Vilka raser tycker du är fula?

Boston terrier
Griffon bruxellois
Afghan
Borzoi
Welshterrier, Lakelandterrier
och alla dessa terriers med skägg som gör att deras ansikten ser 2 mil långa ut och lite hästliknande O_o

Fula hundar:
Chihuahua
Nakenhundar
Bichon havanais
(stavning?) och frise
Charles Spaniels
Fransk bulldog
Mops
Papillon

...eller egentligen alla små skrälliga hundar med ögon utploppade ur skallen :wtf:
Pudlar
Bearded collie
Puli
Bedlington terrier
Yorkshireterrier
Pomeranian
Basset
Am. cocker spaniel
Borzoi
Afganhund
Riesenschnauzer

Haha, egentligen en massa fler men jag kommer inte ihåg alla raser såhär direkt ;)

Sv: Vilka raser tycker du är fula?

äsch, klart att man kan tycka att en del hundraser är fula! skönhet ligger ju alltid i betraktarens ögon och bara för att hundarna inte är vackra att se på behöver inte det betyda att de är dåliga hundar.

jag tog tråden som skriven med glimten i ögat, och blir inte ett dugg upprörd över att folk tycker att mina raser är de fulaste som finns. min framtida ras tycker jag faktiskt också är ganska ful, men vill jag ha något fint att titta på kan jag ju köpa en orkidé istället.
Hur blev det? Kelpie eller orkidé??

JÖSSES vilken gammal tråd!!

Vet inte om jag redan svarat i tråden eller inte eftersom den är så gammal... Meen såhär tänker jag just nu om fula hundar:

Hundar som är fula är de med antingen kort nosparti, trånga näsborrar, korta ben, opraktisk päls eller en i övrigt ofunktionell exteriör.

Jag måste också säga att jag tycker det är jobbigare att se en ful saluki än att se en "vanlig mops" (för att nämna någon av de oftast dåliga trubbnosarna). En saluki vet jag att kan vara extremt bra och funktionell, men att se det förstört plågar mig mentalt. En mops är ändå en mops.

Kort sagt: de enda hundar jag tycker är fina är de med funktionell exteriör och som även är i bra fysisk form.

Jag har svårt för massa hängande päls. Så där mycket så man inte ser kroppsformen. Och så ser det ofrächt ut. Utåtstående ögon och platta nosar har jag också svårt för.
Finns många raser jag tycker är skitfula men de älskar högt av sina ägare, vissa finns här på buke så jag håller dom för mig själv ;)
Men utställningschäfern kan jag aldrig se något vackert i. Så ledsamt att många tror att detta är det enda sättet en schäfer kan se ut på.

Jag har svårt för massa hängande päls. Så där mycket så man inte ser kroppsformen. Och så ser det ofrächt ut. Utåtstående ögon och platta nosar har jag också svårt för.
Finns många raser jag tycker är skitfula men de älskar högt av sina ägare, vissa finns här på buke så jag håller dom för mig själv ;)
Men utställningschäfern kan jag aldrig se något vackert i. Så ledsamt att många tror att detta är det enda sättet en schäfer kan se ut på.

Jag såg två valpar på 5-6 månader alá utställningsmodell för någon vecka sedan där de i princip stod med hasorna i marken. :cry:

Jag såg två valpar på 5-6 månader alá utställningsmodell för någon vecka sedan där de i princip stod med hasorna i marken. :cry:
Visst är det sorgligt, upprörande.....fult!
Vad ska det bli av dessa hundar?

Jag har jättesvårt för stora uttstående ögon, så alla dom raser med det åker väck. Likaså nakenfisar, samt vita/ljusa hundar som är lurviga i ansiktet så dom får missfärgat "geggigt" skägg och fula tårränder under ögonen.

Fast "fulhet" ligger ju i betraktarens ögon - och som tur är så tycker vi olika, för annars skulle världen vara bra trist :)

Jag blev så himla ledsen. Sambon var den som märkte de stackars valparna och påpekade hasorna. Han sa att ska man ha schäfer så ska den se ut som dom där från buke. (Jag kan ha visat honom bilder från er instagram. :angel:)
Jag håller med din sambo :D Jag brukar ju inte vara förtjust i schäfrar, men flera av de Voff visat bild på har jag tyckt att varit riktigt fina. I vanliga fall tänker jag som bäst "jaha, en hund" när jag ser en schäfer :p

Jag har svårt för alla hundar med breda, fyrkantiga huvuden, kraftiga käkar. Dvs alla bull- och staffraser. Om någon kallar en hund kamphund är det garanterat en hund jag tycker är ful.

Annars har jag svårt för kraftigt intryckta nosar och utstående ögon a la fralla, mops, chihuahua, cavalier.

För mig är det helt uppenbart att funktion spelar väldigt stor roll. Skulle jag försöka tänka bort allt annat tycker jag att bruna kelpies är fula, jag gillar överlag inte chokladfärgade hundar alls. Men eftersom det är en så frisk och funktionell ras njuter jag ändå varje gång jag ser en kelpie. På samma sätt finns det säkert raser som jag skulle tycka var söta om jag inte visste hur deras utseende riskerade att påverka hälsan negativt.

Jag tycker nog inte att någon hundras är direkt ful men det finns en hel massa som jag tycker ser tråkiga och intetsägande ut.
Men det är så mycket mer än hur en hund ser ut på bild. Vissa hundar rör sig vackrare än andra till exempel. Andra känns skönare än andra att klappa. Vissa sprider sån glädje med sin entusiasm att man glömmer hur de ser ut.

Om man bortser från hundar som är uppenbart defekta (räk-schäfer t.ex) så tycker jag att bla. Chinese Crested, den hårlösa varianten, är rätt ful. Även andra hårlösa raser som tenderar att få "päls" på tassarna och huvudet och vara hårlösa i övrigt. Även hundar med överdrivet utstående ögon, vilket förekommer inom flera raser.

I övrigt är det nog inte någon som jag tycker är direkt -ful-, men vissa har ju mer tilltalande utseende än andra.

Liknande trådar

Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 548
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 628
Senast: jolan
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 945
Senast: Nominous
·
Hundavel & Ras Jag har sedan tidigare en schipperke, en tik på 5,5 år. På senare tid har min sambo börjat intressera sig för hundar och talar lite löst...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 060
Senast: Haukur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar