När jag sökte medryttarhäst var jag ärlig med att beskriva vilken typ av häst jag söker, som andra redan skrivit här. Det tror jag är otroligt viktigt för båda parter. Jag KAN såklart rida lite mer svårridna hästar, som är lite piggare och kanske är rädd i en del situationer, men är det den typen av medryttarhäst jag vill ha? Nej! Jag vill ha en häst jag kan utvecklas med, och är jag rädd eller obekväm i situationen kommer vi ju ingenstans, och jag kan då inte vara den bästa ryttaren jag kan vara i stunden
Det vill säga, skriv inte att du kan ta "vilken häst som helst", utan var ärlig med vad du vill ha ut av medryttarskapet och vilken häst du behöver! Själv tryckte jag på att jag ville ha en pigg och positiv häst, men framförallt en trygg häst!
Jag skrev också vilken nivå jag tränar på, vad jag har för erfarenheter och viktigast av allt - hur jag är i stallet, med hästarna och hur jag rider. Be din ridlärare beskriva dina styrkor som ryttare, det kan ge dig bra ord att använda! Sedan vad ambitionerna är, vad har du för mål? Nu har jag inte själv letat medryttare som hästägare, men jag kan tänka mig att det är bra att det matchas mellan hästägare, häst och medryttare. Vill du träna för tränare? Komma ut och tävla? Rida ut mest? Skriv vilket! Själv skrev jag att jag gärna tränar för tränare i dressyr, men att tävling inte är viktigt för mig. Du kanske vill bli mer bekväm och rutinerad i din ridning - skriv det!
Skriv också hur medryttarskapet ska lösas rent logistiskt, hur ska du ta dig till stallet? Måste det finnas bussförbindelser? Kan du bli skjutsad? Kommer du ha sällskap (mycket viktigt om du är minderårig!)? Här kanske man får kompromissa lite, det kanske blir en längre tur till stallet om rätt häst dyker upp, men då kanske man får dra ner på antalet gånger i veckan man är där
Bilder är också viktigt! Det behöver inte vara bilder där du hoppar höga hinder eller gör avancerade grejer, men ha en bild där du sitter till häst
Be ridläraren eller någon i stallet att ta en bild!
Och ha tålamod! Det kommer dyka upp en häst till dig, men det kanske tar en stund! Själv fick jag vänta ett tag, jag kastade ut förfrågningar till tränare och vänner och annonser lite var stans (Facebook, Hästnet). Till slut fick jag napp och hittade en fantastiskt välriden islandshäst. Hon blev tyvärr såld efter ett tag, men då fick jag en annan häst i samma stall som den första stod i
Så har du väl kommit in "medryttarvärlden" och visar att du är noggrann tror jag att det går mycket lättare sen!
Lycka till!