Vilka handskar ska jag kika på?

De här känns som ridhandskar men är mycket billigare.

Sen rider jag bara med handskar när det är kallt ute och jag behöver dem för att värma händerna.
Fast jag har svårt att tro att ett par arbetshandskar skulle kännas som klassiska roeckl? De kan säkert kännas som andra typer av ridhandskar, men anledningen till att många använder just roeckl eller andra märken med liknande tyg och passform är ju att de bidrar med något lite extra eller hur man ska säga 😊

Och du ser, man tänker så olika om handskar! Du använder det främst för att värma händerna när det blir kallt och då förstår jag att arbetshandskar funkar jättebra. Jag använder handskar året om (men varmare handskar på vintern) av andra anledningar. Ett par arbetshandskar skulle inte ge mig något alls, är inte det jag är ute efter 😊

Jag har ett par vinterhandskar från Uvex som är helt ok. Har dock inte testat deras vanliga handskar men gissar att det är liknande tyg. Jag tycker inte det är lika bra känsla och grepp som roeckl men helt ok, och de verkar inte vara lika känsliga. Har inte blivit slitna alls. Kanske något att testa?

Har också sett att Johanna Due Boje har rekommenderat några handskar på instagram som hon tycker är bra, minns inte märke nu men går nog att leta fram.

I tyget alltså? Eller släpper sömmen?
Vad rider du med för tyglar? Vissa material kanske sliter hårdare än andra.
Ja precis, det är själva tyget som nöts hål på. Varierar mellan kantflätade lädertyglar, gummityglar och vanliga vävribb. Spelar ingen roll om det är en period med mest dressyr, uteritter eller lullull.

Ja precis, det är själva tyget som nöts hål på. Varierar mellan kantflätade lädertyglar, gummityglar och vanliga vävribb. Spelar ingen roll om det är en period med mest dressyr, uteritter eller lullull.
Aha ja då låter det ju som att du behöver lite mer slitstarkt tyg!

Tror det är dessa Johanna Due Boje har skrivit om: https://instagram.com/haukeschmidt_finestgloves?utm_medium=copy_link

https://instagram.com/haukeschmidtsweden?utm_medium=copy_link

Aha, bra att jag läser ordentligt :laugh:
De har tidigare varit lite knepiga att hitta i Sverige, jag började köpa dem på tävlingar och mässor i framför allt Tyskland för många år sen. Men nu tror jag att de blivit vanligare här och vet att de iaf finns i en del nätbutiker. Jag har ett par i lammskinn som är ljuvliga, och sen flera par "roeckl-liknande".
Uvex har en modell som är rätt plastig, som jag inte gillar, och en med mesh som jag gillar och använder på sommaren. De är lite lättare att få tag på i Sverige tror jag.
I övrigt instämmer jag i precis allt du skriver om handskar, det är så jag resonerar också. Jag kan absolut inte tänka mig att rida i montagehandskar eller arbetshandskar - de fyller inte rätt syfte. Jag är dessutom jättepetig med passform, storlek och material.

De har tidigare varit lite knepiga att hitta i Sverige, jag började köpa dem på tävlingar och mässor i framför allt Tyskland för många år sen. Men nu tror jag att de blivit vanligare här och vet att de iaf finns i en del nätbutiker. Jag har ett par i lammskinn som är ljuvliga, och sen flera par "roeckl-liknande".
Uvex har en modell som är rätt plastig, som jag inte gillar, och en med mesh som jag gillar och använder på sommaren. De är lite lättare att få tag på i Sverige tror jag.
I övrigt instämmer jag i precis allt du skriver om handskar, det är så jag resonerar också. Jag kan absolut inte tänka mig att rida i montagehandskar eller arbetshandskar - de fyller inte rätt syfte. Jag är dessutom jättepetig med passform, storlek och material.
Kanske testar ett par sådana nästa gång jag får för mig att köpa nya! Skulle vilja ha ett par blåa, av matchningsskäl :D

Fast jag har svårt att tro att ett par arbetshandskar skulle kännas som klassiska roeckl? De kan säkert kännas som andra typer av ridhandskar, men anledningen till att många använder just roeckl eller andra märken med liknande tyg och passform är ju att de bidrar med något lite extra eller hur man ska säga 😊

Och du ser, man tänker så olika om handskar! Du använder det främst för att värma händerna när det blir kallt och då förstår jag att arbetshandskar funkar jättebra. Jag använder handskar året om (men varmare handskar på vintern) av andra anledningar. Ett par arbetshandskar skulle inte ge mig något alls, är inte det jag är ute efter 😊

Jag känner ryttare som tävlar dressyr som använder handskar alltid vid ridning som använder likadana som jag på träningar och uteritter. De har bara riktiga ridhandskar när de tävlar. Det var de som tipsade mig om att inte använda ridhandskar för att de är dyra och går sönder snabbare än de jag använder nu.

Jag känner ryttare som tävlar dressyr som använder handskar alltid vid ridning som använder likadana som jag på träningar och uteritter. De har bara riktiga ridhandskar när de tävlar. Det var de som tipsade mig om att inte använda ridhandskar för att de är dyra och går sönder snabbare än de jag använder nu.
Ja jag säger inte att det är fel. Jag försöker bara förklara att olika ryttare använder handskar av olika anledningar och då gillar man förmodligen olika typer av handskar. Vissa gillar den typen som du använder och känner förmodligen inget behov av att betala dyrt för tex roeckl, andra har andra preferenser. Ridhandskar finns i så många olika varianter, det är olika material, olika passform och fyller då lite olika funktion. Vissa gillar Roeckl eller de med liknande tyg, andra gillar annat. Gillar man Roeckl eller liknande vill man förmodligen inte ha handskar med annat typ av tyg, "riktiga ridhandskar" eller ej.

Jag har ett par Roeckl som börjar bli slitna nu, som jag köpte 2017 och de har använts så gott som dagligen. De går framför allt sönder uppe på fingertopparna, av naglarna alltså, och det har alltid mina vantar/handskar gjort i alla tider, så det är nog inget specifikt för just dessa. Jag använder dem främst för att jag tycker greppet blir bra om tyglarna, har ett par helt vanliga arbetshandskar som man kan köpa för en billig peng på Biltema eller Jula eller vilken liknande affär som helst, som jag använder om jag exempelvis promenerar eller tömkör, och jag märker skillnad i kvalitet. Så det kommer nog faktiskt bli ett par Roeckl igen nu när de andra snart måste vandra vidare.

Jag är väldigt glad i mina Roeckl och har dem i flera år - sen kan jag hålla med om att ytterskiktet släpper till slut vid tex ringfinger, men det tar lång tid innan det går hål. Jag vet inte riktigt vad som är rimligt, vad förväntar ni er i livslängd på ridhandskar för säg 500kr? Och då kontra hur de används.
Mina används till både ridning och stalljobb och jag tror inte jag hade reagerat om de gick hål på efter två år tex.

På arbetshandsketemat så har jag även ett par arbetshandskar som jag rider i och är väldigt positivt överraskad av. Ett par väldigt smidiga med elastisk ovansida och förstärkt insida, bra grepp på tygeln och de verkar hålla bra. Sen om de går sönder så gör det inte så mycket - de kostar 39kr. De är inte Roeckl i komfort och känsla - men gör ett bra jobb.

Jag är väldigt glad i mina Roeckl och har dem i flera år - sen kan jag hålla med om att ytterskiktet släpper till slut vid tex ringfinger, men det tar lång tid innan det går hål. Jag vet inte riktigt vad som är rimligt, vad förväntar ni er i livslängd på ridhandskar för säg 500kr? Och då kontra hur de används.
Mina används till både ridning och stalljobb och jag tror inte jag hade reagerat om de gick hål på efter två år tex.

På arbetshandsketemat så har jag även ett par arbetshandskar som jag rider i och är väldigt positivt överraskad av. Ett par väldigt smidiga med elastisk ovansida och förstärkt insida, bra grepp på tygeln och de verkar hålla bra. Sen om de går sönder så gör det inte så mycket - de kostar 39kr. De är inte Roeckl i komfort och känsla - men gör ett bra jobb.
Jag har använt mina en gång i veckan till endast ridning. Jag har alltså inte ens använt dem när jag borstar. Det tycker jag nog ändå faktiskt är för dåligt. Jag har handskar köpta på Eurohorse för 149:- som hållt mycket längre än så, de är på sitt sjunde år nu och användes även när jag red dagligen (men är inte lika sköna).

Jag har använt mina en gång i veckan till endast ridning. Jag har alltså inte ens använt dem när jag borstar. Det tycker jag nog ändå faktiskt är för dåligt. Jag har handskar köpta på Eurohorse för 149:- som hållt mycket längre än så, de är på sitt sjunde år nu och användes även när jag red dagligen (men är inte lika sköna).
Den upplevelsen har inte jag med mina, men det låter ju jättedåligt faktiskt.

Är det någon som provat Hestras ridhandskar? Jag är ganska nyfiken, svenskt bolag och de gör ju bra handskar i andra sporter.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 102
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
949
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 927
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2