Vilka bett vid körning?

Sv: Vilka bett vid körning?

Har du aldrig kört på bettet tycker jag att du ska lyssna på någon som har gjort det...man kan inte läsa sig till allt vet du.

Har du aldrig kört på bettet tycker jag att du ska lyssna på någon som har gjort det...man kan inte läsa sig till allt vet du.

Behöver inte läsa. Det är sunt bonnförnuft och ett hästöga som gör att jag själv fattar att det bettet inte är bra för mina älsklingar.

Varför köra med ett bett som har som enda funktion att dras upp i munnen????

Ditt resonemang haltar rätt rejält tycker jag...

Om jag ska återgå till TS så hoppas jag att du hittar ett bett som funkar för er i a f. Jag brukar prova ut bett på mina hästar och välja det som fungerar bäst. Huvudregeln för min del är att ha så enkla bett som möjligt, vilket oftast brukar innebära ett tunt 3-delat tränsbett. Det har gällt både körning och ridning. Råkar man på problem som det nämnda, att hästen t ex skenar i vagn så kommer säkerhetsaspekten in i bilden och man använder ett skarpare bett, vilket som är mest lämpligt lär man märka vid utprovning.

Ah, en sak till; jag brukar inte lyssna på de som är allra mest kategoriska för det är där kunskapen brukar vara som mest bristfällig.

Vad händer när du tar i ett sådant bett??
det enda du gör är att dra bettet så långt upp i munnen (mot tänderna) som bara går för det finns ingen kindkedja som stoppar upp så du inte kan dra i det oändliga.. Fäster du dessutom tömmen lite längre ner så kommer du att dra bettet ännu skarpare uppåt.
Såvida inte din häst älskar när man drar upp bettet ut genom öronen så kommer din häst aldrig att ta ett ärligt stöd på detta bett.

Och en fråga jag är fruktansvärt nyfiken på... VARFÖR använder man ett bett med hissande verkan där du eg. inte kan styra ordentligt?
F.Ö finns all denna info i länken som fannas tidigare i denna tråd...
Och nej, jag har aldrig kört på ett Pessoa.
Varför använda ett bett som inte har den verkan jag vill ha på mina bett.

Den fråga som jag sitter och funderar på är hur hårt du tycker att det är lämpligt att dra i tömmarna? När behöver man dra i tömmarna? Jag gör inte det i alla fall. Att mjukt krama handen är ett bättre alternativ.

Varför skulle man inte kunna styra med det? Det går alldelse utmärkt: börja med stöd på yttertöm. När du ställer inåt och ger efter på yttertöm svänger hästen. Vad är problemet?

Den fråga som jag sitter och funderar på är hur hårt du tycker att det är lämpligt att dra i tömmarna? När behöver man dra i tömmarna? Jag gör inte det i alla fall. Att mjukt krama handen är ett bättre alternativ.

Varför skulle man inte kunna styra med det? Det går alldelse utmärkt: börja med stöd på yttertöm. När du ställer inåt och ger efter på yttertöm svänger hästen. Vad är problemet?

Skrev aldrig något om att dra i tömmarna, det ska man aldrig göra oavsett vilket bett du har. Däremot när du tar i tömmarna så för varje litet tag du tar, hur litet det än är så kommer du att dra bettet uppåt, det är ju det som är pessoats verkan.
Vilket innebär att när du tar ett stöd på yttertömmen kommer du att dra bettet uppåt när du sedan ger efter så kommer du att släppa ner bettet och om du "ställt" på insidan så drar du bara upp bettet där istället.
Varför inte använda ett bett utan hissverkan istället??? Vad har ett hissbett för verkan som du är utye efter som inte finns bättre någon annan stans???
Varför vill du ha ett bett som verkar genom att man flyttar det uppåt i munnen för varje tag du tar?
Jag bara undrar för jag har aldrig förstått varför man vill dra bettet uppåt i munnen på dem

Tycker också det här med pessoa är konstigt... förut när jag skulle provrida en eventuell foderhäst, en fd. travare på 175 cm, så hade den ett pessoa, och ägaren sa tom. innan på telefon att hästen var jättekänslig!! i vilket fall så åkte jag av, eftersom hästen började trava okontrollerat och jag ville ju inte ta tag i munnen för att bromsa, och min lilla tygnd sket väl han i så det blev en avsittning det!
nämnde jag att tygeln satt på tredje ringen, tror jag det var..

Tycker också det här med pessoa är konstigt... förut när jag skulle provrida en eventuell foderhäst, en fd. travare på 175 cm, så hade den ett pessoa, och ägaren sa tom. innan på telefon att hästen var jättekänslig!! i vilket fall så åkte jag av, eftersom hästen började trava okontrollerat och jag ville ju inte ta tag i munnen för att bromsa, och min lilla tygnd sket väl han i så det blev en avsittning det!
nämnde jag att tygeln satt på tredje ringen, tror jag det var..

:eek: Att du ens satt upp....

Ditt resonemang haltar rätt rejält tycker jag...

Om jag ska återgå till TS så hoppas jag att du hittar ett bett som funkar för er i a f. Jag brukar prova ut bett på mina hästar och välja det som fungerar bäst. Huvudregeln för min del är att ha så enkla bett som möjligt, vilket oftast brukar innebära ett tunt 3-delat tränsbett. Det har gällt både körning och ridning. Råkar man på problem som det nämnda, att hästen t ex skenar i vagn så kommer säkerhetsaspekten in i bilden och man använder ett skarpare bett, vilket som är mest lämpligt lär man märka vid utprovning.

Ah, en sak till; jag brukar inte lyssna på de som är allra mest kategoriska för det är där kunskapen brukar vara som mest bristfällig.

OT, kan man köra bettlöst? MIn rids aldrig med bett och jag tänkte köra in honom men efter allt man läst här nu så vetefan om man törs.

Två av mina vänner kör bettlöst. Den ena har en shettis, som även går/gått med bett. Hon körs i lite jobb hemmavid och även motions-promenader. Det fungerar utmärkt. Däremot vid ridning har hon blivit lite för mycket varse att den lilla ryttaren inte är så stark med ett bettlöst, och sprungit hem ett par gånger. Vid körning inga som helst problem - det älskar hon!
Den andra kör sin kallblodstravare, inkörd och inriden bettlöst och har aldrig haft bett i munnen, såvitt jag vet. Möjligen någon gång som unghäst. Aldrig travtränad, alltså, utan körs med rockard och även fyrhjulsvagn. Har stuckit någon gång vid ridning (inte skenat) men inte vid körning.
Så visst går det, vill du ha mera info så pm-a mig!

Lotta

OT, kan man köra bettlöst? MIn rids aldrig med bett och jag tänkte köra in honom men efter allt man läst här nu så vetefan om man törs.

Jag anser bettlöst höra hemma i ridningen där du har fler hjälper som du kan påverka med än när du kör. Inom körningen anser jag man håller sig till bett som ren säkerhetsåtgärd.
Däremot går det ju att tömköra bettlöst.
Finns många trådar i ämnet om du bara söker bakåt bland trådarna.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 756
Senast: Amaranthe
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 780
Senast: _FiA_
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 090
Senast: Lipperta
·
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 533
Senast: Linja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka