Vilka "kör" sina hundar?

Sv: Vilka "kör" sina hundar?

Jag kör lite med min labbe. Har byggt en egen liten vagn, och nu när det har kommit snö ska jag leta fram pulkan igen! :)

En av hundarna i 4-spannet är min dp. En hund ska dra max sin egen vikt och då ska den ha en riktig dragsele. Drar man med spårsele eller liknande får det inte vara tyngd i det hunden drar. Dragselar och skalmar finns att köpa, men är väldigt dyra. Man kan göra själv, men man måste se upp så att storleken blir rätt. Sitter selen fel kan hunden skada sig. Skalm kan man göra av elrör (böja med fjäder) eller kvastskaft och metallrör. Så väger hunder 5 kg är det max 5 kg som gäller om den har dragsele.

Senast ändrad:

Det där måste väl ändå bara gälla sådana små hundar? Du fick det att låta väldigt generellt.

Min hane drar dubbelt så mycket som han själv väger, och det utan problem. Och det finns många som drar upp till 90x sin egen vikt på tävlingar ;)

*kl*

På vintern brukar min kompis tolka med pulka efter min hund, vi tog hennes vanliga sele och knäppte fast två koppel på sidorna :p Hon tyckte det var skit kul:D

När man använder den typ av dragsele och skalm som används av de dp som är med på bilderna är det så att har du en hund som väger 5 kg ska den dra högst 5 kg, väger din hund 20 kg är det högst 20 kg som gäller. Vi har endast använt denna typ av sele med skalm, så om det är andra viktförhållande som gäller för andra typer av selar vet jag inte.

Funderar faktist på att köpa sele+skrinda på börjes till vovven,tänkte att han skulle köra vattendunkarna till sommarhagen i sommar!

Jag låter min hund dra ett bildäck som träning, fungerar jätte bra. Han är en blandning mellan schäfer och siberian husky.

Har som till synes inte så mycket utrustning, en nomesele och ett bildäck :bow:

cimg4074_1210968551.jpg

Nej, jag har sett den där typen av sele innan och det har då inte haft den sortens gräns du pratar om.

Men den enda selen jag skulle låta mina hundar dra ordentligt i, är en riktig Weight Pulling sele. Alla andra selar trycker ofördelaktigt på något vis, när hunden drar tungt.

*kl*

Alltså, en korkad fråga kanske.. men hur styr man hunden? T ex om man sitter i en pulka?

Är det med röstkommando då? :confused:

Ja, röstkommandon. Och om man som jag kör på skidor på vintern blir det ganska viktigt att hunden lyder (vilket min inte alltid gör:angel:)

Sen undrar jag om det verkligen stämmer att hundar inte ska dra mer än sin egen kroppsvikt? Min väger 27 kg och jag 50. Det måste ju ha väldigt mycket att göra med friktionen, man lägger sig ju inte på marken och ber hunden släpa en. Med spark på is är friktionen t.ex. minimal, det går kanppt att jämföra med pula på blötsnö... Bara en tanke.

ja, jag fick en inre syn om hur någon stackars person sitter i en pulka eller dylikt och hunden rusar hejvilt, och personen skriker i högan sky.. det var därför jag undrade :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 027
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 225
Hästmänniskan Jag har problem med lederna och har svårt med skottkärra eftesom man lyfter tyngden i handtagen till ganska stor del när man kör främst...
Svar
12
· Visningar
1 055
Senast: ptr
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 134
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka