Vilka krav och önskemål skulle ni ha?

Dravena

Trådstartare
Över helgen vaknade mitt hundintresse igen, när jag hjälpte en vän att passa hund. Jag har alltid älskat hundar, men har inte haft egen och har inte möjlighet till det nu heller.

Därför vaknade tanken om att kanske leta efter någon som behöver hjälp med hundvakt eller bara rastning.

Vilka krav skulle ni som hundägare ha på en dagmatte i form av kunskaper och så vidare? Jag har som sagt inte haft egen hund, men umgåtts med flera olika raser, både vuxna och valpar. Tycker själv att jag är konsekvent och bra med hundar, men alla är ju olika. Känner själv att en alltför stökig och bråkig hund kanske inte skulle vara det bästa, varken för mig eller hunden. Kräver ni som hundägare att dagmatten är expert på hundar eller nöjer ni er med någon som kan hantera "vardagliga" situationer som möten med hundar och människor och dylikt?

Det här blev ett ganska snurrigt inlägg, men min fråga är alltså om ni skulle kunna lämna bort er hund till någon som inte har haft egen hund men som har ett genuint intresse?

Sv: Vilka krav och önskemål skulle ni ha?

Jag är sjukligt kräsen med mina djur, men jag ska försöka vara lite realist....

JAG vill inte att någon försöker uppfostra mina djur, det gör jag själv, dock är gränser som jag har satt till för att hålla.

Jag vill inte heller att någon annan kommenderar mina djur till svårare saker. Ex, jag tillåter inte att någon förutom jag kommenderar min hund "fot" eftersom det är ett moment de lätt kan förstöra. Dock har jag i stället lärt henne "här" också, vilket är en lättare modell av just "fot".

Mina gränser ska följas, MEN det finns vissa undantag. Jag tillåter exempelvis mina hundar att vara i möblerna, men vill inte personen som passar dem att de ska vara där så är det helt okej att tala om det för dem.

Så alltså, jag kan visst lämna min hund til någon som inte har haft hund, bara mina regler gäller eftersom det trots allt är min hund.

//E

Sv: Vilka krav och önskemål skulle ni ha?

Tack för ditt svar!

Jag har inget intresse av att uppfostra andras djur. Hade jag velat det hade jag skaffat en egen. ;) Min förhoppning är att lyckas hitta en hund vars ägare har samma gränser och uppfattningar som jag har. Jag skulle vilja ha en hund som klarar att gå i koppel utan att dra sönder armen på mig, kan möta andra hundar utan att få spel och som lyssnar på ett nej. Det anser jag vara ganska grundläggande. Det jag är rädd för, är att jag ska ta på mig en hund som visar sig vara väldigt stökig, eftersom jag som sagt inte vill riskera att förstöra det jobb som ägaren lägger ner på sin hund.

Nåja, jag ska börja titta mig omkring och prata med tjejen som äger den lokala häst/hundaffären. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 567
Senast: Cissi_ma
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 607
Senast: Brie
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 507
Senast: Bison
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 252
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar