Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Welsh skrev:Här måste jag protester lite. Jag tyckte den bara var ett stort skrik från en som inte vill att någon har koll på hennes verksamhet. För att hålla flera hästar och föda upp hästar så tycker jag nog att myndigheterna kan få kolla upp en lite. Det bjuder jag iallafall på. Jag ser positivt på att de åker runt och kollar gårdar och ser till att allt är bra. Har man inget att dölja så behöver man inte skrika högt och protestera. Djurskydds myndigheten kollar även upp så våra höns och andra djur mår bra. >De gör så mkt bra som ni inte känner till. Det de flesta känner till är sådant som många okunniga djurägare gapar om i pressen. NÄR anser ni att man ska sätta gränsen för att djur få vara ute i de fria ( i många gånger i minimala hagar utan träd) utan vindskydd???? Anser ni att vem som helst ska få ha över 10 hästar eller föds upp små oskyldiga föl utan att veta vad de pysslar med? Vart sätter man gränsen och vem ska bestämma det? Du o jag eller?
Varför då?Bangsi skrev:Jag vill inte heller redogöra för vilken veterinär jag använder osv. ...... Jag har absolut ingenting att dölja men jag anser att det tillhör mitt privatliv.
Det räcker väl att säga att man använder en utbildad veterinär om det skulle behövas. Varför vill djurskyddsmyndigheten veta vem? Är vissa veterinärer dåliga eller? Varför får de i så fall fortsätta som veterinärer.Inte_Ung skrev:Varför då?
Jag tycker att det är okej att de vill veta att man har ordning på veterinär och hovslagare.
Inte_Ung, som nu spränger tillståndstaket och måste söka sådant.
Inte_Ung skrev:Varför då?
Jag tycker att det är okej att de vill veta att man har ordning på veterinär och hovslagare.
Inte_Ung, som nu spränger tillståndstaket och måste söka sådant.
Jag tror att det är en kontrollfråga för att det verkligen skall finnas en veterinär där.TomasN skrev:Det räcker väl att säga att man använder en utbildad veterinär om det skulle behövas. Varför vill djurskyddsmyndigheten veta vem?
Den där har jag däremot inte lyckats att knäcka.TomasN skrev:Samma sak med frågan om vem jag säljer hästar till. Det skall väl myndigheterna skita i. Nu använder väl inte alla kommuner just den frågan men varför finns den ens med?
Samma här, ett namn visar att hovslagaren verkligen finns.Bangsi skrev:Hovslagare har jag likaså några olika jag använder. En är utbildad och de andra inte, men är minst lika duktiga. Enligt min utbildade hovslagare.
Då kanske du inte skall ha tillstånd för att hålla hästar. Verkar du själv så måste du ju skriva det i ansökan och då kanske ansökan inte beviljas eftersom du saknar utbildning. Och är det i djurskyddsmyndighetens anda att låta amatörer verka hästar? Det är så jag befarar att tillståndsprocessen skulle kunna användas. Någon skall bedömma din kompetens helt enkelt och avgöra om du bör få hålla hästar i annat än ringa omfattning. Saknas formell utbildning så vad händer?Inte_Ung skrev:Själv?
Jag både verkar och skor ibland, mina hästar då.
Men inte sjutton är jag hovslagare för det, jag är på sin höjd en trimmande påslagare som är tillräckligt insatt för att göra mer nytta än skada.
Och all min verkning och skoning kontrolleras av min(a) hovslagare, jag gör det efter deras instruktioner och handledning.
Jag tror att jag kommer undan där, genom att jag gör det under överenseénde av auktoriserad hovslagare.TomasN skrev:bör få hålla hästar i annat än ringa omfattning. Saknas formell utbildning så vad händer?
Jag hade en mycket känd person som har skrivit en bok om att "Bygga Häststall" ute och inspekterade mig.TomasN skrev:Jag har bott här och hållit hästar i fem år utan att se skymten av någon inspektör