Vilka här är uppfödare?

Sv: Vilka här är uppfödare?

Jag fick en domare jag tidigare lyckats undvika. Och nu är jag fast övertygad om att jag nog absar om jag får henne igen. En enda sak kläckte hon ur sig som positivt, och det var att lillan är stor för sin ålder. Hon är ingen BIS-katt men hon har klara kvalitéer annat än sin storlek.

k3-1.jpg


DRWHO3.jpg
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Så tråkigt när man känner att bedömningen är orättvis. Jag kände lite så jag med då jag absolut tycker att honan som blev ex1a inte va lika vass som min.
Men de är ju så att smaken spelar in med. Den som slog min va en såndär sockersöt grej med paraboler till öron. Jag personligen vill att allt ska vara proportionellt, även om jag hellre tar ett par lite stora öron än små. Men det strävas lite väl mkt efter parabolöron på skogis nu känner jag. Men sen finns det ju andra som tycker tvärt om. Så någonstans får man ju fråga sig själv vad man vill med sin avel och vad man strävar efter. Men man får ju även vara självkritisk.
Jag vet ju att min tös gärna skulle haft en strl större öron och mer massa i kroppen. Men sen så har hon väldigt fina linjer, härliga längder i kroppen och en satans lång svans. Så jag känner ju helt klart att hennes goda sidor överväger dom svaga och i helheten så är hon riktigt fin.
Så ja, man får nog värdera bedömningarna lite efter vad man själv känner med, men en stor nypa självkritik.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Jag föder upp Helig Birma med stamnamnet S*Eikefjord's.

För tillfället har jag två honor, varav den ena väntas få kattungar om ca 2 veckor och den andra är på parning så vi håller tummarna för en kull till om ca 2 månader.

feb09-4.jpg

IC S*Jabadabado's Kornell

6manader_2.jpg

S*Eikefjord's Port Ellen

Har även en kastrathane som var tänkt som nästa avelshane, tyvärr visade det sig att han bara hade en testikel, men han fick stanna kvar som knävärmare ;)

jack_090828.jpg

S*Eikefjord's Gentleman Jack
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Jag föder upp Helig Birma med stamnamnet S*Eikefjord's.

För tillfället har jag två honor, varav den ena väntas få kattungar om ca 2 veckor och den andra är på parning så vi håller tummarna för en kull till om ca 2 månader.

feb09-4.jpg

IC S*Jabadabado's Kornell

6manader_2.jpg

S*Eikefjord's Port Ellen

Har även en kastrathane som var tänkt som nästa avelshane, tyvärr visade det sig att han bara hade en testikel, men han fick stanna kvar som knävärmare ;)

jack_090828.jpg

S*Eikefjord's Gentleman Jack

:love::love:
Speciellt den sista, vilket litet knyte :love:
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Jag funderar hit och dit. Får ju överta Lillan fertil efter kullen och hennes uppfödare tycker jag kan ta en kull. Jag velar. Sen har jag fått erbjudande om att samäga en hona, en avkomma till Lillan. Men vad innebär det egentligen? Jag vill ju gärna dra igång en vitfläcksavel igen (eller igen, behöll ju den enda i kullen som inte hade vita fläckar :grin: ) men jag har snöat in på en färg som inte alls är lätt att hitta.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Vad är du velar om? Jag menar, varför är du tveksam?

Isa (Ragdoll) väntar sin första kull runt 17 mars. Det är S*Ace of Diamonds kull. Jag är fodervärd men lika engagerad för det :love:.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Skulle jag ha att välja på att överta en foderkatt okastrerad som är lämplig att avla på och på att samäga en honkatt skulle jag tveklöst välja det första. Samäga en katt kan vara problematiskt och antagligen besvärligare med en hona än med en hane.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Jag tvekar på om jag vill ta egen kull. Jag litar inte på min egen förmåga att läsa av folk huruvida de är bra köpare eller ej.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Självklart ska du ta en kull :)

Att hitta lämpliga köpare är inte så himla svårt om man bara kör på magkänsla.
Det jag sökte efter bland köpare var ett intresse. Dom som frågar mkt, vill veta saker osv. är ju dom som är intresserade och är villiga att lära sig.
Ngn som bara kommer en gång och inte har frågor osv och sedan hör man inte något innan det är dags för tingning, nej tack.

Sedan så måste jag säga att foton på ev. andra djur i familjen och facebook är två väldigt bra verktyg att få ett hum om människan.
Jag lägger så klart ingen större vikt i personens privata liv, men man kan ju ganska snabbt avgöra om det är en vettig människa eller inte.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Men det är ju just det osm är problemet, magkänslan funkar inte. Jag har tagit fel så många gånger på jobbet att jag inte längre litar på min magkänsla.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Nu är hane bestämd för Aura :bump:
Parning sker i maj/juni! Återkommer så fort jag fått godkännande om vilket foto hankattsägaren önskar att jag använder.
Högst spännande komb. måste jag säga!!
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Vad roligt!!
Min har delvis bestämd hane, men det blir nog ingen parning förrän i höst. Hon blir 1 år i maj. Hon har heller inte löpt än, vilket ju är jätteskönt :p
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Åh, du med din blåögda. Det är ju underbart! :love:

Jag har ingen uppfödning längre, eftersom jag har kastrerat även Elise:

27110619_97.jpg


men jag har mina två avelshanar aktiva, och de är fullbokade! (*peppar, peppar*, Paxi är inte HCM-scannad än...).

Timoteus:
100718T02.jpg


och Cotopaxi:
110719_74.jpg


(Här uppfostras inga machomän ;)

Dessutom verkar intresset större igen, det var ett år som det var väldigt få som hörde av sig och jag som bor trångt vågar inte chansa för mycket på att bli sittande med osålda ungar. Nu har förra generationen hunnit sprida sig och deras vänner och bekanta hör av sig och vill ha en korat :love:. Förhoppningsvis har jag en fodervärd som kan tänka sig att ha en kull, och då köper jag någon av "mina" döttrar att fortsätta med.

En bonusbild från kullen i höstas. Jag har varit utan ungar 1,5 månad och har redan glömt vilken pest de var på slutet :angel:

110612_40.jpg
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Idag fyller min Poppy Loppa 4 år och hon ska på dejt. Weeee.
Hanen tingade jag för rätt precis ett år sen, men pga rabiesvacc kunde han inte hämtas förrän i augusti. Om en timme drar vi till Uppsala :)
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

.....................TADA!

Här har vi dom!
429382_10150668085556159_788086158_11402520_912394110_n.jpg

S*KillerCats Aura Antigua & S*Truelove's Livingstone

Är så spänd så jag tror jag dööör.
Väntan till maj/juni blir olidlig, för att inte tala om tills dom kommer ut...
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Inga färgöveraskningar i den kullen i alla fall ;)

Gud vad häftigt med ögonfärgen, ska bli väldigt spännande att se vad det blir för ögonfärg på de små :d
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Hihi nej, det blir.... RÖTT! :D

Ja, ögonen ska bli oerhört spännande. Och det tycker många andra med.
Förfrågning från italien trilla in en timme efter publisering på fb!
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

S*KillerCats Aura Antigua & GIC S*Truelove's Livingstone (:angel:)
Är så spänd så jag tror jag dööör.
Väntan till maj/juni blir olidlig, för att inte tala om tills dom kommer ut...

Vad spännande!
Vet du hur stor chansen är på blåögda ungar?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 542
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 855
Senast: Tonto
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp