Vilka kostnader ska man stå för vid fodervärdsavtal?

L

linabergmer

Hejsan!
Jag ska skaffa mej en foderhäst snart, undrar då vilka kostnader jag ska stå för som är fodervärd, o vilka kostnader som häst ägaren ska stå för?
Det är ev. snare köp om allt fungerar, ska man ha med det i kontrakten? Även vilket pris?

Yacksam för hjälp!

När jag var fodervärd så betalade jag precis allt utom försäkringen. Men i vissa fall kan även det ingå i fodervärdsavtalet. Finns en bra sida ute om just detta men jag kommer inte ihåg adressen dit sorry.
Kan ju ta med i kontraktet att ett senare köp kan vara aktuell eller om ägaren vill sälja hästen att du har förköpsrätt. kanske.

Jag vet inte om det är denna http://www.geocities.com/foderhast/ sida hon menar men du kan ju iaf läsa här. Jag ska oxå skaffa foderhäst och det är väldigt olika hur hästägaren vill att man ska göra. En som jag pratat med har inte ens försäkrat hästen och så vill hon att vi ska dela på en besiktning nu när hästen kommer och så ska jag bekosta en när hästen ska tillbaka. En annan hästägare som jag pratat med ville att jag skulle stå för allt. Men sen brydde hon sig inte alls om hästen i fråga, utan ville bara bli av med den.

Lycka till med din foderhäst och hoppas det går bra för dig. :)

KAn man få häst ägaren att tex om hästen blir sjuk hjälpa till med betalningen?

Allting går att förhandla om. Men frågan är varför du ska ha en häst som din, men inte stå för de kostnader som uppstår (som sjukdom)?

Jag står för en del av A1 försäkringen (400 kr/månad) resten av försäkringarna betalar ägaren. Sedan betalade jag besiktningen och transporten vid hämtningen, ägaren betalar samma kostnader vid avlämningen. Ägaren står även för vaccination och raspning. Jag står för akut uppkommen skada. Jag fick med det mesta i utrustningsväg förutom sadel. Jag står även för övriga löpande utgifter, foder, stallhyra, träningar, hovslagare.

Det är nog väldigt olika från fall till fall hur man väljer att dela upp det men ni kan nog komma fram till en lösning som passar er båda. Var noga med att skriva ett ordentligt kontrakt som ni båda är nöjda med. Standard kontrakt finns att köpa i de flesta ridsportbutiker.

Lycka till!

Jag har själv aldrig betalat vare sig besiktning, transport, försäkring eller någon veterinärvård när jag har haft hästar på foder. Vaccinationer och raspningar och annat har ägarna villigt betalat. Men kan väl tillägga att de hästar jag har haft har varit relativt outbildade och att ägarna sedan fått tillbaks en väl tillriden häst, så båda har ju tjänat på det. Om du skaffar en läromästare eller en välutbildad tävlingshäst skall du självklart gå med på att betala samtliga kostnader tycker jag, men är det en outbildad häst eller en "problemhäst" kan du ju förhandla lite... Och om du vill kunna köpa hästen skall detta stå tydligt i kontraktet, samt pris, har blivit snuvad på en häst som ägaren upptäckte att han kunde få det dubbla för än vad vi gjort upp... Den kunde ju mer nu när jag hade haft den... :crazy:

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 091
Senast: animalasia
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 305
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej ! Jag skulle behöva lite hjälp. Jag har börjat söka medryttarhäst eller ja jag ska lägga ut en annons snart och undrar lite vart...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 364
Senast: Signe9
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar