Vilka kör Mc här

Jag tog mitt kort i oktober förra året 😊 Första turen i våras blev jag påkörd, inte så allvarligt för mig (lite värre för min mc) men tillräckligt för att jag skulle bli lite skakig. Men det är ju bara upp på hästen igen så att säga, så under sommaren har jag varit på mc-träff på Gotland och åkt mc till Öland. Nu är det kul igen 😊
 
Jag tog mitt kort i oktober förra året 😊 Första turen i våras blev jag påkörd, inte så allvarligt för mig (lite värre för min mc) men tillräckligt för att jag skulle bli lite skakig. Men det är ju bara upp på hästen igen så att säga, så under sommaren har jag varit på mc-träff på Gotland och åkt mc till Öland. Nu är det kul igen 😊
Jo de händer ju mer olyckor, de tråkiga är att folk ser inte skillnad på mc och moped.. gubbens lillebror gick omkull tidigt i somras på rullgrus, han klara sig bra lite skrap på han, mycket skrap på mc (nätt och jämt dom godkände att den skulle fixas till) de gick inte så fort men de skrämde inte mig ..

Men de händer olyckor när man rider med
 
Jag kör inte mc själv men det är många som gör det i min trakt och man ser ju olyckor då och då, mer eller mindre otäcka för en annan utanför så att säga. Men som du säger så händer ju ridolyckor med. Jag tycker inte det är värt risken med mc och skulle aldrig sätta mig på en sån- men jag tar ju risken med ridningen då jag ju tycker det är värt det...En mycket nära vän tog precis sitt mc-kort; en dröm hon hade att uppfylla. Är dte något du vill göra så ska du göra det tycker jag :). Är ju faktiskt olycksrisk att köra bil med ju.
 
Det är ju en väldig skillnad på vad och hur man kör också. Det finns en anledning till att en sporthoj är väldigt mycket dyrare att försäkra ön en custom 🙄
Sen är ju bilister ofta dumma i huvudet när det kommer till hojar 😒
Sambon kör i klubb med västar, kör han ensam utan väst visar folk ingen hänsyn alls. Kör han ensam med väst är det enorm skillnad och kör de i grupp får de hur mycket respekt som helst.
Fördelen med att mc-klubbar har dåligt rykte, folk är livrädda 😂
 
Har kört sen 1990 med ett avbrott på ca 5 år efter en skilsmässa och flytt. Inte haft en enda olycka förutom att jag tappade cykeln första sommaren.
Skulle vända på asfalt och det låg grus ovanpå vilket fick framhjulet att glida iväg och jag damp i backen. Typiskt oerfaren förare.
 
Jag kör inte mc själv men det är många som gör det i min trakt och man ser ju olyckor då och då, mer eller mindre otäcka för en annan utanför så att säga. Men som du säger så händer ju ridolyckor med. Jag tycker inte det är värt risken med mc och skulle aldrig sätta mig på en sån- men jag tar ju risken med ridningen då jag ju tycker det är värt det...En mycket nära vän tog precis sitt mc-kort; en dröm hon hade att uppfylla. Är dte något du vill göra så ska du göra det tycker jag :). Är ju faktiskt olycksrisk att köra bil med ju.
Nu har vi haft en jävla tur änså länge, vi har kört alla småvägar man inte tänker på med bil ens

Tror jag har nytta med att åka mc när ridskolan är stäng under sommaren då tänker jag balans och följsamheten😊
 
Jo de händer ju mer olyckor, de tråkiga är att folk ser inte skillnad på mc och moped.. gubbens lillebror gick omkull tidigt i somras på rullgrus, han klara sig bra lite skrap på han, mycket skrap på mc (nätt och jämt dom godkände att den skulle fixas till) de gick inte så fort men de skrämde inte mig ..

Men de händer olyckor när man rider med
Ja så är det ju men ridolyckor är iaf jag mer van vid att hantera ffa mentalt. När nåt händer med mc blir man så medveten om hur oskyddad man är. Min olycka har jag ältat ganska mycket men kan inte se att det var något jag kunde förutse. Jag stod vid ett tillfälligt rödljus när bilen framför började backa snabbt och körde in i mig. Bilen klättrade upp på mitt framdäck men jag ramlade inte, såklart blev det en smäll dock.
Han skulle backa, vända och ta en avfartsväg som var bakom mig och tittade helt enkelt inte bakåt innan han backade. Såklart, hade jag suttit i en bil hade han kanske sett mig ändå, och skadorna skulle troligtvis blivit mindre men min position var korrekt.

Hur som helst är det kul igen och det är huvudsaken! Man får tänka att alla andra på vägen är idioter bara 😊

Har en ”ny” mc sen dess också, en Suzuki GR650 från -83 som jag älskar!

När du tagit kortet kan jag tipsa om Facebookgruppen Bike babes (finns lokala grupper också) om du vill ha kvinnor att åka ihop med 😊
 
Det är ju en väldig skillnad på vad och hur man kör också. Det finns en anledning till att en sporthoj är väldigt mycket dyrare att försäkra ön en custom 🙄
Sen är ju bilister ofta dumma i huvudet när det kommer till hojar 😒
Sambon kör i klubb med västar, kör han ensam utan väst visar folk ingen hänsyn alls. Kör han ensam med väst är det enorm skillnad och kör de i grupp får de hur mycket respekt som helst.
Fördelen med att mc-klubbar har dåligt rykte, folk är livrädda 😂
Beror på vad du ska ha för sporthoj och hur gammal den är, gubben har en sport touring och en custom tillsammans är som billigare i försäkring än vad hans bil är ...

Bilisterna skrämmer mig verkligen över hur dom beteer sig mot mc förare . Nu man har åkt och sett hur illa det är med bilisternas beteende. Sen är där mc förare som borde inte ha körkort på mc ens

Nu är vi bara två som mc som.är ute och kör tillsammans, men gubben och hans lillebror väntar alltid lite extra och kollar så de är fritt innan dom går ut på vägen efter korsningar när jag är med
 
Har kört sen 1990 med ett avbrott på ca 5 år efter en skilsmässa och flytt. Inte haft en enda olycka förutom att jag tappade cykeln första sommaren.
Skulle vända på asfalt och det låg grus ovanpå vilket fick framhjulet att glida iväg och jag damp i backen. Typiskt oerfaren förare.
Jo men rullgrus är ens västar fiende på mc fick jag lära mig rätt snabbt i somras
 
Ja så är det ju men ridolyckor är iaf jag mer van vid att hantera ffa mentalt. När nåt händer med mc blir man så medveten om hur oskyddad man är. Min olycka har jag ältat ganska mycket men kan inte se att det var något jag kunde förutse. Jag stod vid ett tillfälligt rödljus när bilen framför började backa snabbt och körde in i mig. Bilen klättrade upp på mitt framdäck men jag ramlade inte, såklart blev det en smäll dock.
Han skulle backa, vända och ta en avfartsväg som var bakom mig och tittade helt enkelt inte bakåt innan han backade. Såklart, hade jag suttit i en bil hade han kanske sett mig ändå, och skadorna skulle troligtvis blivit mindre men min position var korrekt.

Hur som helst är det kul igen och det är huvudsaken! Man får tänka att alla andra på vägen är idioter bara 😊

Har en ”ny” mc sen dess också, en Suzuki GR650 från -83 som jag älskar!

När du tagit kortet kan jag tipsa om Facebookgruppen Bike babes (finns lokala grupper också) om du vill ha kvinnor att åka ihop med 😊
Korkade bilist alltså , vad har man backspeglar till (extra tillbehör liksom blinkers kanske nuförtiden). Man backar inte med mc hur som helst de är tunga jävla as om man ska ha en tung såklart

Jag tycker det är kul att åka , tycker man upplever mer av naturen på helt annat sätt, doftern ska man ju inte snacka om

Man behöver inte ha den allra nyaste mc🤣Gubben har Suzuki 1100 sport touringen. Lika snäll som den ser ut att vara kan den vara ett rent monster... Han har testat mig en del då han har märkt att jag blir mer och mer modigare.nu är är packbox bakom min rygg på den . Men ingenting på bulldogen( åkte utan packbox och blåste rejält=katastrof åkning) men är van vid den med nu utan packbox bak
 
Jag har bara fått för mig de 😊 de ska bli intressant och se på onsdag om jag har rätt när ridningen drar igång
Jag tror ridningen hjälpte mig med mc när jag började köra iaf, det är mycket som är gemensamt! Balans, blicken, följsamheten. Så det kanske funkar åt andra hållet också 😊

Nu när jag börjat träna på att skjutsa är min syster försöksperson, hon är liten, lätt och ryttare och det känns knappt att jag har henne bakom 😁
 
Jag tror ridningen hjälpte mig med mc när jag började köra iaf, det är mycket som är gemensamt! Balans, blicken, följsamheten. Så det kanske funkar åt andra hållet också 😊

Nu när jag börjat träna på att skjutsa är min syster försöksperson, hon är liten, lätt och ryttare och det känns knappt att jag har henne bakom 😁
Då är jag inte helt fel på de då😊 eftersom jag har varit hopprädd ( åkt av som en vante i ungdomen) så tror jag hatt jag kan ha nytta av mc åkningen där med
 
Beror på vad du ska ha för sporthoj och hur gammal den är, gubben har en sport touring och en custom tillsammans är som billigare i försäkring än vad hans bil är ...

Bilisterna skrämmer mig verkligen över hur dom beteer sig mot mc förare . Nu man har åkt och sett hur illa det är med bilisternas beteende. Sen är där mc förare som borde inte ha körkort på mc ens

Nu är vi bara två som mc som.är ute och kör tillsammans, men gubben och hans lillebror väntar alltid lite extra och kollar så de är fritt innan dom går ut på vägen efter korsningar när jag är med

Ja, självklart. När jag tänker på sporthoj så tänker jag på Ducati mfl 😄
Hade gjort slut om min sambo köpt en sån, där drar jag gränsen 😅
 
Självklart ska du börja köra själv :up:

Jag stod ut i två mc-semestrar på bönpallen, sen tog jag eget kort. Det är 30 år sedan nu ;)
De är roligt att åka..
Har aldrig kört moped så vi är inne på att jag ska köra lite på körskolan ett par gånger och gå ut efter de ..

Jag tänker för mycket ibland och då är de katastrof rund , måste sluta tänka när jag åker först, hastigheten och kurvor är inga problem så länge jag inte tänker 🤣🤣🤣🤣
 
Jag har kört hoj i 15 år. Med uppehåll på fem år när jag blev närapå ihjälkörd. Tampas fortfarande med fysiska bekymmer efter det, men kör iaf. Skönt att ha ett alternativt transportmedel när dieseln är så dyr..

Men ta gärna på er något färgglatt eller en reflexväst. En del bilister är tydligen närapå blinda.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har börjat återuppta en gammal dröm om att kuska runt i någon form av fordon som går att sova i. Men både husvagn och husbil är...
2
Svar
20
· Visningar
1 386
Senast: Milosari
·
Hundträning Tänkte göra en tråd för dem som ska springa muddypaws nu kommande helg och sen nästa år. Om man vill styra upp en buketräff alt visa...
2
Svar
25
· Visningar
1 461
Senast: ii-ssa
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
691
Senast: Angel
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
650
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp