Vilka mineraler sommartid med bete?

mackan

Trådstartare
Om man bor i mellansverige och har ganska bra bete?
anledningen att jag frågar är att vi har topp silage värdemässigt som vi fodrat med, det har hög kalk halt, så jag har gett mineral vit (krafft) och fosforbalans som komplement för att balansera upp den totala foderstaten. Nu är det snart betes släpp. ska jag förutsätta att vi i och med värdena på höet har kalkrik mark, eller hur sjutton funkar det? är det bättre att köra mineral blå eller ngt annat istället för viten under betes säsongen? hur vet man när man inte vet värdena på gräset? är det vitalt viktigt ö.h.t dvs sorten på mineralerna med tanke på betet? :bow:
 
Sv: Vilka mineraler sommartid med bete?

Om man ska tro på Christina Planck m fl på SLU så behöver hästar som går på ett variationsrikt och bra bete inget tillskott av mineraler. De pillar i sig det de behöver via gräset.

Om hösilaget kommer från samma mark som du har som bete så borde betet rimligen vara kalkrikt också. Vid sådana förhållanden skulle jag välja ett mineralfoder med mindre kalk och mera fosfor i än vad Miner Blå har om jag nu ville ge mineraler för säkerhets skull (och det har jag gjort;)). Varför inte fortsätta med Miner Vit eller byta till Grön? Den gröna är ju tänkt för unghästar m fl som i första hand äter grovfoder?
 
Sv: Vilka mineraler sommartid med bete?

Maran skrev:
Om man ska tro på Christina Planck m fl på SLU så behöver hästar som går på ett variationsrikt och bra bete inget tillskott av mineraler. De pillar i sig det de behöver via gräset.

Om hösilaget kommer från samma mark som du har som bete så borde betet rimligen vara kalkrikt också. Vid sådana förhållanden skulle jag välja ett mineralfoder med mindre kalk och mera fosfor i än vad Miner Blå har om jag nu ville ge mineraler för säkerhets skull (och det har jag gjort;)). Varför inte fortsätta med Miner Vit eller byta till Grön? Den gröna är ju tänkt för unghästar m fl som i första hand äter grovfoder?


Tack så hemskt mycket för utförligt svar, det var ungefär så jag tänkte också men ville kolla. Tusen tack!
 
Sv: Vilka mineraler sommartid med bete?

Jag kommer ge Kraffts gröna mineraler. har hört att det är bra komplement till betena i den här regionen, men vet inte så mycket om det. Och det lär ju tävka ganska bra också eftersom det är "till för" betesgående djur samt avelsdjur.
 
Sv: Vilka mineraler sommartid med bete?

Men hur gör ni med selenet? Finns det risk för brist på selen på sommarbeten?

Jag har också ganska kalkrika marken, men just selenet fattas då jag beräknar, så jag måste ha 50 g mineraler, för att det ska täckas.

Magdalena
 
Sv: Vilka mineraler sommartid med bete?

varför inte bara lägga ut en mineralbalja i hagen så kan hästarna slicka i sig det dom känner att dom behöver?
 
Sv: Vilka mineraler sommartid med bete?

Jo, vi brukar göra det, men våra hästar har en viss trevlig ovana att använda mineralbaljan till ja hopp-och-bankbalja. Dvs. de sparkar sönder den för skoj skull antar jag.:bump: Så jag tänkte testa ett annat alternativ. Sedan är det ju ingen idé att ge mineraler om de inte behöver det. För min del är det bara selen som fattas om man räknar på värdena, men det kanske tillgodoses i gräset med?
 
Sv: Vilka mineraler sommartid med bete?

så gör min me=) stampar sönder=) Men de finns ju saltstenar som har ett hål i som man kan sätta på en stolpe. finns det inte i mineralsten åxå. annars så finns det ju dom vanliga mineralstenarna att ha i boxen. bara att sätta upp en saltstenshållare i ett träd eller nått. går väl åt lite fortare men de då e de ju bara å byta=) hur har du räknat foderstaten? har du nån typ av gräsanalys? är hemskt förvirrad över hur jag ska ge min rätt mängd av allt. å hur vet man hur mycket dom äter? fast jag tror att dom får i sig alt via gräset om man har en tillräckligt stor hage så gräset hinner växa upp innan dom äter det vill säga.
 
Sv: Vilka mineraler sommartid med bete?

Problemet med de där mineralbaljorna är att mineralerna är mjuka. Saltstenen håller faktiskt, för dem.. De tar "bara" och sparkar på den någon gång och ofta tar de och gnager på den..

Jag räknade med hövärdena och ökade mängden till ca 15-20 kg Tänkte att mer äter de väl inte. Då fick jag överskott på både magnesium, kalsium och fosfor, men selenet var brist på, antagligen för det inte finns något värde på selenet i höet. Jag tänker nog faktiskt strunta i mineraler i år så länge de går på frodigt gräs. Fånghästen ska ju inte gå på så mycket i år, så han får nog vanligt med mineraler och då ger jag ca 50 g, pelleterat show horse active mineral (phu vilket långt namn!). Det tycker de är gott! Annars har jag jätte svårt att få dem att äta det granulerade mineralfodret.

Håller med dig att det är en djungel det här med mineraler...Jag är så rädd att rubba någon balans i kroppen med massa tillskott, men samtidigt vill jag ju inte att de ska ha brist på någon mineral.

Magdalena
 
Sv: Vilka mineraler sommartid med bete?

aha okej. tur att dom inte går på bete så jättelänge så dom får för lite eller för mycket av nått.
Men selen ska väl vara ganska faligt om det överdoseras? då får han hellre ha brist på det=)
Herregud va man är noga med sin häst. själv kan man leva på glass, cola och skräpmat hela sommaren=)
Tror faktiskt inte att det är så farligt om dom får för lite av någonting på sommaren. på vinterhalvåret får dom ju noga uträknad foderstat så då återställs ju allt=)
 
Sv: Vilka mineraler sommartid med bete?

Ja det borde nog inte göra något! Hoppas det i alla fall!;)
 
Sv: Vilka mineraler sommartid med bete?

Naggur skrev:
varför inte bara lägga ut en mineralbalja i hagen så kan hästarna slicka i sig det dom känner att dom behöver?

Var in på Granngården idag och frågade efter mineralbalja till hästar, tyckte det verkade smidigt. Då sa de att det inte finns till hästar utan bara till får och kor. Anledningen var att hästar ofta inte är så bra på att äta det de behöver utan äter för mycket (allt:crazy: ) eller för lite... Vad är det för mineralbalja du använder till hästarna i hagen??

Jag köpte Kraffts gröna mineraler i stället...
 
Sv: Vilka mineraler sommartid med bete?

skitsnack! de finns visst till hästar. har själv inte köpt men jag har sett att hippo har. självklart e hemsidan inte tillgänglig nu men men. Eko har i all fall deras mineralbalja
 
Sv: Vilka mineraler sommartid med bete?

Hmmm... Jag gjorde en sökning på +mineralbalja +häst och hittade det här:
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/foder/mineraler.html Där står att man INTE ska ha mineralbalja till häst.. Men jag hittade också ett företag som marknadsför mineralbalja till hästar... Hur är det egentligen??? Nu köpte ju jag Kraffts gröna mineraler idag så jag kör väl på dem ett tag nu, men det skulle vara kul att höra fler röster om mineralbaljor! Finns det forsksning?
 
Sv: Vilka mineraler sommartid med bete?

Vad jag vet så finns det forsknibg som säger att behovet av NaCl ha´r hästar förmåga att självständigt reglera mha smklökarna men vad det gäller andra mineraler verkar det inte som att det har gått att visa att dom har koll på vad dom behöver. Att dom äter olika mycket mineraler beror altså på att det är NaCl i blandnigen. Jag tycker därför att det är alldeles för osäkert med mineralbaljor.
 
Sv: Vilka mineraler sommartid med bete?

Man kan lägga mineralbaljan i ett däck, utan fälg då, för då håller den för sparkar :idea:
 
Sv: Vilka mineraler sommartid med bete?

hm... jahapp. va gör man nu då:confused: vill ju inte att hästen ska gå å käka upp hela mineralbaljan själv. eller inte äta en gnutta mineral på hela sommaren:(
Har sista stallmöten innan sommaren på söndag, ska nog skriva ner lite från artikeln så ingen promt ska ställa ut en balja.

Alla:
Om man nu ska ge hästen mineraler typ blandat med fodret, måste man då ge varje dag? eller räcker det om man ger typ varannan, var tredje dag?
 
Sv: Vilka mineraler sommartid med bete?

Jag skulle nog inte eftersträva en brist på selen... Hellre ha lite koll på vad hästen får i sig. I Sverige har vi selenfattiga marker och det är därför mineralfodrena innehåller det, men i en såpass liten mängd att det är svårt at överdosera om man följer utfodringsrekommendationen. Jag skulle inte chansa och låta hästen gå utan.
 

Liknande trådar

E
Foder & Strö Hej! Jag har ett problem i och med att jag snart skall ta in hästen efter betet. Under sommaren har mitt 16-åriga varmblodssto endast...
Svar
4
· Visningar
833
Senast: Jessica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp