Vildsvinsjakt

Sv: Vildsvinsjakt

Björn är inte att leka med har hört av några som skjutit björn att om man släpper den för nära så är risken stor att man får den över sig för den verkar anfalla dit där skottet kommer ifrån och en björn springer 50 meter snabbare än man hinner blinka
Det är svårt att föreställa sej hur snabb en björn är, man måste ha sett det i verkligheten, om inte jag minns fel så har jag sett en uppgift om c:a 60 km i timmen. Dom är i alla fall kapabla att springa ikapp och riva en fullvuxen älg. Dessutom har björnen egenheten att lägga sej i bakhåll om den är skadad, så om man har livet kärt ska man ha en löshund som "livförsäkring" då man spårar med spårhund, annars kan jägarlivet ta ett abrupt slut om man spårar en skadad björn. Både jag o min hund är godkända för eftersök på björn, och jag har gjort det vid fyra tillfällen på uppdrag. Spännande blodigt allvar ! Jagar älg o björn i Härjedalen.
 
Sv: Vildsvinsjakt

jo jag vet att alla jaktlag måste ha en eftersökshund tillgänglig, vilket jag oxå redan skrivit i ett annat inlägg :smirk: fast jag inte själv jagar. men alla mina syskon och fd. man och i stortsett alla i hans släkt. så vissa saker missar man ju knappast ändå.
 
Sv: Vildsvinsjakt

Hur stor är marken ? Jag antar att ni har jakträtten på er egen mark.

Är marken för liten så är det inte lämpligt att anlägga åtel... Det blir väldigt lätt att man då beskylls för att locka över viltet från grannarna. Alltså bör man ha tillgång till ordentliga marker där man kan anlägga åteln en bra bit från gränsen.

Sen beträffande inventeringen som om jag förstod dig rätt i första inlägget skulle vara syftet med åteln.. så förstår jag inte riktigt hur du tänkt ....

Hur vet du att de vildsvin som besöker åteln också är stationära på marken? Enligt mina erfarenheter så kommer du bara att få reda på att vildsvin passerar åteln.
Men du kommer inte veta hur många... eller åldersfördelning.. eller könsfördelning... och inte heller om de är stationära.
 
Sv: Vildsvinsjakt

Hur stor är marken ? Jag antar att ni har jakträtten på er egen mark.

Är marken för liten så är det inte lämpligt att anlägga åtel... Det blir väldigt lätt att man då beskylls för att locka över viltet från grannarna. Alltså bör man ha tillgång till ordentliga marker där man kan anlägga åteln en bra bit från gränsen.

Sen beträffande inventeringen som om jag förstod dig rätt i första inlägget skulle vara syftet med åteln.. så förstår jag inte riktigt hur du tänkt ....

Hur vet du att de vildsvin som besöker åteln också är stationära på marken? Enligt mina erfarenheter så kommer du bara att få reda på att vildsvin passerar åteln.
Men du kommer inte veta hur många... eller åldersfördelning.. eller könsfördelning... och inte heller om de är stationära.

Hej och tack för dina svar. Det känns som att du har koll på läget - vilket varken jag eller min sambo har (därav min fråga här på Buke).

Marken, tillsammans med bondens, är omkring 30 ha. Vi har jakträtt på vår mark, och tanken är att vi ska försöka gå ihop med bonden och jaga på båda markerna samtidigt.

Ang. "inventeringen" så var det en tanke att se hur många djur som rör sig i området, men nu när du förklarat att en åtel lockar till sig fler djur än som normalt befinner sig där så får man nog tänka om.

Som jag skrev ovan så är vi helt rudis på detta, och jag la ut den här tråden för att försöka få lite mer humm om det här med vildsvin.

För övrigt så är jag övertygad om att samtliga grannar skulle jubla högt om vildsvinsstammen här minskades. Tyvärr har de bökat sönder i princip överallt i både skog och i trädgårdar.
 
Sv: Vildsvinsjakt

Jag har ingen egen erfarenhet av jakt alls men vet att det har diskuterats en hel del i Ridgeback-kretsar. RR fungerar mkt bra på sök av vildsvin men jag skulle då aldrig i h-lvete riskera min hund på det sättet. Vildsvinsjakt är, som många här redan har påtalat, mycket farligt för hunden och en väldigt svår jaktform.
Jaga och spåra gärna med din RR men ge dig inte på vildsvin om du inte vill riskera att förlora din hund.

Uppfödaren till min hund sa lite på skojj "Vildsvinsjakt? Det är väl det man använder de ridgelösa hundarna till"... Hon anser att min kille är alldeles för värdefull. :) :crazy: :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 472
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Tiken har fyllt 6 och är en korsning mellan bc/collie/setter/schäfer. Ska försöka få ihop bakgrundsinfo kortfattat. Bodde på landet...
Svar
3
· Visningar
1 443
U
Övr. Hund Då jag för tolv år sedan skulle köpa münsterländer var det svårt att finna valpar som såldes till annat än jakt, men ändå har jag...
Svar
4
· Visningar
2 377
Senast: beda
·
U
Övr. Hund Jepp, det kunde nog inte gått mkt sämmre än det gick annat än om hunden sprungit ner sig på en is eller liknande. :cry: Jag har ju...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp