P
PyseN_
Har en shettis som fyller fem nästa år som jag körde in när han var tre. Jag kunde inget omkörning, så vi är båda självlärda. Iaf så körde jag honom med vanligt tredelat bett tills i november i år. Han har jämt varit busig så han har varit svår att styra, lite jobbig att sakta ner ibland, skyggar rätt in i skogen och rätt på de andra ridhästarna om vi går bredvid dem när vi är ute (vilket som ni förstår inte känns så säkert eftersom man har vagn och kan flyga in i ett träd eller i värsta fall en annan häst) och när han skyggar så hinner man reagera, bara det att om amn drar runt huvvet så gott det går, lägger pisken på sidan osv så bryr han sig inte! vi ´fick tips att sätta gummiplattor på bettet men han blev bara starkare och svårare att svänga. Sedan testade vi ett rakt smalt bett (ett sådant som många travhästar använder) och han blev liiiite uppmärksammare och lättare att styra men myyyyycket svårare att bromsa. Han sticker inte. Han har satt iväg i full trav två gånger och stuckit på så sätt men aldrig i full galopp och jag har alltid haft honom under så pass kontroll att han inte springer in i saker eller ut på en väg men det tar iaf ett par meter innan han saktar ner. Det känns som tjugo kilo i bettet när han tar tag i det. Som ni kanske märker är vi inte helt säkra när vi är ute och kör eftersom ponnyn är ouppmärksam. Och jag skäms lite för att säga det här men vi har vält två gånger med vagnen, båda för att han inte lyssnade på mig när jag ville att han skulle gå åt sidan.. Nått bra tips på bett??