Vilka bett vid körning?

P

PyseN_

Har en shettis som fyller fem nästa år som jag körde in när han var tre. Jag kunde inget omkörning, så vi är båda självlärda. Iaf så körde jag honom med vanligt tredelat bett tills i november i år. Han har jämt varit busig så han har varit svår att styra, lite jobbig att sakta ner ibland, skyggar rätt in i skogen och rätt på de andra ridhästarna om vi går bredvid dem när vi är ute (vilket som ni förstår inte känns så säkert eftersom man har vagn och kan flyga in i ett träd eller i värsta fall en annan häst) och när han skyggar så hinner man reagera, bara det att om amn drar runt huvvet så gott det går, lägger pisken på sidan osv så bryr han sig inte! vi ´fick tips att sätta gummiplattor på bettet men han blev bara starkare och svårare att svänga. Sedan testade vi ett rakt smalt bett (ett sådant som många travhästar använder) och han blev liiiite uppmärksammare och lättare att styra men myyyyycket svårare att bromsa. Han sticker inte. Han har satt iväg i full trav två gånger och stuckit på så sätt men aldrig i full galopp och jag har alltid haft honom under så pass kontroll att han inte springer in i saker eller ut på en väg men det tar iaf ett par meter innan han saktar ner. Det känns som tjugo kilo i bettet när han tar tag i det. Som ni kanske märker är vi inte helt säkra när vi är ute och kör eftersom ponnyn är ouppmärksam. Och jag skäms lite för att säga det här men vi har vält två gånger med vagnen, båda för att han inte lyssnade på mig när jag ville att han skulle gå åt sidan.. Nått bra tips på bett??

Sv: Vilka bett vid körning?

Ja det har jag men jag tycker istället du ska ta kontakt med närmsta körförening/instruktör för hjälp.
Tömkörning tills ni är samspelta är också ett tips.
Sedan vill jag också tipsa om att aldri släppa på den yttre tömmen så så att du kan vika hans huvud helt åt sidan. På det sättet så har du ingen som helst kontakt med munnen. Viktigt är att du har tömmarna ordentligt uppsträckta hela tiden och när du ska svänga så släpper du efter lite, lite på den yttre tömmen. Fortfarande med god kontakt med munnen.
Händerna ska hållas i en väl lyft position, inte i knäna. För bästa kontakt och känslighet och häng för guds skull inte kvar i hans mun.
Jag har ett tips på skarpare bett. Men har du aldrig hanterat ett skarpare bett så tycker jag inte du ska sätta det i hans mun. Men jag tycker du ska ha ett rakt bett i munnen på honom. Är du sedan tidigare van vid skarpare bett så prova ett med skänklar och kindkedja. Men innan du gör det så tycker jag iaf. att du ska konsultera någon som får titta på ditt ekipage.
Hoppas mitt svar har gett dig några användbara tips...

Jag vet att man ska hålla händerna högt ocjh jag har kontakt med munnen osv. när jag svänger. Och jag drar runt huvvet så gott det går. jag har varit på en körkurs och haft en körlektion sen augusti. Han går superfint när vi tömkör eller kör på bana det är bara ute i skogen han börjar bli så där.

Jag har ridit mkt innan och då har jag ridit på extremt skarpa bett och väldigt känsliga hästar. Men jag har aldrig kört med ett. Men du kan iaf ta det lugnt. Hans mun är jag oerhört rädd om! det är främsta anledningen till att jag vill ha ett skarpare bett, för nu MÅSTE man ju verkligen vara hård så att han fattar.

En bekant till mig kör sin shettis på pessoa, där kan man ju välja att sätta tömmen i mittenringen om man är rädd att det ska bli för skarpt. Hon valde att betsla med ett lite skarpare bett p g a att han skenade emellanåt.

Hon tävlingskör så det handlar inte om någon med dålig kunskap i körning, särskilt i körning kan man ju behöva betsla upp ibland om inte annat så för säkerhetens skull.

Själv kör jag på tredelat än så länge i a f och han är såpass lyhörd att det räcker i dagsläget.

pessoa??????????????????

Bara för att man tävlar behöver inte det betyda att man kan något om bett. Se på de som tävlar i hoppning.

Pessoat är en konstig uppfinning som både verkar uppåt (lyfta huvudet) och neråt. Jag rekommenderar ingen att använda ett pessoa, antingen protesterar hästen, eller så kommer den knäcka av i nacken. Eftergiften kommer alldeles för sent på ett pessoa.
Är pessoat dessutom delat kan hästen överhuvudtaget inte ta stöd på tömmen eller tygeln som sig bör.

Ett värdelöst bett.

Jag kör ibland en shettis som tävlat med goda resultat i lätt klass körning, han har gått med ett bett som inte passat honom, och hållit huvudet i en "snygg position" men helt utan rygg och bakdel. Han har nu med rätt sorts bett vågat ta stöd, sänka huvudet och börjat använda sin rygg. Snart kan man plocka upp formen med bibehållen rygg och bak.
Det jag vill säga är att bara för att man tävlingskör så kan man inte hästform, bett eller ens utrustning. Ingen är fullärd.

Hon kör medelsvår klass så HELT värdelös är hon antagligen inte ändå...
Som vanligt är du kategorisk, vilket för mig är ett tecken på bristande kunskap. Pessoabettet fungerar för dem och hästen "knäpper inte av i nacken" som du påstår.

Söker man här på buke får man upp varför man inte ska använda pessoa. Har minne som en guldfisk men det är något om att det ger dubbla signaler etc. Nä. Det finns mycket bättre bett om man nu anser att man behöver betsla upp!

Återigen - det fungerar utmärkt för ekipaget och inget av det som påstås stämmer - det är vad jag kan konstatera och förlitar mig på.
Om TS vill prova eller ej det är förstås upp till henne.

inte särskilt svårt att köra msv heller. Köra msv kan alla göra. Bara hästen har kondis.
Pessoa är ett gagbett, men mera otydligt och svårjusterat i handen.
Hur många skulle vilja köra på gagbett.

Här får du lite fördomar på köpet:
Pessoa har folk som har fjording, norsvensk eller halvvild ponny och inte orkar hålla dem i en ändamålsenlig form. Det är ett bett för de okunniga lata som inte orkar lära sig rida. Mycket populärt på ponnyhopptävlingar eller ute i bushen dit internet eller instruktörer ej ännu infunnit sig :)

Så skönt att ha fått haspla ur sig det där, tack internet!
Nu ska jag bara ta skiten för det oxå, men idag mår jag toppen så jag kan ta det!

jeeves: stirra dig inte blind på en enda människa, oavsett om hon heter snigelfarmor eller tävlar msv.

Jag stirrar mig inte blind på någon särskild - redogör enbart för de erfarenheter jag själv haft eller som i det här fallet; som någon jag känner väl haft.

Ang personens kunskaper så bedömer jag hennes som mkt goda och personen ifråga har mkt gott omdöme när det gäller hästarna så dina fördomar är just bara det; fördomar.

Själv kör jag på tredelat, rider på tredelat också, då jag har goda erfarenheter av just det bettet. Det finns säkert fördomar om de som använder tredelat också...

Jag vet att man ska hålla händerna högt ocjh jag har kontakt med munnen osv. när jag svänger. Och jag drar runt huvvet så gott det går. jag har varit på en körkurs och haft en körlektion sen augusti. Han går superfint när vi tömkör eller kör på bana det är bara ute i skogen han börjar bli så där.

Jag har ridit mkt innan och då har jag ridit på extremt skarpa bett och väldigt känsliga hästar. Men jag har aldrig kört med ett. Men du kan iaf ta det lugnt. Hans mun är jag oerhört rädd om! det är främsta anledningen till att jag vill ha ett skarpare bett, för nu MÅSTE man ju verkligen vara hård så att han fattar.

OK, förstår ditt dilemma... Ville bara vara säker på att du hade grundtanken innan jag tipsar om bett som kan vara skdliga i helt fel händer. Min lilla tös är otroligt het och stack alltid förut ,man fick dra och slita i henne för att förhoppningsvis få stopp på henne. Jag bytte till en liverpoolstång med helt fasta skänklar (jag har dessutom satt ner tömmen ett snäpp) och fick en helt annan åsna framför vagnen.Inget mer dragande eller slitande utan en frustande glad liten dam som inte har stuckit en enda gång sedan vi bytte bett.
Andra tips är postkandaret elle grodbett tipsar många andra kuskar om. Prova något av dem...
(jag har inte läst de andra inläggen när jag nu lägger in detta...)

En bekant till mig kör sin shettis på pessoa, där kan man ju välja att sätta tömmen i mittenringen om man är rädd att det ska bli för skarpt. Hon valde att betsla med ett lite skarpare bett p g a att han skenade emellanåt.

Hon tävlingskör så det handlar inte om någon med dålig kunskap i körning, särskilt i körning kan man ju behöva betsla upp ibland om inte annat så för säkerhetens skull.

Själv kör jag på tredelat än så länge i a f och han är såpass lyhörd att det räcker i dagsläget.

*Rysning* förstår inte att det är tillåtet att använda sådana tortyrredskap som pessoa och Gag. Och det värsta är att ponnyungarna flänger runt på pessoabett :eek: Förstår heller inte meningen med ett bett som dras upp i gommen???? Enda effekten det har är ju att man gör illa hästen. Då kör/rider man ju mer på hot och smärta än med kommunikation

Nu MÅSTE jag bryta in och berätta om mitt hjärta! :love: 6-årig shettis som körs både till vardag och på tävling med PESSOA!!! Även par körs han på detta bett! OCH HAN ÄLSKAR DET! Som 3- och 4-åring körde jag på vanligt tränsbett och han gick jättefint på det tills olyckan var framme, vagnen välte och han skenade runt ensam i skogen 45 min med demolerad vagn efter sig. Kort därefter var han med om ytterligare en incident, blev rädd för smatter från hjulen, skenade, sparkade bakut och fick bakbenet över skakeln. Efter detta var han livrädd för vagnen och nästan omöjlig att köra. Tränsbett var inte längre att tänka på då jag inte kunde hålla honom på det när han föll i sken. "Grodstång" inhandlades. Den gillade han inte. Därefter provade jag tredelad pessoa vilket han direkt trivdes med och sedan dess har han fått behålla det. Har provat någon gång med delat jaktkandar men det tycker han inte heller om. Med detta som bakgrundsfakta:

Som 5-och 6-åring har han startat 4 ggr. Resultat 2 vinster och 1 andraplats i dressyren. Dessa tävlingsresultat är inte grundade på hot, smärta eller tortyrredskap utan på förtroende för kuskens hand. Tyvärr är jag dålig på det tekniska annars hade jag gärna velat lägga ut en filmsnutt på hans stadiga form, min stilla hand, hans liksidighet, hans framåtbjudning och hans mjuka mun. De landslagskuskar (nuvarande och tidigare) jag tränat/tränar för har alla sett att han älskar sitt bett och framför allt att han älskar dressyr.

Tack för det inlägget:bow::bow:! Det höll på att bli VÄLDIGT onyanserat här...

Nu MÅSTE jag bryta in och berätta om mitt hjärta! :love: 6-årig shettis som körs både till vardag och på tävling med PESSOA!!! Även par körs han på detta bett! OCH HAN ÄLSKAR DET! Som 3- och 4-åring körde jag på vanligt tränsbett och han gick jättefint på det tills olyckan var framme, vagnen välte och han skenade runt ensam i skogen 45 min med demolerad vagn efter sig. Kort därefter var han med om ytterligare en incident, blev rädd för smatter från hjulen, skenade, sparkade bakut och fick bakbenet över skakeln. Efter detta var han livrädd för vagnen och nästan omöjlig att köra. Tränsbett var inte längre att tänka på då jag inte kunde hålla honom på det när han föll i sken. "Grodstång" inhandlades. Den gillade han inte. Därefter provade jag tredelad pessoa vilket han direkt trivdes med och sedan dess har han fått behålla det. Har provat någon gång med delat jaktkandar men det tycker han inte heller om. Med detta som bakgrundsfakta:

Som 5-och 6-åring har han startat 4 ggr. Resultat 2 vinster och 1 andraplats i dressyren. Dessa tävlingsresultat är inte grundade på hot, smärta eller tortyrredskap utan på förtroende för kuskens hand. Tyvärr är jag dålig på det tekniska annars hade jag gärna velat lägga ut en filmsnutt på hans stadiga form, min stilla hand, hans liksidighet, hans framåtbjudning och hans mjuka mun. De landslagskuskar (nuvarande och tidigare) jag tränat/tränar för har alla sett att han älskar sitt bett och framför allt att han älskar dressyr.

Finns givetvis alltid undantag som bekräftar regeln. Men med den verkan som det bettet har så finns ingen teknisk möjlighet att kunna hålla ett bra stöd på bettet.
Men det är bara att gratulera om ni hittat det som pasar er. Jag kommer iaf. aldrig att rekommendera någon sätta in ett hissbett *ryser* i munnen på sina älsklingar..

Vad har du för belägg för att pessoabettet har just den inverkan som du påstår här? Förutom att du själv tycker att det är ett hiskligt bett?
Har du själv kört på ett sådant någon gång?

Vad är ett grodbett?

Vad är skillnaden körmässigt/för hästen mellan liverpool och postkandar?
Dessa bett i tvådelat är det så lyckat?

Jag har nu ett liverpool men kan inte utnjyttja skänklarna pga för tjocka tömmar- travtömmar. Har letat efter ett rakt pessoa men det finns ju inte. Så jag har nu beställt ett postkandar.

Mer förslag med stång-skänkel om det finns. :bow:

Vad är ett grodbett?

Vad är skillnaden körmässigt/för hästen mellan liverpool och postkandar?
Dessa bett i tvådelat är det så lyckat?

Jag har nu ett liverpool men kan inte utnjyttja skänklarna pga för tjocka tömmar- travtömmar. Har letat efter ett rakt pessoa men det finns ju inte. Så jag har nu beställt ett postkandar.

Mer förslag med stång-skänkel om det finns. :bow:

Grodbettet finns på bild på www.selar.se

skillnaden mellan liverpool och postkandar har vi ännu inte riktigt kommit på (disskuterades i en annan tråd) största skillnaden är nog mest utseendet. Möjligtvis funderar jag på om postkandarets verkan kan bli något "långsammare" pga. ringarnas utformning...
Tvådelade bett blir ofta fruktansvärt skarpa då de nyper hästen i munnen. Bättre med rak mundel med liten böj på alt. tredelat om din häst gillar det (viktigt dock att det inte är för stort vilket ofta är fallet för då nyper det)
Själv tycker jag dock att liverpoolbettet är snyggare..

Senast ändrad av en moderator:

Vad har du för belägg för att pessoabettet har just den inverkan som du påstår här? Förutom att du själv tycker att det är ett hiskligt bett?
Har du själv kört på ett sådant någon gång?

Du kan inte få någon annan verkan än hissverkan med ett bett där ringen till själva mundelen sitter helt löst, delen som fäster i huvudlaget sitter i separat ring och tömmen i egen ring under.
Vad händer när du tar i ett sådant bett??
det enda du gör är att dra bettet så långt upp i munnen (mot tänderna) som bara går för det finns ingen kindkedja som stoppar upp så du inte kan dra i det oändliga.. Fäster du dessutom tömmen lite längre ner så kommer du att dra bettet ännu skarpare uppåt.
Såvida inte din häst älskar när man drar upp bettet ut genom öronen så kommer din häst aldrig att ta ett ärligt stöd på detta bett. (OBS undantagen bekräftar regeln)
Hur fungerar ett GAG??? på exakt samma brutala sätt, fast du har ännu mera spel att kunna dra betett uppåt. Skulle du fundera på att köra på ett GAG???
Om inte. Varför köra på ett Pessoa.
Och en fråga jag är fruktansvärt nyfiken på... VARFÖR använder man ett bett med hissande verkan där du eg. inte kan styra ordentligt?
F.Ö finns all denna info i länken som fannas tidigare i denna tråd...
Och nej, jag har aldrig kört på ett Pessoa.
Varför använda ett bett som inte har den verkan jag vill ha på mina bett.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 756
Senast: Amaranthe
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 780
Senast: _FiA_
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 090
Senast: Lipperta
·
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 533
Senast: Linja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka