Vilka begränsningar får man med en blandis?

H

hallontuss

Då menar jag inom agility och lydnad mm. Får de tävla på samma villkor som rasrena reggade hundar?
Inlägg ang att köpa blandrashundar i allmänhet kan ni väl hoppa över. Det finns så många trådar om det redan.

Sv: Vilka begränsningar får man med en blandis?

Du får tävla på samma villkor och vara med på samma tävlingar.

Det som skiljer är att i lydnad får du inget championat utan du kan ta ett lydnadsdiplom istället det man kallar för lp (det får man om man har tre första pris i en klass) och i elit heter det lp-elit och det motsvarar samma prestation som ett lydnadschampionat minus utställningsbiten. Du får tävla på Sm i lydnad med en blandras men du får inte vara med i landslaget.

I agility kan du inte heller få championaten men du kan få Agif-vinnar diplom och du får det om du hamnar så till att du skulle fått certet OM du var renrasig tre gånger i klass 3, hopp = agif-vinnare hopp och tre gånger i agility agif-vinnare agility.

Du kan tävla SM och lag med blandras men inte vara med i landslaget.

Mvh Javan

eftersom det stod mm kan jag lägga till att du inte får tävla i bruks och att du inte ens får vara med och gå kurs/träna på vissa klubbar. du får göra MH, men det är helt hopplöst att komma med. du får även gå viltspår, men vilka titlar du får är jag inte säker på.

Om du har intresset och det startar en kurs får du utbilda din hund till räddningshund... vi har flera blandisar i vår grupp...

Tack för ett mkt bra svar. Jag trodde att det var mer begränsat med en blandras. Och landslagsnivå blir det aldrig ändå :crazy:

Synd att det ska vara så, särskilt att man inte ens är välkommen att träna... Men jag är ingen bruksmänniska, det blir nog lydnad och agility oavsett om det blir renras eller blandras.

Räddningshund verkar spännande! Men det får blir senare i livet, när barnen flyttat hemifrån eller så.

Vad är BOK provet?:confused: (helt grön på förkortningar inom hund):smirk:

Kan bara säga att en av de absolut bästa hundarna i Sverige inom agility just nu är blandras - Joplin. Kan tänka mig att matte önskat hon var renrasig ur landslagssynpunkt :)
Så man ska aldrig säga aldrig!
Javan

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 845
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 683
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 245
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka