Vildsvinsjakt

Kalaspinglan

Trådstartare
Någon här som har erfarenhet kring detta? Att jaga/spåra vildsvin med hund?

Vi har så oerhört mycket vildsvin där vi bor, och hunden (Rhodesian Ridgeback) spårar dem klockrent. Vi har båda erfarenhet av jakt, men inte på vildsvin. Tänkte ta kontakt med kommunen och bonden som äger marken runtom vår och höra oss för om möjligheten med jakt av vildsvin.

Vi tänkte sådär lite "i smyg" göra en åtel, och eventuellt sätta upp en åtelkamera för att inventera vildsvinsstammen.

Så, vad har ni för erfarenhet? Några tips? Råd? Eller annat ni vill delge? :)

Tjingeling!!!
 
Sv: Vildsvinsjakt

jag har ingen "personlig" erfarenhet alls (den enda i fam. som inte jagar :o )

min bror och min syster och hennes man jagar ofta vildsvin (har stora egna marker med gott om grisar) dom har en öst sibirisk laika som dom främst använder, men även "ett gäng" hundar till. vad jag förstått så är skaderisken på hundarna JÄTTE HÖG. dom har blivit av med hundar (jag vet att en blev "uppsprättad") och det har varit många andra mer eller mindre allvarliga tillbud på hundarna genom åren.
 
Sv: Vildsvinsjakt

så är skaderisken på hundarna JÄTTE HÖG. dom har blivit av med hundar (jag vet att en blev "uppsprättad") och det har varit många andra mer eller mindre allvarliga tillbud på hundarna genom åren.


Det är därför som det förr i världen användes hundrustningar på hundarna vid vildsvinsjakt, vilket moderna jägare inte fattat att det är en bra grej!

/KT
 
Sv: Vildsvinsjakt

ok. :crazy: finns det idag ?

Inte vad jag vet men det borde inte vara särskilt svårt att bygga något i tex tjockt läder som man nitar plåt på. De hundrustningar som fanns skyddade hundens hals, rygg, sidor och mage. Ungefär alltså som ett hundtäcke med magplatta av idag, men litet mer rustikt.

/KT
 
Sv: Vildsvinsjakt

he he, ska framföra det till syster yster :D kanske en kanon ide som borde tas patent på ;)
 
Sv: Vildsvinsjakt

Fast det kan ju göra hunden klumpigare och hämma dess vighet och snabbhet, vilket i sin tur gör att skaderisken ökar..
 
Sv: Vildsvinsjakt

Inte vad jag vet men det borde inte vara särskilt svårt att bygga något i tex tjockt läder som man nitar plåt på. De hundrustningar som fanns skyddade hundens hals, rygg, sidor och mage. Ungefär alltså som ett hundtäcke med magplatta av idag, men litet mer rustikt.

/KT
Det finns tydligen både elvästar och "pansarvästar" till hund. Elvästarna vet jag ej om de är tillåtna i Sverige, men de andra används väl framförallt vid vildsvinsjakt samt i vargrika områden.

Men som Gnist sa: om de förhindrar rörligheten är nog det farligare, eftersom hundens bästa "försvar" ju är att hoppa undan snabbt och smidigt.
 
Sv: Vildsvinsjakt

Har ingen egen erfarenhet av att jaga själv, men var mycket inställd på att jag framförallt kommer att jaga vildsvin, älg och rådjur när jag tagit examen. Ända tills jag såg några videor om vildsvinsjakt och insåg hur förbannat j*kla svårt det verkar vara.
En eller helst flera ställande hundar, hög skaderisk på både hund och människa (men framförallt hund), "okänsligt" vilt, svåra att träffa rätt på samt att man gärna jagar på natten med eventuella svåra eftersök. Bara att välja ut skjutbart vilt i en flock verkar ju vara en hel vetenskap...

Fast jag vill fortfarande lära mig! :)
 
Sv: Vildsvinsjakt

Måste dessutom inflika
Vildsvinet får sedan den 1 juli 2001 jagas från den 16 april till den 15 februari i Sverige (årsunge får jagas året runt). Den enda restriktionen är att kultingförande sugga är fredad. Regeln har införts för att årskultingar inte klarar sig utan sin mor. Likaså är det olämpligt att skjuta bort ledarsuggan i en grupp, eftersom det kan leda till kraftigt försenad eller utebliven brunst hos de övriga suggorna. Avskjutningen för vildsvin har ökat dramatiskt i Sverige under 1990-talet och början av 2000-talet. Du kan titta på avskjutningsindex här.

Vildsvinet räknas till högviltarterna , vilket innebär att om kulvapen används vid jakten måste det vara av klass 1. Hagelvapen får användas om de är enkelpipiga av kaliber 12, 16 eller 20 och laddas med blykula, s k slugg eller brennecke.

Jakten får pågå under dygnets alla timmar . En fast belysningsanordning får användas, men bara om den satts upp för ett annat ändamål än att underlätta jakten. En eftersökshund måste finnas tillgänglig vid skottplatsen inom högst två timmar. Vid eftersök eller vid jakt med ställande hund får ficklampa användas.

För att uppnå ett hållbart uttag bör avskjutningen inriktas mot kultingar. Denna grupp är svår att överbeskatta vid jakt och har redan en hög naturlig dödlighet. Vid en täthet på 1,5 vildsvin/km2 och en rekrytering om 1,5 ungar per vuxet svin kan man räkna med ett årligt uttag om 2 vildsvin/km2 utan att stammen minskar.

De vanligaste jaktformerna för vildsvin är smygjakt, vaktjakt och tryckjakt. Vid smyg- och vaktjakt utnyttjar jägaren sin detaljkunskap om jaktmarken och smyger eller vaktar vid kända växlar och födosöksplatser. Ofta sker jakten från ett torn eller en annan upphöjd plats. Jaktformen kan vara särskilt framgångsrik månljusa nätter, under vintern på snöklädd mark.

Vid tryckjakt placeras passkyttar ut och speciellt utsedda "tryckare" vandrar genom området och driver ut djuren. Ofta medför de hund. Som lämpliga raser för vildsvinsjakt brukar tysk jaktterrier, wachtel, spaniels och andra kortdrivande raser räknas. Vid jakt på snöklädd mark med ett tjockt snötäcke kan en mera långbent hund passa bättre. Det är viktigt att hunden inte är för närgången och aggressiv, eftersom den då lätt kan skadas eller dödas av vildsvinen.

För att få ett grepp om avskjutningens effekter, den lokala stammens storlek eller populationsförändringar måste vildsvinen inventeras. Vildsvinsinventering är svår att utföra- djuren håller sig väl skyddade under dagtid och deras spillning kan vara obeständig. Ingen regelmässig uppskattning av stammens storlek görs heller i Sverige, förutom inrapporteringen av fällda djur.

De metoder som skulle kunna användas utan alltför betungande insatser är räkningar längs vägar och vid foderplatser, spårinventeringar längs uppgjorda linjer och sammanställningar av observationer, jaktinsats och jaktutbyte. Sammantaget ger de grova uppskattningar, s k index. Siffrorna visar i bästa fall om stammen går upp eller ned mellan år, men säger inte något om tätheten.

Behövs en bättre uppfattning om vildsvinsstammens täthet och storlek måste mer arbetskrävande metoder tillgripas. En metod som ofta används för annat klövvilt är spillningsräkningen. Den fungerar bra på de växtätande hjortarterna men är svårare att tillämpa på en allätande art som vildsvin.

Metoden bygger på att inventerarna rör sig längs på förhand utmätta räta linjer i landskapet. Med jämna intervall läser de av spillningsmängden i provytor. Om mängden spillningshögar ett vildsvin avger är känt (drygt fyra per dygn enligt tyska undersökningar) kan tätheten av vildsvin beräknas.

Dessutom ska man ha en utbildad eftersökshund, som är tränad för att kunna/tordas ställa fast ett skadeskjutet svin!
 
Sv: Vildsvinsjakt

Mmmmm - vildsvin är ju så gott :d

Jag jagar inte själv, men har några goda vänner som har mark i vildsvinstäta Mellanskåne. De bjuder på grillat vildsvin ibland - smaskens!
Fråga mig dock inte hur de jagar - det har jag ingen aning om :D
 
Sv: Vildsvinsjakt

Att sätta upp en åtel i smyg på annans mark skulle jag akta mig noga för. Vill markägaren ha en åtel på marken? Vem har jakträtten på marken? Vill jakträttsinnehavaren ha en åtel där?

Inventera skriver du... Hur hade du tänkt då?

Räkna antalet förekommande djur på marken? Eller identifiera individer? Eller bara ta bilder på grisar i största allmänhet?

Vildsvin rör sig över ganska stora områden i födosöket. Alltså kan du får besök av grisar på din åtel som normalt inte har sin hemvist i området. Åtel skall skötas med omsorg.... För mycket utlagd föda drar dessutom dit mer grisar... Vill markägaren det?

Börja med att ordna så ni har rätt att jaga gris i området. Sen kan ni anlägga en åtel.
 
Sv: Vildsvinsjakt

eftersökshund måste alla jaktlag ha oavsett vad dom jagar ;)
 
Sv: Vildsvinsjakt

Krävs dock lite mer av en hund som ska söka reda på ett skadat svin!

Och förvånansvärt många vet faktiskt inte att man måste ha en tränad eftersökshund..
 
Sv: Vildsvinsjakt

Jag har inge erfarenhet själv men jag pratade med en erfaren vildsvinsjärgare i tyskland och dom är tydligen väldigt svårskjutna, pansarskin liksom :eek: Han sa att dom är svåra att döda med vanligt jaktgevär...
 
Sv: Vildsvinsjakt

jo, jag vet vad som krävs av en hund överhuvudtaget om den ska överleva jakten på vildsvin.
men en eftersökshund är ju ingen eftersökshund om den inte är tränad. min syster och bror har samma eftersökshund till både svin och annat vilt, han spårar i lina.

det är många jaktlag som faktiskt inte ens har tillgång till eftersökshund (slarvigt :crazy: )
 
Sv: Vildsvinsjakt

jo, jag vet vad som krävs av en hund överhuvudtaget om den ska överleva jakten på vildsvin.
men en eftersökshund är ju ingen eftersökshund om den inte är tränad. min syster och bror har samma eftersökshund till både svin och annat vilt, han spårar i lina.

det är många jaktlag som faktiskt inte ens har tillgång till eftersökshund (slarvigt :crazy: )


En lösgående eftersökshund kan vara bättre på en skadat vildsvin, om den skulle gå till anfall så finns risken att de trassar in sig i linan och föraren bör ha bägge sina händer fria så han kan skjuta om svinet skulle anfalla. Har hört att man också kan ha med sig en eftersökshund i lina plus en ställande hund vid eftersöket. Då tar den ställande hunden uppmärksamheten ifrån "eftersöksparet" och jägaren kan skjuta i "lugn och ro". Förhoppningsvis är ju svinet redan dött när man hittar det, men skadeskjutningar förekommer ju.
 
Sv: Vildsvinsjakt

Sen ska man också vara medveten att ett eftersök på ett skadat svin är farligt, inte bara för hunden, utan även för jägaren. En skadad björn är det djur som är farligare än ett skadat svin, så man bör vara en rutinerad jägare för att ge sej i kast med ett eftersök på grisarna. Dessutom, löshunden bör vara en rutinerad grishund, lagom vass. De hundar som är för skarpa brukar inte bli så gamla, naturlig avgång.
 
Sv: Vildsvinsjakt

En idè är att en går med hunden och en med geväret så då kan han komma till skott snabbt .På älgjakten så brukar vi ha en ställande hun när vi gör eftersäk .Ifall man måste släppa den och ställa älgen ifall älgen går undan hela tiden det funka kanske lika på svin .Vet inte för jag har alldrig jagat svin
 
Sv: Vildsvinsjakt

Björn är inte att leka med har hört av några som skjutit björn att om man släpper den för nära så är risken stor att man får den över sig för den verkar anfalla dit där skottet kommer ifrån och en björn springer 50 meter snabbare än man hinner blinka
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 472
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Tiken har fyllt 6 och är en korsning mellan bc/collie/setter/schäfer. Ska försöka få ihop bakgrundsinfo kortfattat. Bodde på landet...
Svar
3
· Visningar
1 443
U
Övr. Hund Då jag för tolv år sedan skulle köpa münsterländer var det svårt att finna valpar som såldes till annat än jakt, men ändå har jag...
Svar
4
· Visningar
2 377
Senast: beda
·
U
Övr. Hund Jepp, det kunde nog inte gått mkt sämmre än det gick annat än om hunden sprungit ner sig på en is eller liknande. :cry: Jag har ju...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp