Vilka här har hund som har artros? Och är det någon som simtränar sin hund?

L

lie

Hur går det med det " dagliga " livet för er med hundar som har artros? Och simtränar ni dem? Nu är det inte säkert om min hund har det, men ska boka tid för röntgen i morgon så får vi se.

Sv: Vilka här har hund som har artros? Och är det någon som simtränar sin hund?

Min tik har lindriga pålagringar på en armbåge och HD C på ena sidan. Hon lever precis som vilken hund som helst. Går i trappor, hoppar upp och ned över saker, springer bredvid cykeln och allt annat man kan hitta på. Det märks inte på henne att hon har AD och HD.

Jag simtränar inte med henne.

Vår äldsta tik har kraftiga pålagringar och spondylos. Med hjälp av diverse mediciner är hon lika glad och pigg som hon alltid har varit, men har fått gå i pension. Hon följer inte längre med på några längre promenader. Tyvärr är hon ibland för pigg och glad för sitt eget bästa, vilket märks på så sätt att hon blir stel dagen efter ett race i skogen. Det är tråkigt att se hur hon kroppen inte är i takt med hennes otroligt glada humör, men så länge hon inte har alltför ont får hon gå här som pensionär. Hon simtränar inte.

Min gamla tik på 13 år har artros i carpallederna(som jag förstått det),i höfterna och nu kände jag faktikst en knöl i en svansled av alla rubbde ställen(men så ör dte en flat också..)

hon gå rpå metacam mellan 10-30 /dag,oftast behövs bara 10.
ihop med stride och värme,massage,lindor på natten vid behov så mr hon mer än utmärkt.

Det är sådan fart på henne att vi alal blir lite trötta,inkl unghundarna.

Det jag gjort är att jag anpassat roliga aktiviteter för hunden till mer "tantvänliga".
tex tycker hon det är kul att hälsa på folk så hon har en familj hon f rhälsa på ngn gång7vecka.
delagar mat ihop,sove middag o hon hjälper dem med småsaker som att hämta salker,ta ut tvätt osv o är supergla dnär hon kommer hem,lever påd et flera dagar.

Jag har även en vagn som hon åker i när vi är ute på promenader,hon åker den tråkiga delen o betsämmer själv när hon vill gå av.
små sökövningar,lite lydnad,hjälpa till med småsaker gör ockås att hn känner sig frsäch.

hon r ingen blyg viol utan kommenderar folk til det hon behöver eller vil ha.

Jag skal strax börja simam med henne.

Vår gammellabbe, en snart 12-årig tik, har artros i många leder.
Hon har ursprunligen fria höfter och armbågar, kan tilläggas.
Hon går på Rimadyl sen 5 år tillbaka, aldrig haft något besvär av dessa (vissa får magen påverkad). Äter även glucosamin-tillskott samt foder anpassat för sämre leder.
I och med att hon slet av ett korsband nyårsdagen förra året så har hon gått på simträning sen dess.
Det brukar bli ungefär varannan vecka, ibland varje vecka ibland mer sällan. Det beror helt på hur hon är och lite på årstiden.
Hon får (vill) inte längre gå i trappor uppför, men nerför går bra.

Min 3-åriga hund har C på ena höften och får därför hänga med på simträningen (bra motion, om inte annat).
Jag har inga restriktioner på henne.

Båda hundarna är ute på promenader minst 3 timmar dagligen (3-4 promenader) samt att den yngre tränar flera gånger i veckan (lydnad, agility osv).

Min gamling har rejäla pålagringar i båda armbågarna och även en höft. Dock är det först senaste året som han börjat visa ordentliga symtom, så nu går han på regelbunden medicinering och tanken är att han ska simträna en gån i veckan. Tyvärr har han drabbats av lite andra grejer så just nu har vi ett litet uppehåll i simmandet.
Artrosen visar sig mest i form av framhälta, annars flänger han runt som vanligt. Har provat flera typer av NSAID och det som funkat bäst hittills är Previcox. Idag får han utöver detta 1,5 kapsel Aktiv Hund samt lite Flexijoint (båda är glukosaminpreparat), regelbunden massage och laserbehandling.
Som tur är så är han nöjd med att bara vara med samt gå korta promenader på bra underlag. Hade han varit en hyperaktiv arbetande hund hade jag nog valt att ta bort honom istället...

kl

Har en westie på 12 bast som har lindrig artros och lite pålagringar i bakkärran. Det simtränas aktivt med honom + att han får fodertillskott "Aktiv hund". Han promeneras och tränas lika aktivt som innan, men jag valde att simträna med honom för att skona lederna från påfrestning om dom inte är helt okej. Han verkar inte lida det minsta men simningen har gjort underverk både konditionsmäsigt och muskulärt. Något jag verkligen kan rekommendera!!

Jag var hos vet idag och det är nu konstaterat att hon har artos både i ena frambogen och höften bak. Det är som sagt en golden på 9 år. Men hon fick nu rimadyl och även glykosamin som hon ska äta. Rimadyl ska hon ha 1 månad och är det samma så ska jag höra av mig igen. Men jag ska börja simma med henne! Hur mycket brukar det ligga på att simträna dem? Hur länge kan man ge dem ett värdigt liv? Jag kommer inte våga gå de där långa promenaderna nu och inte våga kasta bollar och pinnar i samma omfattning som tidigare.

Är det någon som vet vart runt örebro som man kan simma med sin hund? Söker på google men det kommer inte upp något specific vart. Nån som vet?

Hur går det med det " dagliga " livet för er med hundar som har artros? Och simtränar ni dem? Nu är det inte säkert om min hund har det, men ska boka tid för röntgen i morgon så får vi se.

En av våra hundar har mycket lindrig artros. Han får metacam och Hills foder som är bra för lederna. Hans dagliga liv påverkas inte alls, han tränar och tävlar agility, går långa promenader i skogen och älskar att springa så fort han kan. Det märks verkligen inte att han har artros men så är det väldigt lite pålagringar han har (enligt vet). Vi simtränar inte.

Min tik har artros- måttlig utbredning. Ingenting som jag märker av eller gör något åt förutom att jag håller henne ganska smal för att påfrestningarna ska bli så små som möjligt.

Hon är fem år.

Ni som har artroshundar som står på rimadyl, jag vill tipsa er
om att det finns ett preparat som heter norocarp. Det är samma
sak som rimadyl, dock mycket billigare. En förpackning med 100
tabletter kostar 265kr.

Jaha det var ju lite skillnad!=) Nu fick jag 60 tabl. ramadyl för 300 kr

rimadyl menade jag

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 163
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 512
Senast: monster1
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 951

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka