vilar sina bakben ofta

clubman

Trådstartare
jag har en fyra årig valack som ofta vilar sina bakben.. dock mest det högra.. ingen hälta,ingen värme eller puls...har ni oxå hästar som vilar benen ofta??kan det sitta högre upp kanske??korset eller så...

E.T kommer imorgon..får se vad hon säger!!

intressant och höra om fler pållar vilar sina ben..

Sv: vilar sina bakben ofta

Jag har en som vilar sina bakben mycket, han är kollad på klinik, inget hittades.

Jag har en lika dan, vilar på sitt vänstra ben. i boxen, i gången, i paus i träning när tränaren ska snacka.
Hästen är kollad och har gallor båda bakkotsenskidorna o båda haserna(genomgående) är kollad hos vet o har tidigare behandlats av ET pga ond rygg men skall nu vara helt ok o känns helt ok men
jag är också orolig att det ändå är nåt.
Kanske man har missat nåt ändå.

Eller är man bara nojjig.
Återkom gärna med info efter ET besöket.

Nu är det individuellt, hur det är i just erat fall är ju svårt att svara på. Men, om hästen vilar bakbenen ofta och växlande kan de vara ett tecken på problem i ländryggen.
Vilar hästen samma bakben ofta, brukar det vara ett tecken på att hästen använder detta ben mer än det andra och kanske man då bör se över varför.

Jag har en som oftast vilar sitt vänstra bakben, har nu i höst fått veta att han har ont i höger framknä. För att avlasta hö.fram så vilar även vä.bak. (diagonalt)

Min är kollad i allla ben och helt genomgången, även kiropraktiker har kollat honom, många gånger som rutin.
Hittar ingenting han har typ alltid vilat bakbenen

Nu är det ju ett sätt för hästen att vila på, vissa hästar sover också i en den ställningen. Men det man skall hålla koll på, är om hästen vilar konstant samma bakben eller om den växlar ofta.
Hästar med magproblem växlar mycket ofta med bakbenen, med mycket ofta menas att den inte står många sekunder innan den växlar till nästa osv.

Kan det kanske vara lite "växtvärk"??? Jag menar även om han är färdig på höjden händer det ju en hel del i kroppen på honom i ett par år till...

Hej! Jag har ett sto som från 2 års ålder vilat båda sina bakben så gott som hela tiden, växlat mellan benen hela dagarna. I hagen, på stallgången mellan tävlingsklasserna osv. Hon hade problem med patellaupphakning också ett tag som 3 åring. Idag är hon triangelmärkt promenadhäst. Det sitter diagonalt vä fram och mest på hö bak. Har haft hälta på vä fram och kollad på klinik och inget fel hittas!! Trots röntgen, ultraljud osv. Veterinärerna kan bara konstatera att det är ngn form av ligamentproblem. Så fortsätt leta, det finns säkert ngn form av anledning till problemen. Det är dock svårt när det är så diffust. Lycka till.

jag har ett nyinköpt 5-årigt halvblodssto som gick genom böjprov vid besiktningen. hon vilar också bakbenen väldigt mycket. Hon har även ganska struttig trav. Min ET har kollat henne och sa att det kan vara att hon har en lite knasig ländrygg (den är lite upphöjd) och att hon är lite kohasig bak som kan göra att hon vilar benen mycket.
Hon behöver inte vara halt men det kan vara jobbigt för henne att bara stå rakt upp och ner utan att vila. Hon har även understuckna trakter som gör att hon står mycket under sig och kniper bak. Detta håller nu på att korrigeras av hovslagaren med ringskor och annorlunda verkning.

JAG hoppas att det inte är något värre med min häst iallafall...

jag har en fyra årig valack som ofta vilar sina bakben.. dock mest det högra.. ingen hälta,ingen värme eller puls...har ni oxå hästar som vilar benen ofta??kan det sitta högre upp kanske??korset eller så...

Jo tack, det problemet har jag med alla mina. Och alla HAR oxå haft något fel.
Häst 1: Vilar BARA sitt vänstra bakben, väldigt sällan det andra. Men han försöker ibland. Han har en meniskskada i just detta ben och därför inte fräsch nog alltid, att stödja på det benet. Ryggen blir oxå ett sekundärt problem på honom.Förhoppningsvis blir han starkare med träning. Han är 6 år.

Häst 2: Pendlar mkt, men vilar ofta. Står oxå mkt under sig med kroppen. Han har pålagringar i höger bak och har väl fått en del sekundära problem av detta som gjort att han har lite ont och är stel bak. 7 år.

Häst 3: Har jag bara haft en vecka, men han vilar ALLTID benen, skiftande. Han hade grava problem i ryggen, speciellt SI-leden och länden. Benen har vi inte hunnit kolla än, men ska. Han är 5 år.

Hästarna på 23, 20 och 9 år är faktiskt de fräschaste!:o Och de vilar inte på benen mer än när de sover, eller "vilar" lite.

Att hästen pendlar vilandet brukar vara ett tecken på att felet sitter i ryggen. Allt som oftast korset, dvs SI-leden. Sen VAR primära felet sitter, det är säkerligen olika. Men vilar hästen ett ben mer än det andra, mkt mer, då är det stor risk att felet sitter i ett ben.

Lycka till!

jag har ett nyinköpt 5-årigt halvblodssto som gick genom böjprov vid besiktningen. hon vilar också bakbenen väldigt mycket. Hon har även ganska struttig trav. Min ET har kollat henne och sa att det kan vara att hon har en lite knasig ländrygg (den är lite upphöjd) och att hon är lite kohasig bak som kan göra att hon vilar benen mycket.
Hon behöver inte vara halt men det kan vara jobbigt för henne att bara stå rakt upp och ner utan att vila. Hon har även understuckna trakter som gör att hon står mycket under sig och kniper bak. Detta håller nu på att korrigeras av hovslagaren med ringskor och annorlunda verkning.

JAG hoppas att det inte är något värre med min häst iallafall...

Oj, vad jag reagerar när jag läser ditt inlägg. Det är ju min häst du pratar om!:o
Han vilar båda bak mkt, har vällldigt stuttig trav, stel överlag. Och kohasig! Han står oxå mkt under sig, och till slut visade det sig att han hade pålagringar i ett bakknä. Men alla mina hästar tillsammans stämmer in på din beskrivning...:crazy: En annan har oxå vad du menar med upphöjf ländrygg, dvs Karprygg. Det får dom om de är svag musklade, ofta kan rygg eller benfel vara grunden till det.
Jag skulle besökt en kiropraktor om jag vore du, samt försökt hålla efter hennes haser bra, det kan mkt väl vara "roten" till allt.....
Hoppas det går bra för dig!
Lycka till!

Oj, vad jag reagerar när jag läser ditt inlägg. Det är ju min häst du pratar om!:o
Han vilar båda bak mkt, har vällldigt stuttig trav, stel överlag. Och kohasig! Han står oxå mkt under sig, och till slut visade det sig att han hade pålagringar i ett bakknä. Men alla mina hästar tillsammans stämmer in på din beskrivning...:crazy: En annan har oxå vad du menar med upphöjf ländrygg, dvs Karprygg. Det får dom om de är svag musklade, ofta kan rygg eller benfel vara grunden till det.
Jag skulle besökt en kiropraktor om jag vore du, samt försökt hålla efter hennes haser bra, det kan mkt väl vara "roten" till allt.....
Hoppas det går bra för dig!
Lycka till!

en kiropraktor har kollat henne och hon hade inga fel någonstans...ET kollade ju även ryggen när hon var ute hos mig och hon kunde heller inte hitta några fel i ryggen.
min har nog inte karprygg utan den är bara lite upphöjd och ET sa att det KAN rätta till sig när hon får mer muskler men det får vi ju se.
jag tycker inte man ska oroa sig ALLTFÖR mycket om hästen inte är halt. men det är ju jag det.

är dina hästar fullt ridbara eller är de konvalecenter som inte får jobba?

Han som har symptomen som din häst har är f.n fullt funktionell, bara att köra på, men ridning får man ta det lugnt och öka successivt. Ska tillägga att han inte heller visat hälta innan det blev som värst, men felet fanns ju där ändå så att säga. Men jag håller med dig ,verkar hästen fräsch f.ö så kanske man inte ska vara så nojjig...men allt som oftast tycker jag det verkar som bakknän är en vanligt orsak till dessa problem, så 2 av dom är som sagt röntgade, och nu ska jag in med min nya för att se hur hans knän ser ut. Så jag slipper nojja mig..:crazy:

Han är i full tävlingskondition, och den andra är inte konvalecent, men dock helt otränad nu och ska sättas igång i skritt.

Min häst vilade ofta sina bakben, växlade mkt. Men efter ETs besök så är det en betydlig skillnad. Hon var sned i höften sas det och behamdlades. Nu vilar hon inte mer än nödvändigt.
:smirk:

kan du inte visa bilder på de hästar som var likadana som min häst? du kan pm:a om du inte vill visa här om du vill alltså :) då menar jag främst bilder från sidan!

Jag har en lika dan, vilar på sitt vänstra ben. i boxen, i gången, i paus i träning när tränaren ska snacka.
Hästen är kollad och har gallor båda bakkotsenskidorna o båda haserna(genomgående) är kollad hos vet o har tidigare behandlats av ET pga ond rygg men skall nu vara helt ok o känns helt ok men
jag är också orolig att det ändå är nåt.
Kanske man har missat nåt ändå.

Eller är man bara nojjig.
Återkom gärna med info efter ET besöket.

E.T var här och han var spänd i ländryggen på grund av en kass sadel..såg man ju när hon pekade på problemen..så nu har vi varit på sadelutprovning och nu får ví hoppas att hans rygg blir bättre efter hand.. han vilar ju inte extremt mycket på sina ben det är mest när han står i gången och blir ryktad och så..igår var han gallig efter en lång uteritt.. E.T påpekade dock att han skulle skos rakare bak..och det vet både jag och hovis om.. så det är ju vårt mål att hans benställning ska bli rakare..

Min lilla polle vilar alltid vänster, hela tiden, kollade igenom massa bilder nu, och på nästan alla gör han det:)
Men det är ju som när man själv vilar så, jag brukar nästan aldrig stå liksom på båda fötterna rakt upp och ner, Fattar ni hur jag menar?;) Man gtyp vinklar hälen in mot den andra foten och böjer en bit på knät;) Fast det kan bara är jag:D :D

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 200
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka