vilka hingstar ska man passa sig för att linjeavla på?

RIA

Trådstartare
ja, vilka hingstar ska man inte linjeavla på?

varför inte?

blir avkomman för het och tokig, knäpp eller finns det någon annan orsak?

hur många led ska man gå om man vill linjeavla?

som en motfråga till detta: vilka hingstar har det visat sig bra att ha med i linjeavling? varför?

Sv: vilka hingstar ska man passa sig för att linjeavla på?

ingen som har erfarenhet av detta?

D-Day kanske? :angel: :rofl:

det kunde jag räknat ut själv :D

han är väl knappast känd för att ge ett bra temperament på sina avkommor :angel:

men hur många led ska man gå innan man "vågar" köpa en häst med honom i stammen? tänk då att man hittar ett sto som man vill ha till avel, det kanske inte blir så lyckat om d-days gener slår igenom...

det kunde jag räknat ut själv :D

han är väl knappast känd för att ge ett bra temperament på sina avkommor :angel:

men hur många led ska man gå innan man "vågar" köpa en häst med honom i stammen? tänk då att man hittar ett sto som man vill ha till avel, det kanske inte blir så lyckat om d-days gener slår igenom...

Jag har ett sto e.D-Day och hon är ingen typisk avkomma efter honom. Jag valde Cairo till henne eftersom att han verkligen har bra temperament. Han har fått 10:a på temperamentet, så jag hoppas det går bra med det fölet! Film http://www.youtube.com/watch?v=ON0BEZ6bzwk

Jag tror att Wilmas avkomma kan bli riktigt eftertraktat för alla halvblodsuppfödare jag har pratat med har sagt att D-Day i andra led är mycket mer tilltalande än i första led.

Senast ändrad av en moderator:

Ceylon är väl kanske inte så lämpad för linjeavel, pga benstället om inte annat.

vad har han för benställning? vad brukar hans avkommor få för benställning?

*kl*

jag har hört att man endast ska använda utrillo 1 gång i stammen pga att hans manke ofta ärvs vidare. stämmer det?
(alltså så om man har en hingst med utrillo i samt ett sto med utrillo i och sedan betäcka de två)

Han hade själv inga vidare bakben (vill jag minnas), och nedärvde det (låga ben-blup). Dessutom kan psyket vara lite skarpt, sånt är ju mer en smaksak, men bra benställning vill väl alla ha.

Det finns massor av hästar som är linjeavlade på Utrillo, eftersom han användes så mycket och fick många söner i aveln. Årets mest använda hingst, Hip Hop, exempelvis, är linjeavlad på Utrillo, liksom Briar. Så det tror jag nu inte att man behöver vara så rädd för. Tvärtom skulle man väl kunna säga att Utrillo är en av de hingstar som verkar funka i linjeavel - numer ligger han ju ofta ganska långt bak, dessutom, så det blir ju inte så nära.

Cor de la Bryere har väl visat sig fungera bra att linjeavla på utan att några av hans sämre egenskaper kommer fram.

Pratar vi halvblod eller alla raser ?

För travare så skulle jag nog passa mig för att linjeavla på Nevele Pride och Steggbest.

Jag tror att Wilmas avkomma kan bli riktigt eftertraktat för alla halvblodsuppfödare jag har pratat med har sagt att D-Day i andra led är mycket mer tilltalande än i första led.

Det finns en del hingstar man gärna ser längre bak i stammen, vissa vill man hellre ha riktigt långt bak, eller inte alls. W-hingstarna är sådana hingstar som jag fått intrycket av gör sig absolut bäst som morfarshingstar. Massor av rörlighet, ibland lite lågställda och ofta ganska bestämda och elektriska herrar, kombineras detta med en mildare hingst vid betäckning så tror jag att det kan slå väl ut. Jag tror helt klart att du gör rätt i att fokusera på ett stabilt temperament när du väljer hingst. Samtidigt så kan han med fördel vara av den modernare typen, och det plockar ju bort en del av de poppiga dressyrhingstarna. Jag vet att jag tidigare försökt luska vart D-Day fått sitt temperament från men inte blivit klokare eftersom jag inte luskat så intensivt, men jag funderar på om du inte skulle kunna låtsas att du hade ett W-sto snarare än ett D-sto när du letade hingst och kollat vad som brukar funka med W? Bara en tanke som slog mig. Kanske inte fungerar men det kan ju vara att du hittar ett nytt spännande alternativ om du tittar efter.
Jag vet inte om jag vågat linjeavla på Donnerhall, med tanke på att ´hans typ och att en del avkommor är ganska rejäla. Kanske en svag linjeavel på en högädel ättling, men det finns ju så många fler linjer som är fantastiskt spännande.
U

Jag skulle akta mig väldigt noga för att linjeavla på Pilotblod...

Annars är väl Nimmerdoor en hingst som inte visat sig bli så bra om han finns allt för många gånger i stamtavlan.

Båda dessa hingstar har ju lämnat en hel del nerv, och det är nog så att det blir för mkt av det om de använts för ofta i samma individ.

Måste bara hålla med.. Inget pilot blod för min del heller, aldrig. någonsinn..

Farn är en hingst som inte är att rekommendera att linjeavla på han ger svåra hästar.

Ceylon beskrivs som "något hjulig" i bak. Någon la in en bild på honom i en tråd med våra egna hingstbilder som var aktuell för några månader sen. På en av bilderna syntes tydlig att något var en underdrift;)
Jag såg honom aldrig själv men äger en avkomma till honom, och hon är lite hjulig och trång men sätter trots det ner bakhovarna jämt.

Han har med nuvarande blup 75 på benen, i tidigare systemet hade han 51. Lägst idag har Midt-West Ibi-Light som jag har för mig har 53.

Jag vill p g a temperamentet inte ha en häst med Ceylon/Jovial/Boheme xx flera gånger för nära i stammen. Jag har träffat flera hästar med främst Jovial flera gånger nära i stammen och de har varit alltför skarpa i temperamentet för min smak.

i år linjeavlar jag själv på Boheme xx då det väntade fölet får honom i fjärde och sjätte led, men jag hoppas att det är tillräckligt långt bak för att påverka för mycket;)

Jag måste säga att jag snarare varit förvånad över att Utrillo inte nedärvt sin lite låga manke. Har träffat många hästar med honom både en oh två och tre gånger i stammen och ingen har haft hans manke.

Tänkte just skriva detsamma, manken brukar inte vara ett bekymmer.

det spelar ingen större roll även om det är halvblod jag syftar på nu, men jag är travintresserad också så dom är fullt välkomna i tråden :)

* delvis kl*

jag läste om drabant i en tråd, tydligen så vill man inte linjeavla på honom heller?

till vilken orsak?

min häst har honom i 4:e led? (hennes mormorsfarsfar) så det är en intressant fråga om jag skulle hitta en hingst med honom i sig...

Görel
: min har utrillo i 4:e led? (farsfars farfar) å jag tycker inte min har så mycket manke faktiskt. är det något som kan komma från honom? hon är efter rambo-chapman-chagall-utrillo. jag vet inte så mycket om varken vad chagall eller chapman nedärver förutom chapmans temperament. mitt stos mamma tyckte jag när jag såg henne att hon hade en större manke.

vad säger ni om chapmanblodet? vill man linjeavla på det? är han som jag hört många säga att han går att jämnföra med D-day? att avkommorna kanske inte blir så roliga i temperamentet?

pilot nämnde någon, varför vill ni inte ens se honom i stammen? vad är det för hingst? eftersom jag inte vet alltför mycket så tror jag inte jag hört något om honom tidigare...

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
899
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka