Vilka grunder börjar man med?

T

Tess82

Jag är grön när det gäller westernridning,men försöker hanka mig fram med det lilla jag fått lära mig.
Nu är det så att jag har ett varmblodssto som jag vill skola om till western.
Vilka små grunder kan man börja med att lära henne?
tacksam för tips :bow:

Sv: Vilka grunder börjar man med?

Börja med att leta rätt på en tränare. Vilka grunder man börjar med beror på var hästen och ryttaren står i sin utbildning.

När jag börjar med en häst tycker jag att komunikationen och balansen är den viktigaste. Innan jag gör något annat med hästen så vill jag att den skall kunna skritta, trava, galoppera, stanna, backa och svänga på mitt kommando. Alla övergångar skall vara lugna och balanserade. När detta sitter så börjar jag med enkla övningar i skritt som förfinar styrningen, t.ex gå mellan koner, över bommar osv. när det går bra i skritt övergår jag till trav. En annan sak som är viktig för en westernhäst är att du kan förflytta delar av hästen separat, alltså att du kan flytta framdelen för sig och bakdelen för sig. När hästen kan allt detta, kan man börja jobba mer på t.ex den form man vill att hästen ska ha och utveckla olika rörelser mer, som bakdelvändning, framdelsvänding, öppna, sluta, spinn, skänkelvikning, sidepass osv. beroende på vilka grenar man vill tävla i eller är intresserad av.

Tack för svaret :) nu vet jag iaf var jag ska börja.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 000
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 872
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 049
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix