Vilka "kör" sina hundar?

verrdogan

Trådstartare
Som frågan lyder fast man kan formelera om den lite ;)
Vilka drar vagn, skrinda eller släde med sina hundar?

Kan man använda vilken hund som hellst till att dra mindra skrindor med bara för skojs skull och för annorlunda motion?

Vis agärna bilder på vad ni har för hundar och utrustning.

Sv: Vilka "kör" sina hundar?

Jag har tänkt tanken, så jag lånar tråden lite:

Hur tungt är det lämpligt att en hund drar (vi kan ponera att hunden i fråga väger 13-15 kilo ;))?

Själv är jag sugen på den här:

fs_9206.jpg

Fast den ser lite snäv ut... Någon som har ett mått mellan spännena?

Äntligen en sådan tråd jag längtat efter! :banana:
Jag har en lapphund på snart 4 år som jag tänkte börja köra lite iegn när snön kommer hit men bara på skoj! Har testat köra henne i hemmagjorda små vagnar med hjul och herre vad hon springer!
Har läst att svenska lapphundar kan dra upp till 80 kilo, min är en väldigt stor tjej och drar med lätthet mig på 45 kilo :)

Ingen som har bilder på sina hemmagjorda vagnar? *eller så är det bara jag som är av den konstiga typen :angel:

Kul att fler va intresserade :bump:

Lägger till en fråga till. Kan man låta en mindre hund dra en lite skrinda?

Vill åxå ha byggtips. Vart kan man få tag på en bra sele? Å vagn åxå då för den delen om man inte är händig... vilket jag inte är ;)

Min Leonberger brukar få dra skrinda emellanåt, han brukar få dra hem hundmaten och han älskar det :D Har tyvärr ingen bild på skrindan och selet men det finns på Börjes http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/prod250/5448.jpg . Hunden har jag däremot bild på, så klart ;) Det sägs att en välmusklad och friröntgad Leonberger kan dra upp till sin dubbla vikt, min skulle i så fall kunna dra 134-140 kg han är friröntgad men inte så väldigt välmusklad och det finns ingen anledning heller att låta honom dra så mycket :)

Atlas330.jpg

Senast ändrad:

kl
Hur mycket tror ni att en ganska väl musklad norrbottenspets kan dra? Han är 45 cm hög och väger 14,5 kg? jag har ju tänkt på vikter som 5-7 kg, men jag kanske har underskattat hunden lite väl mkt när jag läser här och får veta att en lapphund kan dra 80 kg :eek:

Drar elelr cyklar dagligen med hundarna vi brukar sammlas ett gäng på helgerna och dra tillsammans här kommer lite bilder och så..
IMG_0332.jpg

IMG_0334.jpg

ram-4spann.jpg

SPHK%20Simmarstorp%20utst%E4llning%20%26%20Vagnrace%20070908-070909%20109.jpg

Va kul de såg ut.

Jag skulle vilja att min ena DP (lite stabbigare kraftig modell) Ska få dra något som typ en skrinda bara för hans sysselsättning och aktivering. Inte varje dag utan då å då som variation.
Va tror ni, är han för liten för sånna uppgifter?

Ingen ska alltså sitta i vagnen.

Han drog mej lite i somras på inlines med hjälp från mj givetvis men han verkade gilla det.

Jag har börjat att dra med min Amstaff, och vi är precis i startgroparna fortfarande. Jag har en vanlig enkel träskrinda med skaklar till, och ett vanligt sele. Hans nya dragsele kommer efter nyår, så det ska bli spännande. Allt eftersom han bygger upp kroppen och viljan, så tänkte jag byta upp mig till ett riktigt weightpulling-sele och en bättre vagn. För att allt ska sitta så bra som möjligt på hans kropp, och vara bra att träna med.

Jag hoppas på att få upp honom tillräckligt bra för att han ska kunna dra ca 100 kg en längre stund. Och högre vikter, men kortare distans senare.

Min nästkommande GD ska få dra han också när han växt klart, men det blir också bara för motion och för att det är en bra träningsform.

Tillägg;

Jag är inte ett dugg intresserad av att tävla, utan gör det för att min hane ska få utlopp för all sin energi. Han älskar att använda kroppen, och avskyr att anstränga knoppen.. Så det här passar honom perfekt! Han är helt i extas efteråt, trött och lugn och bara myyyyser. Han som utan problem kan gå 2-3 mil på promenaderna, leka i 4-5 timmar i sträck osv, blir trött av ca 20 min drag..

jag drar rubbet i princip.körd ein tre hundar innan jul,men hovawarten behöver övertyga lite till.

har ju kört mkt manuell rullstol med drag-servicehund o där hade jag en segebaden sele,men önskvärt är kanske att draget skal riktas så mkt framåt som möjligt för att undvika snedbelastning.

nu har jag både segebaden loksele,bröstsele(använs nästan inte alls) och en krocksele som väl är en förenklad nome eller så.

kör släde(segebaden)ffa men även skrinda.

en labbestrlk på hund kan utan problem ,påplan mark och med TRÄNING dra sin egen vikt omer däretill,då det rullar sålätt.

dock-ju större hjul desto bättre.och selen måste vara mkt välpassande!

Jag anseratt körning me dhund utvecklar rygg o bakbensmuckler ffa,märkte attd et blev markant sämre när min gamla tik slutade dra.

jag har en skrinda nu som jag även kör par med,funkar bra dte också.

aragorndrarlitefrsidan.jpg

Så snart det blir bättre före tänkte vi börja träna vår rottis-tik att dra, fast hon är ju bara 9 månader drygt så det blir en tom pulka bara för att hon ska vänja sig. Har nämligen lovat en kompis son att hon ska dra honom i pulka nästa vinter, så då får vi se till att hon är ordentligt "inkörd" :D (Han är så stolt att han minsann är kompis med en jättestor svart hund som kan ge honom vecker tass, sånt måste förstås uppmuntras!)

Ingen som har svar på min fråga...:confused:

Det borde väl bero lite på vad du tänkte dra! Någonting som rullar lätt då borde han ju fixa det.. Och sen kanske något som inte rullar så lätt, kanske man inte ska lasta fullt':D

Jag har en loksele om någon är intresserad? pma

Följer denna tråd med stort intresse då jag har införskaffat en "nomisele" till lillan. Det är tänkt att hon ska lära sig att dra denna vinter, om det kunde komma någon snö:mad:
Min tanke var att hon skulle dra mig på skidor men alla alternativ är ju nyttiga att fundera över:idea:

Brukar köra min hund på vintrarna med pulka ibland, både hon och jag tycker det är skitkul!:D
11307361.jpg

Fick i våras testa en vagn med tillhörande sele och skaklar, men det var betydligt tyngre för henne än att dra en pulka:p
11306876.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 027
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 225
Hästmänniskan Jag har problem med lederna och har svårt med skottkärra eftesom man lyfter tyngden i handtagen till ganska stor del när man kör främst...
Svar
12
· Visningar
1 055
Senast: ptr
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 134
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka