Vilka raser gillar du och varför?

terrific

Trådstartare
Har just kollat en tråd med raser som folk inte gillar. Det var många, kan jag säga.
Så då undrar jag: vilken ras gillar du och varför.

Har just kollat en tråd med raser som folk inte gillar. Det var många, kan jag säga.

Labrador och schäfer. :love: En fin liten labbe är så himla lättjobbad och skoj att ha. Schäfer får du ju veta var du ska köpa ifrån, men även där - lättjobbade och bra för arbete.

Min morfar födde upp kareler så jag får alltid glada associationer när jag möter en sån - inte så ofta här i stan. :D

Men rent utseendemässigt är ju pälsbollarna himla gulliga - typ samojed eller chowchow.

Golden retiriever, för de tilltalar mig utseendemässigt och är glada trevliga hundar.

PON, för jag är uppvuxen med dem och de är otroligt lojala mot familjen.

Bruksschäfer- Härliga, glada brukshundar som är underbara att arbeta med.

Boxer- Lite samma anledning som de bruksavlade schäfrarna. Kul clowner med ett härligt uttryck. Tyvärr har de dock oftast hälsan emot sig.

Amstaff- Gillar de små skitarna. Egensinniga, robusta små clowner som är ganska allround.

Risenschnauzer- Härlig bruksras med pondus.

Labben- INTE utställningstypen. Tja...fortsätter på samma spår..härliga arbetshundar som passar till mycket.

Dvärgschnauzer- Finns ingen bättre sällskapsras för den aktive som villha en lite mindre hund. Stor hund i liten förpackning. Robust, sund och stabil.

BC. För att det är helt magiskt att arbeta med dem i vallningen, och för att de är trevliga och enkla hundar att ha så länge de får jobba. Läskigt smarta och samarbetsvilja utan dess like :love: Dessutom en sund grundfysik med alla språkverktyg i behåll.

Oj, hm... Jag gillar nog de allra flesta skulle jag tro, även om det är många av dem som jag vill gilla lite på avstånd! :D
(Schäfer till exempel. Strålande roliga hundar att se någon annan jobba - själv vill jag absolut inte ha en. )
Men få se... Raser jag blir extra glad av kanske?
Cane corso & rottweiler, absolut förstaplats. :D
(De är de enda jag faktiskt vill ha - eller nja, jag vill faktiskt bara ha cc. :o)
Riesen, bouvve, dobbe, boxer.
Amstaff, staff, briard, beagle, storpudel.
RR, broholmer, tollare, blodhund, hoffe, irländsk varghund...

Hm, jag trodde listan skulle bli längre! Jag har garanterat glömt en bunt... Terriergruppen gillar jag nog ganska generellt också (jag ska ju ha en border när jag blir för gammal och skröplig för cc inbillar jag mig :o), och det känns som det fattas en bunt molosser...

Sen finns det ju hundar jag egentligen gillar men som gör mig bedrövad att se ändå, mops, bulldog (+fransk), ddb, osv...

Jag gillar alla funktionella och sunda hundar. Är något mer förtjust i jakthundar än brukshundar. Vinthundarna är min typ av hund. Dessutom måste jag säga att jag gillar bichon havanais också, mest för att de är så fåniga, söta och snälla :D

Däremot finns det bara en ras som jag verkligen älskar, och det är salukin. Ingenting är för mig lika underbart som en riktigt bra saluki. De är enkla och precis som mig föredrar de rejäla långpromenader framför någon timme på brukshundklubben. Jag älskar att de är så intelligenta, lättlärda och självständiga, att de kommunicerar så enkelt med alla andra levande varelser. Jag älskar deras jaktlust, deras sätt att hålla koll på hela världen och deras sätt att flyga fram i all tänkbar och otänkbar terräng. Jag älskar hur de tittar på mig som om jag är helt dum i huvudet när jag föreslår någon tråkig sysselsättning eller inte gör som de vill. Jag älskar hur de kan vara både smidiga, snabba och kraftfulla och jag älskar att träna lydnad och annat med dem eftersom vi har så otroligt kul och lär oss så mycket.

Sedan älskar jag rent praktiska saker med salukin, som att de har lagom mycket päls, är i en bra storlek, ofta lever länge, varken luktar eller hårar ner...

Många!
Västgötaspets ligger mig varmt om hjärtat, hade en tik som var min soulmate, som var med dottern när hon gick utbildning i hundföretagande på ett naturbruksgymnasium, som vi visade på flera utställningar med bra resultat och som fick en kull valpar där vi behöll en, Arn, som vi har nu.
Mycket hund på korta ben! Perfekt gårdshund, trevliga mot alla men uppmärksamma, otroligt lojala.

Utseendemässigt gillar jag boxer, mops, fralla, bulldog, men aveln där gör mig mycket bedrövad så jag skulle aldrig skaffa en sådan.....

Schäfer är en hund jag gillar mycket, men eftersom jag har väldigt mycket omkring mig och inte skulle kunna ge en schäfer de rätta förutsättningarna just nu så får det ligga på framtiden.

Hundar med vallningsmentalitet, mer eller mindre uttalad, är nog raser som tilltalar mig. Men en ras som bc skulle jag aldrig ge mig på, eftersom jag inte har förutsättningar att låta den jobba tillräckligt.

Framförallt golden och labbe :love: Oftast snälla, glada hundar. Lätta att jobba med, sociala, trevliga mot både folk och fä och sprutar positiva vibbar runt sig var de än går. Hänger oftast med på det mesta i ur och skur, utan att för det vara en sån hund som klättrar på väggarna av en lugnare dag. Dessutom ett utseende som tilltalar mig, de är både väldigt söta samtidigt som de ser ut som jag tycker att en "klassisk hund" ser ut. Lagom storlek och ja... Min typ av hund helt enkelt!

Jag tycker även om ESS och WSS men har inte lika stor koll på dem, men gillar även där utseendet och även de verkar vara sociala, trevliga, glada och samarbetsvilliga hundar.

De raser som tagit plats i mitt hjärta är lagotto romagnolo och labrador retriever.
Lagotton då de är lagom stora, fulla av idéer (på gott och ont ;)) och gillar att jobba oavsett vad man väljer.
Labbe framförallt för att de är så positiva och roliga.

BC och kelpie - snabba, smarta och samarbetsvilliga. Överhuvudtaget raser med vallhundsbakgrund tilltalar mig.
Malinois - häftiga hundar i arbete, fascinerande att se deras grymma kamplust.
Jaktavlade retrievers - trevligt utseende och trevligt temperament, fina arbetshundar.
Rent utseendemässigt kan jag tycka faraohunden är lite speciell och vacker, men skulle aldrig vilja äga en.

Om man enbart går på utseende gillar jag högbenta och korthåriga jakthundar som korthårig vorsteh, vizsla, och weimaraner. :love: Även stövare och liknande hundar.

Gillar deras exteriör men skulle nog inte kunna aktivera en tillräckligt, har dock inte träffat så många så jag vet inte hur de är till sättet.

Sen älskar jag ju bayrare såklart både till utseende och sätt, men jag fördrar de utländska framför de svenska för de är ofta så små och kan se snipiga ut.

Jag gillar dom allra första raser som är avlade för att arbeta.
Jaktavlade fågelhundar av alla slag ligger absolut högst på listan - så vansinnigt intelligenta och alltid med enorm arbetslust.

Tack för svar! Är det någon därute som har erfarenhet av finsk lapphund?

Jag skulle precis till att nämna finsk lapphund! En av mina favoritraser även om jag inte har jättemycket personligt erfarenhet av dem. Brukade vara hundvakt åt en valp och var det rätt ofta under en 6-månadsperiod tills dess att jag flyttade. Han var den livligaste i kullen men ACK så fantastisk och go!

Sjuk "Will to please" och väldigt mysig. Behövde en hel del mental stimulans för att inte klättra på väggarna men fick han det så var han helt undebar.

I övrigt älskar jag eurasier. Det är nog den ras jag själv skaffar mig den dagen det är dags för hund. Det har stått lite mellan just eurasier och lapphund, men det blir nog eurasier.

Utseendemässigt älskar jag alla typer av spetsar. Fluffiga malamutes är ju såå fina :love:

Håller med där. Både finsk lapphund och eurasier står högt på min intresselista. Mentalt lär de vara ganska lika västgötaspetsen.

Det lutar åt finsk lapphund eller västgötaspets. Eurasier verkar vara mer reserverade, eller har jag fel? De har ju bl.a. chow chow i sig.

Jag gillar de flesta raserna (utom de nakna då...brrr) och det är skitjobbigt nu när jag letar hund. Har ju några uppslag, tackat ner till ett antal samt har precis nyss gått igenom SKK:s raslista...och råkade snubbla över Lapsk vallhund!!! Ska ringa en uppfödare i morgon...blev väldigt nyfiken alltså...och nu kommer @Voff snart låsa in mig på ett säkert stället :laugh:

Det lutar åt finsk lapphund eller västgötaspets. Eurasier verkar vara mer reserverade, eller har jag fel? De har ju bl.a. chow chow i sig.

Nej det stämmer, står tom om det i rasstandarden. Jag förstår dock inte varför det skulle vara ett stort problem. Givetvis måste alla hundar miljötränas och jag tycker bara att det är skönt med en hund som inte ska vara uppe på varenda okänd människa. Skönt att ha en hund som man vet är lugn när man kommer hem till andra människor, och när andra kommer hem till en själv.

Alla eurasier är dock inte reserverade, jag har träffat flera stycken som är väldigt sociala! Allt beror såklart på individen och dess träning.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 129
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 643
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 807
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Detta gör mig så himla glad att läsa! Det går framåt, även om många på sociala medier inom berörda raser inte jublar, tror detta kan bli...
30 31 32
Svar
620
· Visningar
29 461
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar