Vilka kolumner ger poängen?

månFare

Trådstartare
Jag har tittat på ASVH:s sida som visar BLUP. Jag har ett sto som är visat som treåring och fått klass 1. Jag vet däremot inte vilka poäng hon fått. Kan nån snäll person upplysa mig om vilka kolumner jag ska lägga ihop för att få fram poängen. *please*
Det är ju elva kolumner och alla ska väl inte summeras antar jag...

Sv: Vilka kolumner ger poängen?

det är alltså kolumnerna :
typ, Hhb, ben, skritt, trav, r-skritt, r-trav, r-gal, Tmpg, teknh, temph som jag undrar över. Vilka av dessa ska summeras för att få fram poängen vid treårsbedömningen?

BLUP-indexen är INTE en direkt beräkning av din hästs 3-årspoäng utan det är förväntade avelsvärden framräknade i ett jättestort datasystem som bl a även räknar med alla 3-års, kvalitetsbedömnings- o tävlingsresultat på alla släktingar. Vilket år är din häst bedömd? Om det är 2006 eller tidigare ska resultatet finnas i en särskild tabell där det står "Hästens resultat i 3-årstest" över. Är hon bedömd i år - då kommer det med först i den nya BLUP som brukar komma i januari, där alla resultat från 2007 är med. Ston som inte är bedömda själva kan ha index ändå, framräknat på härstamningen (om föräldrarna har index). De indexen är med grön färg. Läs förklaringstexten, det tar lite tid att sätta sig in i detta.....
Sen borde du fått kopia på hästens bedömningsresultat när du köpte den - om inte fråga uppfödaren.
Du kan även leta på ASVH:s hemsida bland resultaten från 3-årstest om du vet år + plats.

Hon är bedömd 1999. Har inte gått ett test vad jag vet utan är bara visad.
Jag vet att BLUP är utifrån härstamning. Det jag undrar över är siffrorna som är angivna i tabellen under rubriken "Hästens resultat i kvalitetsbedömning". Om man lägger ihop alla kolumner så blir det över 60 poäng, vad jag kan förstå är hon bedömd efter en 50 p skala. Vilka kolumner ska då räknas med?

Måste alltså efterlysa dokumentet hos förra ägaren. Man tycker ju att en erfaren tävlingsryttare med ngr egna uppfödningar borde ha koll på vilka papper som ska skickas med till nya ägaren....

Verkar som om din häst gått Kvalitets då! I kvalitetsbedömningen ingår bl a exteriörbedömning enligt 50-poängsskalan, kan vara det som förre ägaren menade. Exteriörpoängen i tabellen är ett medeltal av de fem betygen från exteriörbedömningen. Det är det medeltalet som används för uträkning av slutresultat i kvalitetsbedömningen. För att se delbetygen i exteriör måste du fortfarande ha en kopia av protokollet. Men du har ju hela kvalitetsbedömningsresultatet som väl nästan är intressantare?
Om hästen gick Kvalitets 1999 kan den inte ha gått 3-årstest för det startade 99. Däremot kan hon ju vara exteriörbedömd som 3-åring också.

Ok tack då förstår jag (mer).. =)

Ibland när man ser annonser eller "reklam" för hingstar så anges det en siffer-rad, tex 9 8 8 7 9. (nu höftade jag bara till, vet inte om antalet är rätt ens, jag vet att 10 är maxvärde)
Vad står de siffrorna för?
Är det dessa siffror som summeras när man anger att ett föl fått tex 47 poäng på en visning?

Siffrorna jag ser i tabellen på mitt sto från kval.bed är under dessa rubriker: 8 7 8 6 8,
vilket då skulle ge 37 poäng? eller...?
Men då stämmer inte det med vad jag muntligt fått höra, hon skall vara bedömd som klass 1 och gränsen för det är väl 38 p... hmmm

Senast ändrad:

Stämmer!

Tidigare visades hästarnas gångarter åtminstone på kvalitetsbedömningen både vid hand och under ryttare och då räknade man gångartspoängen vid hand.
Numera bedöms gångarterna endast under ryttare men jag vet inte när man ändrade det.

Vi skickade nog samtidigt.. jag höll på och gjorde ett tillägg.. =)

Är det så att klass 1 gränsen går vid 38 p?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 225
Senast: liiinnea
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 878
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 956
Senast: monster1
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 524
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka