Vilka klasser ska jag starta?

Deimion

Trådstartare
Hej! Jag är 13 år gammal och rider min D ponny. På träningar hoppar jag bana på 110 cm och enstaka hinder på 120 cm. Vilka klasser tycker du jag ska starta på min första tävling?

Sv: Vilka klasser ska jag starta?

jag tycker nummer 1 att du bör tala med din tränare, vi har ingen aning om vad du klarar eller inte, men lämpligt om du är helt grön är att börja på lägsta nivån och klättra upp.

Håller med starcraft.
Om du aldrig tävlat ö h t kan det vara bra att starta några klubbtävlingar först. :)

Om du hoppar bana på 110 utan problem så tycker jag att du kan starta iallafall 90cm första ggn. ;)

Hej! :)
Jag tycker att du först av allt ska prata med din tränare.
Men individuellt sett så skulle jag börja med att starta LC
klubb nivå. Sedan höjer man klasserna lite varje gång
efter hur det gick. Sedan övergår ni kanske till lokal/regional?

Lycka till.

Det är alltid bäst att starta lågt och klättra uppåt. Startar ni en LA första gången och failar totalt så sänker det både ditt och din ponnys självförtroende..

LD-LC på lokal nivå. Förutsatt att du och/eller ponnyn har någon rutin sedan tidigare, t.ex. från klubbhoppningar, även om ni som ekipage inte tävlat tillsammans förut.
Annars tycker jag att 70-80 cm på klubbtävling kunde vara lagom. Men hör med din tränare. Och kom ihåg att du förlorar ingenting på att göra en start på en alldeles för låg höjd, men du vinner ingenting på att göra en start på för hög nivå.
Förresten, har du grönt kort?

jag tycker att du ska börja på 80 ,om du inte vet hur hästen blir på tävlingar .

Börja med att prata med din tränare.
Sen, hur rutinerad är hästen? Och har du tävlat något innan?
Är det första tävlingen för båda er ö h t tycker jag att ni ska börja på LD-LC och få lite självförtroende. Är det däremot första tävlingen tillsammans tycker jag ni kan börja med LC/LB. :)

Tycker alltid att man börjar längs och går uppåt efter minst ett antal felria ritter. Både du och din häst behöver tävlingsrutin även om ni har tävlat var för sig innan. Hade en kompis som började på lb la och ponnyn hoppade jättefint och hon fick sina felfria så hon kunde starta msv direkt vilket hon gjorde så alltså efter i princip 4 tävlingar var dom uppe och tävlade msv. Då började den som aldrig vägrat innan vägra ut sig på alla tävlingar,hon gick ner till lb nivå och hästen fortsatte och vägra. Så hon fick sälja den som hobby häst i princip,anledningen tror jag är att eftersom hon gick försnabbt upp tappade hästen allt självförtroende när det helt plötsligt blev svårt därav att den slutade att hoppa. Vad jag vill komma fram till att det vettigaste och snällaste mot hästen är all man börjar på lättaste nivån och går upp sakta varefter de har känns bra på ett stort antal tävligar! Lycka till

Själv har det funkat jättebra för mig och mina hästar,hästen blir mkt mer positivt inställd till tävling när den är säker på vad den ska göra och har lätt för det! Har tagit mig upp till msv både dressyr och hopp på det sättet skulle aldrig få för mig att starta högre än 1m/La:1 första gångerna mina hästar ska tävla med mig,även om dom har gått 140 och svår dressyr innan. Tack för mig!

Håller självklart med dig. Men om hon är rätt rutinerad och hästen också tycker jag faktiskt inte att de behöver börja på LD. LC/LB på lokal nivå tycker jag är ganska lagomt.

Lb är 110 cm högt för d ponny och hoppar man det på träning så börjar man inte på samma höjd på tävling.

Nu heter ju inte klasserna LD-LA osv längre, men fd LB för D-ponny var 100, inte 110...

//C:)

oups haha det skulle jag som tävlingsvan veta,*skäms* Var ju några år sedan man tävlade ponny:)

Jag tkcer absolut att du ska börja med LD och sedan klättra upp i din egna takt :) kanske låter fånigt att du som brukar hoppa barna hemma på 110 cm, att du skulle starta en LD klass (ca. 80 cm). men min kompis gjorde ett misstag, som har tatt väldigt hårt på både hästens och hennes självförtroende.. ja, hon började hoppa LB (90 cm) och LA (1 m) på hennes första tävling. och det slutade inte så lyckat! hästen vägrade nästan på varenda hinder och hon blev ju såklart jätte ledsen och började gråta o.s.v. nu ibland när vi tränar och hennes ponny vägrar, så börjar hon gråta ibland och vill inte rida mer. så efter jag fick höra det här, så har jag lärt mej att alltid börja på en nivå man vet att man klarar av, och jag hoppas att ni också förstår detta! om ni får välja, skulle ni vilja hoppa LA och vägra ut sej eller istället hoppa en LD och bli felfri och känna sej nöjd?

Jo, självklart ska man börja lågt och bygga upp självförtroendet som ett team. Men det beror helt på hur rutinerad häst och ryttare är tycker jag!
Men säg att ett en häst har gått Msv b med tidigare ägare och du har själv ridit snarlika klasser. En häst som gått så höga klasser och gjort det bra har oftast ett bra självförtroende. Likaså kanske ryttaren också har det om det gått bra och så. Då tycker jag inte att man behöver starta LD. Men om däremot ryttare och häst är orutinerade tycker jag de ska starta på LD och LC. Och ligga där tills de känner sig säkra.

Jag fick ett jättebra tips från min tränare!

För att veta att du och din ponny klarar LC ska ni lägga ut en bom på marken och rida en volt och galoppera över den en gång per varv, av 10ggr ska man komma rätt 9ggr :) Riktigt svårt alltså!:)

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 019
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
796
Senast: Elo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka