Vilka mineraler sommartid med bete?

Sv: Vilka mineraler sommartid med bete?

hej!
när hästen går på bete tillgodoser den sig alla mineraler den behöver, så man behöver ingen "mineralbalja", enbart ett sätt för tillverkarna att tjäna pengar.

rider och tävlar du hästen under betesperioden kan den behöva ett visst tillskott av kraftfoder (om du tränar hårt)
rider du bara "motionsridning" behöver den inget övrigt tillskott, varken av mineraler eller kraftfoder, den klarar sig bra ändå!

lycka till allesammans i sommar med era hästar!
 
Sv: Vilka mineraler sommartid med bete?

vi har en fyrkantig mineral sten i hagarna som man fäster antingen kring en tråd(typ balsnöre..) elr så fixar man en metall stolpe som ligger ner typ (som en toalett hållare fast större för mineralstenen..)
 
Sv: Vilka mineraler sommartid med bete?

Men det kan man ju inte vara säker på. I Sverige har vi vad jag lärt mig brist på selen i markerna. Vissa marker är rika på kalk, andra fattiga, vissa har mycket fosfor, andra inte osv. Jag tycker inte man ska dra alla över en kam. Många är SÅ noga med att räkna foderstat på vintern, men på sommaren tror många att bara för att det är bete så räcker det åt hästen.
 
Sv: Vilka mineraler sommartid med bete?

Midori skrev:
hej!
när hästen går på bete tillgodoser den sig alla mineraler den behöver, så man behöver ingen "mineralbalja", enbart ett sätt för tillverkarna att tjäna pengar.

rider och tävlar du hästen under betesperioden kan den behöva ett visst tillskott av kraftfoder (om du tränar hårt)
rider du bara "motionsridning" behöver den inget övrigt tillskott, varken av mineraler eller kraftfoder, den klarar sig bra ändå!

lycka till allesammans i sommar med era hästar!

Det går väl inte riktigt att säga det så generellt!? Min häst behöver kraftfoder över hela sommaren, annars faller hon ur. Och hon går inte speciellt hårt, vanlig "motionsridning" bara. Men hästar är olika!! Många behöver inget kraftfoder, våra två andra behöver det inte, men som sagt, min Viva måste ha. Hon får fortfarande lusern, olja, kraftfoder, kli, mineraler fast hon går på betet. (Om än i mindre mängd än i vintras.)
 
Sv: Vilka mineraler sommartid med bete?

hej!
menade självklart inte att alla hästar inte behöver tillskott på sommaren, men har man en "normal" häst som man inte ger ngt kraftfoder under sommaren behöver man inte ge några extra mineraler!

man behöver alltså inte "tillsätta" mineraler till betet!

Jenny
 
Sv: Vilka mineraler sommartid med bete?

Men jag menar fortfarande att det inte kan gälla alla hästar. Liksom våra olika partier hö på vintern så innehåller ju betesgräset olika mycket av mineraler osv. Visst, hästen kanske överlever, men frågan är hur bra den skulle må långsiktigt utan mineraler, om den egentligen behöver.
 
Sv: Vilka mineraler sommartid med bete?

Hej!


Jag köper mineraler i Tyskland när jag är där. Det är speciella betesmineraler som ser ut som hästgodis - en stor hästpellets täcker mineral behovet för en stor häst. Mycket bekvämt och enkelt att ge när jag är ute och tittar till dem.

Jag vet dessutom att alla får och att inte en häst äter upp allt (vilket inte heller är bra!).

Mvh / Fia

PS Tror att jag läste att Dodson & Horell har/ska komma ut på svenska marknaden med någon sådan produkt, någon som vet...
 
Sv: Vilka mineraler sommartid med bete?

*kl*

Citat ur Hästens näringsbehov och utfodring av C.Planck :

"Selen och vitamin E kompletterar varandra och kan delvis ersätta varandra"

"Betets höga innehåll av E-vitamin kompenserar selenbristen under hästarnas betesgång"

Det tolkar jag som att inget tillskott av selen egentligen behövs under betesgång.
 

Liknande trådar

E
Foder & Strö Hej! Jag har ett problem i och med att jag snart skall ta in hästen efter betet. Under sommaren har mitt 16-åriga varmblodssto endast...
Svar
4
· Visningar
833
Senast: Jessica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp