Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Det är inte svensk lag utan EU-direktiv, så där har lilla Sverige bara att rätta sig i ledet, bocka fint och göra som de otroligt djurvårdande länderna nere på kontinenten bestämt. (OBS ironi)

Jag vet..Har snappat det tidigare :)

Tycker personligen att de som jobbar åt olika myndigheter är rätt så shyssta att snacka med. Visst finns det rötägg där också, men så är det ju inom alla yrken..

Sjalen skrev:
Så bara för att några jeppar på en ny myndighet ska visa "framfötterna" så tror du att vi alla är sådana???

Jag tycker problemet, det största problemet -är att man kan få en anställning på jordbruksverket och besluta om regler som berör djurägare OCH djuren, utan att ens ha sett en ko mer än på mjölk-kartongen.
När det gäller regler som rör djur, och det här har jag tyckt länge, anser jag att man ska arbeta i samråd med olika experter på respektive område -fiskar till exempel -hur lever de och i vilka akvarier trivs de bäst?
Hästar? Behöver de hus, fjorton täcken och knädjupt med dammigt spån?
Hundar? Katter? Kossor? Reptiler?...
Byråkratin hör hemma där den inte skadar någon, alltså inte som beslutande organ när det gäller människor och djur och om hur båda ska leva (eller inte leva.. om man skickas tillbaka till krigszoner)!

Precis!

Vi har väl alla haft kollegor som vi tycker borde skaffa sig ett annat jobb...

Däremot håller jag med ursprungsinlägget om att det uppenbarligen finns personer på Djurskyddsmyndigheten som inte alls förstår sig på djurs beteenden och behov:crazy:

Vad jag förstår så räknas inte sommarbete.
Det är VIND och REGN som är farligt för djuren. Inte stekande sol.

Sjalen skrev:
:bow: :bow: :bow:

Det som är extra irriterande är att den ena ägaren till Revingehedranchen har jobbat som veterinär i ett antal år. Han borde ju kunna se om hans kor mår bra eller ej...:smirk:

Verkligt sorgligt är det att detta är KRAV godkänt kött och det kommer det inte kunna fortsätta vara om de måste köpa halm för så mycket KRAV halm finns inte i närheten. De har dessutom idag väldigt få transporter och ska de köpa halm långtbortistan så ökar även dom...

Jag skriver protestmail...tydligen hade det varit helt OK om de haft en klippa eller tät granskog som vindskydd men inte hedlandskap med buskar...man tar sig för pannan...:crazy:

Jag tycker det hela är helt makabert! Jag är skitförbannad och ledsen å djurägarnas vägnar!

GÅ in på www.sr.se/p1 och klicka till Naturbruk och lyssna på radioprogrammet som gick där igår!

På Lojsta finns som sagt inget vindskydd och ägarna till russen kommer hellre tahem dem än låta dem gå kvar med ligghall. Vitsen med russen på Lojsta är ju just att de ska leva vilt och utan de bekvämligheter som vi idag tycker behövs. Rasen har växt fram under vilda förhållanden utan ligghall och på så sätt blivit den härdiga hållbara ras det är.

Intressant är oxå konsekvensen för tex vårt stall. De flesta hästarna går ute dagtid och inne nattetid. Ägarna tycker att det är bra med utevistelse för sina hästar och de får gå ut ca 07-08 och kommer in vid 21. De är alltså ute mer än 12 timmar = olagllgt utan ligghall. Lösningen om man vill vara laglig är att ta in dem tidigare så att de får stå på box mer.

Det kan knappast varit syftet med lagen antar jag:angel:

Håller fö med om att kravet på solskydd under sommaren borde vara minst lika viktigt!

Vind och regn låter som mer typisk svensk sommar än sol :D i min öron

twinstar skrev:
Det mest motsägelsefulla i hela den här soppan är att om man inte fixar att bygga ligghallar åt sina djur så får man återgå till att hålla djuren inne. För det är helt okej enligt djurskyddsmyndigheten att hålla nötboskapen inomhus i fållor i tio månader om året för lite sommarbete på sommaren. På sommaren finns det nämligen inget krav på ligghall - men alla som haft med utegångsdjur att göra vet att det är på sommaren djuren söker skydd - för solen. Men det finns ingen lag på.

Djurskyddsmyndigheten borde åka ut nästa varma sommardag och kolla hur många ko- och hästhagar det finns där det inte finns möjlighet för djuren att söka skugga! Eller hur många hundar som sitter inlåsta i varma bilar. Eller hur många övergödda innekatter det finns i Sverige. Eller hur många hästar som aldrig, aldrig får röra sig fritt i hagar. Kanske djurskyddsmyndigheten kan låta bli att terrorisera de djurägare som har djur som mår bra då!

:bow: :bow: :bow:

Tänk det har jag också undrat över!
Men gassande hetta och insekter vill de väl inte ha skydd från... :crazy: Okunskap kallas det.

twinstar skrev:
Vad är det för jeppar som jobbar på Djurskyddsmyndigheten egentligen? Ja, det kan man verkligen undra.

Någon har kommit på att lägga ett krav på att det ska finnas ligghallar för utegångsdjur dvs djur som går ute mer än 12 timmar per dygn, nötkreatur, hästar på lösdrift etc. Det låter jättefint eller hur. Ligghallen ska ha minst tre väggar och ska strös med ren halm varje dag. Jättemysigt för djuren som slipper stå ute och frysa eller bli blöta av regnet. Det tycker djurskyddsmyndigheten.

Problemet är bara att djuren inte behöver dessa ombonade ligghallar. De står hellre ute i friska luften. De vill röra sig fritt och kräver stora ytor för att också klara av sitt rangordningssystem som kräver plats. De ranglåga djuren skulle aldrig ens få komma in i ligghallen om den inte var tillräckligt stor. En bonde berättade på radion igår att ligghallen skulle behöva vara 600 meter lång för att vara tillräckligt stor för att inte djuren skulle trängas ihjäl där inne. Dessutom är det flyktdjur som helst vilar sig mitt ute på öppna fält där de kan hålla koll åt alla håll och snabbt springa iväg från faran om det skulle behövas.

Djuren skiter i regn och vind. De har varm päls och skyddande underhudsfett vilket gör att de kan gå med snö på ryggen i flera dagar utan att frysa. De söker hellre skydd i dalsänkor, i skogsdungar eller bakom stenblock.

De bryr sig helt enkelt om ligghallar om det inte vore för det där kravet att ligghallen ska strös med halm varje dag. Det gör att djuren hellre stannar där där dom blir serverade mat (halm) istället för att beta och leta själva och det är de ranghöga djuren som kommer in och får äta. De andra hamnar utanför. I och med att djuren så koncentrerat rör sig runt ligghallen blir marken upptrampad, lerig och mjuk av djurens tyngd och spillning.

Betänk då att man kanske har en 800-1000 djur och får några miljoner i miljövårdspengar från en annan myndighet för att hålla landskapet öppet och nedbetat! En ekvation som inte går ihop!

Massor med bönder som praktiserar denna ranchdrift har överklagat dessa regler och fått dispens från den länsvetrinären, kommunen och länsstyrelsen. Man har varit ute och tittat på omgivningarna och konstaterat att ligghall är onödigt eftersom det finns naturligt skydd i miljön. Det skiter djurskyddsmyndigheten i och avslår dispensansökan utan att ens lyfta sig från sin skrivbordsstol.

Undersökningar har också visat från slakterier att djur som lever fritt ute är friskare än andra som hålls på mer traditionellt sätt och nu måste flera bönder och ranchägare måste överväga att lägga ner hela sin verksamhet på grund av de här märkliga regelsystemet.

Det mest motsägelsefulla i hela den här soppan är att om man inte fixar att bygga ligghallar åt sina djur så får man återgå till att hålla djuren inne. För det är helt okej enligt djurskyddsmyndigheten att hålla nötboskapen inomhus i fållor i tio månader om året för lite sommarbete på sommaren. På sommaren finns det nämligen inget krav på ligghall - men alla som haft med utegångsdjur att göra vet att det är på sommaren djuren söker skydd - för solen. Men det finns ingen lag på.

Djurskyddsmyndigheten borde åka ut nästa varma sommardag och kolla hur många ko- och hästhagar det finns där det inte finns möjlighet för djuren att söka skugga! Eller hur många hundar som sitter inlåsta i varma bilar. Eller hur många övergödda innekatter det finns i Sverige. Eller hur många hästar som aldrig, aldrig får röra sig fritt i hagar. Kanske djurskyddsmyndigheten kan låta bli att terrorisera de djurägare som har djur som mår bra då!

Det här är egentligen inga nyheter...Lagstiftningen om ligghallar har redan brukats i flera år.

Nej inga nyheter eg , vad som är nytt är att DJM säger nej till alla dispenser medans SJV beviljade vissa där kommun o länsstyrelse tillstyrkte o där djurras o andra förhållanden ansågs lämpliga.
PL

Att ena ägaren är veterinär är i sig knappast ngt skäl att ge dispens.
PL

Tack för informationen om DJM ställningstagande vad gäller dispenser.

Det vet du väl att okunnighet, ovilja att lära sig samt allmänt vrång är en merit om man söker jobb hos många statliga verk. :angel:
Detta du beskriver är bara ytterligare ett fall i mängden när det bekräftas.

Pärmbärarna på djurskyddsmydigheten är förmodligen stadsbor som har sett en bild på ett djur och utifrån (kanske tom läst i en bok) det vet hur man skall vårda djuren. Dessutom så vet de hur vi männsikor beter oss, att vi fryser om det är kallare än +10, blåser lite, regnar lite vill vi hellst vara inne, då vill naturligtvis även hästen och andra djur det..:mad::devil:

Senast ändrad av en moderator:

När går gränsen för "sommartid" då? Dvs när/om man får ha hästarna ute längre än 12 timmar? :confused:

Och hur stor är risken att man åker dit om man har dem ute mer än 12 h tidigare på året?

Gränsen för sommartid är betestid, dvs den tiden som gräset växer...

Trodde de hade datum för sådant ;)

Vi brukar ha våra hästar ute längre än 12 timmar fom mars och hela oktober om vädret är skapligt nämligen.

Jag håller med förste talare. De var på min granne som har några kallblod på lösdrift i en stor hage (med regnskydd!) att hon skulle hellre ta in dem i stallet, som inte används till djur sedan 40-talet och är helt nedgånget. Inspektörn ville sedan att grannen skulle erkänna att hon använde stallet till hästarna (vilket hon inte gör då de trivs bättre ute, och stallet i övrigt inte är lagligt användbart idag).

Den där inspektörn var verkligen på hugget hon hade en och annan anmärkning på mitt stall också. Bla att det inte fanns galler mellan hästarna. Varför skulle jag vilja stänga in dem med galler?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har skapat ett hemligt nick men är medlem här sen länge, jag vill vara anonym då jag tycker detta är lite jobbigt att skriva om. Om...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
13 436
Senast: axel
·
Hästvård Håller på och velar lite vad jag ska göra med min lilla häst. Efter många år med diverse skador trodde jag i våras att vi var på rätt...
Svar
6
· Visningar
1 324
Senast: SagaMaria
·
Hästhantering Hur många kan säga att de uppfyller dessa kraven för sina hästar? motivera gärna varje punkt och hur ni gör för att uppfylla detta...
Svar
19
· Visningar
1 997
Senast: Petruska
·
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 591
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka