Stella blir överlycklig, och sedan kommer bekymret att kunna fortsätta galoppera och följa vägen (och inte hamna i skogen alltså). Galoppen är bra för hennes kropp men är nog egentligen, om man ska vara petig, lite för mycket krävt ännu så länge... naturligt blir det ju också en del byten -vissa lyckade och vissa misslyckade, när man rullar på i galopp efter en skogsväg som svänger.
Vi har hittills galopperat hela två gånger på bana men det är som sagt lite mycket begärt... Båda gångerna har jag måst avbryta och lägga mej i gapflabb om hennes hals. Hon försöker ju iaf... Men det är grymt svårt.

Nå, sådär, nu känner jag mej iofs ännu mer oseriös men what the heck, det kan jag bjuda på :).

Min häst kan inte så jätte mkt än; skritta o trava och gå fram för skänkel o rygga.
Så jag är inte på någon tävlingsnivå om man säger så ;)

Men jag tränar på att han ska lystra mer till skänklen, med lite finare hjälper, han ska flytta sig i sidled, söka sig neråt och arbeta rätt och inte fuska.
Han är väldigt otålig och rastlös och behöver variation, så i skogen rider jag en del, där blir det tempoväxlingar i traven.
Stå stilla är också otänkbart för den här lilla kusen :p

Longering, skolor i skritt och trav, halva steg via tömkörning. Vi försöker dessutom komma fram till att ryttare, det är jag fast jag är på ryggen istället och alltså inte något monster som kommer att slå honom om han inte förstår eller inte kan. Vi brottas med en hel del gamla problem och spänningar men det går framåt.

Jag o hästen övar mycket på sidvärts. Slutor och skänkelvikningar funkar fint åt båda hållen. I öppnorna går det lite sämre. I skritten stannar han helt enkelt och i traven tappar han ganska lätt takten, men konstigt nog går det bättre i galopp? Övar längs långsidorna med öppna två-tre steg och in på en volt på 10-15 meter och så två-tre steg till. Han tycker att det är jobbigt så vi tar det steg för steg. Sedan tränar vi tempoväxlingar i trav och galopp, ökar samlingen i galoppen utan att tappa formen. Bakdelsvändningar gör vi ibaldn med, dem har han rifkti lätt för!
Rider nästan aldrig ensam. Alla pass i paddock har jag min mamma som står på backen och hjälper mig med form, kollar spårighet osv. Tur att man har en häst-o-ridkunnig mamma, minskar ju risken att sitta och dra på sig massa dumma olater.

Vi tränar avslappning och lyhördhet.

För att få damen att förstå att man inte kan rusa fram i 190 jämt, så jobbar vi med böjning, styrning, nedåt/framåtsökning och takt i första hand, men har börjat lite smått med sidoförflyttning av fram- och bakdelen. Inga riktiga öppnor eller så än, men lite serpentinbågar fick vi faktiskt till på senaste träningen. :bow:

Vi tränar även stenhårt på att stanna och stå still. På 2,5 år har vi kommit så långt att det en bra dag går att korsa större vägar utan fara för livet! :crazy:
Det blir färre och färre sido- och bakåtsteg i varje halt, men det går lååångsaaamt... :angel:

Sammanfattningsvis kan vi väl säga att det vi ständigt jobbar med är att utrota myrorna som har bosatt sig i Pinkys ben. :D

Kan inte någon snäll förklara halva steg för mig?
Har en aning av att det ligegr mellan trav o piaff men hur ser det ut och när kommer man till den nivån?

För tillfället är vi utan instruktör :cry: (EWA COME BACK!) så vi tar det lite lungt, speciellt då båda hästarna haft vila under sommaren.

Men senast gjorde jag öppnor och bakdelsvändningar i skritt.

Annars "kan" jag och hingsten framdelsvändningar och sluta, och då har vi bara ridit ett akademiskt halvår, inte illa pinkat tycker jag iallafall. :crazy:

På sommar akademin så visades det halvasteg, de var exakt vad som kallas westernjogg i westernpleasure. Dvs. ett kort trav utan bärighet.

Jag håller på att sätta igång min häst efter hennes mammaledighet. Rider bara två dagar i veckan, en gång ut i skogen, är då ute drygt 1 h men leder henne halva tiden. Skrittar mest, följer stigar, runt träd, stannar då och då, travar, töltar och galopperar korta sträckor där underlaget är lämpligt.
I paddocken rider jag (eller mamma) bara 15-20 minuter i skritt, olika ridvägar som snett igenom, halv igenom, volt, volt tillbaka, ett par steg skänkelvikning eller öppna.
Försöker promenera eller tömköra längs vägar och i skogen två dagar men det är inte alltid jag hinner (går i skolan 7 mil från hästen).

Tränar mest kommunikation mellan oss två med ponnyn, att det ska bli mindre hjälper och att jag tränar på att kunna kontrollera min kropp bättre.
Det svåraste vi gör just nu är halva steg.
Med stora hästen tränar jag framförallt att slappna av och söka sig framåt-nedåt.

Carmenzita skrev:
... tränar ni på? Om man läser inlägg här, känns det som om ridnivån är extremt hög emellanåt. Kunde vara spännande att höra vad just Du och Din häst övar på.

Hej,

För tillfället övar jag öppna och förvänd öppna på volten i alla gångarter. Varvar samling på mindre volt och lösgjordhet på större volt. Tar några steg i öppna eller förvänd öppna och belönar genom långa tyglar och framåt neråtsökning. Försöker jobba hästen elastiskt på detta sätt.

:)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 249
Senast: Takire
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka