Vilka handskar ska jag kika på?

Jag har haft häst sedan 84 och än har jag inte hittat handskar som är så sköna som Roeckl. De är, när de är som nya, som ett extra lager skinn bara. Så djävla sköna.
Tänker att om jag ska byta ut dem så ska de vara likvärdiga i känsla. De personer som rekommenderat "likvärdiga" har inte kommit i närheten. Dock ska påpekas att jag inte testat alla handskar men försöker testa nya så fort jag kan.

Jag tycker också att de, med det priset, skulle hålla längre. Vill nog hålla med om att de senaste köpen varit sämre kvalitet men nog förbrukar jag dessa när jag tränar som mest. Ingen tvekan.
De går att använda trots att de blir för fula och slitna men bara till en viss gräns.

Jag har haft häst sedan 84 och än har jag inte hittat handskar som är så sköna som Roeckl. De är, när de är som nya, som ett extra lager skinn bara. Så djävla sköna.
Tänker att om jag ska byta ut dem så ska de vara likvärdiga i känsla. De personer som rekommenderat "likvärdiga" har inte kommit i närheten. Dock ska påpekas att jag inte testat alla handskar men försöker testa nya så fort jag kan.

Jag tycker också att de, med det priset, skulle hålla längre. Vill nog hålla med om att de senaste köpen varit sämre kvalitet men nog förbrukar jag dessa när jag tränar som mest. Ingen tvekan.
De går att använda trots att de blir för fula och slitna men bara till en viss gräns.
Om du inte testat haukeschmidt så gör det.

Ang Roeckl och att dom går sönder snabbt så tycker jag att dom håller bra sålänge man inte rider med gummityglar. Minsta lilla invävt gummi så slits dom mycket snabbare. Så har jag upplevt det iallafall :)

Är det någon som provat Hestras ridhandskar? Jag är ganska nyfiken, svenskt bolag och de gör ju bra handskar i andra sporter.
Hestra verkar inte passa mina händer alls, iaf inte skidhandskarna... De är liksom korta och breda och alla fingrar är lika långa? Jag åker faktiskt skidor i mina vinterridhandskar :D Hittar inga skidhandskar som ger en bra känsla.

Jag vet att jag för många år sedan (innan jag provade Roeckl) gillade vanliga billiga ridhandskar i bomull med gumminoppror bäst. Alltså de som brukar kosta typ 39 kr. Alla andra "finare"/dyrare handskar var inte lika bekväma, och när man tänker efter borde kanske de i bomull vara mjukare och följsammare än de i mer "plastiga" material (hoppas ni förstår vad jag menar!)? Kanske värt att prova sådana igen🧐

Hestra verkar inte passa mina händer alls, iaf inte skidhandskarna... De är liksom korta och breda och alla fingrar är lika långa? Jag åker faktiskt skidor i mina vinterridhandskar :D Hittar inga skidhandskar som ger en bra känsla.
Ok! jag har Hestra vantar inte handskar när jag åker skidor. Korta och breda skulle inte vara något för mig, jag är också sådan att jag får hål i fingertopparna av naglarna och hatar skrynkliga fingrar.

Men kanske är de korta och breda för att vara varma vid skidåkning? Mina (jag vet jättekonstigt, men jag har dem som vanliga handskar) jogginghandskar från Hestra är tunna och smala.

De bästa ridhandskar jag har haft vet jag inte vart de kom ifrån, de var hjortskinn men med mockakänsla, nubuck? och töjde sig inte så snabbt som moderna ridskinnhandskar, inget foder. Alla sömmarna var på utsidan med minimal sömsmån. Gissar att en faster hittade dem i en gammal handskaffär som hade ett par kvar, 30 år sedan.

(nu har jag ett par som jag också är ganska nöjd med, väldigt tunt skinn och väldigt hållbara.)

Hirzl gripp elite testar jag nu, min tränare lovordar dem, och tycker att de är mer hållbara än roeckl. De är lika sköna iaf, älskar mina. Dock ännu dyrare än roeckl. :p

Jag har mountain horse crochet glove, har haft flera genom åren men tycker de håller i det mesta! Trots att de åker med i stallarbetet ibland. Rekommenderas!

Ang Roeckl och att dom går sönder snabbt så tycker jag att dom håller bra sålänge man inte rider med gummityglar. Minsta lilla invävt gummi så slits dom mycket snabbare. Så har jag upplevt det iallafall :)
Håller helt med, har fått lära mig att Roeckl inte ska användas till gummityglar just för att de inte är gjorda för det.

Så jag har mina Roeckl till dressyrtränset med släta lädertyglar och Ariat till hopp/terräng/ut där jag har invävt gummi.

Jag köpte på mig ett litet lager med Schwenkel-handskar till mässpris för flera år sedan, både vinter- och sommarmodell. Jag var tidigare trogen Roeckl-användare, men Schwenkel håller markant mycket längre för mig! Och har faktiskt bättre passform med. Vad jag förstår är det Uvex som saluför dem nuförtiden, men har inte behövt köpa nya än så jag vet inte hur de är idag.

Har provat mina nya Haukeshmidt hemma och känns väldigt lovande. Ska prova att rida med dem ikväll :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 102
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
949
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 927
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2